Actualitate
Medicamentele pentru pierderea în greutate, noua ”goană după aur” pentru companiile farmaceutice
Marile companii farmaceutice au avut raportări financiare în această săptămână, dar nu toate rezultatele au fost impresionante. În timp ce medicația Covid devine mai puțin importantă pe măsură ce numărul de cazuri la nivel mondial scade ca număr și gravitate, asistăm la o continuare a creșterii popularității medicamentelor pentru pierderea în greutate. Obezitatea este o problemă masivă la nivel mondial, cu până la 650 de milioane de persoane supraponderale, iar noile medicamente împotriva obezității au stârnit o frenezie a consumatorilor, ceea ce a dus chiar la penuria unor produse. Piața, care se estimează că va ajunge la 100 de miliarde de dolari până la sfârșitul deceniului, a declanșat o „goană după aur” pentru cel mai eficient medicament cu cele mai puține efecte adverse, scrie Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro.
Aceste medicamente pentru pierderea în greutate imită un hormon eliberat de tractul digestiv numit peptidă asemănătoare glucagonului (GLP-1), care ajută la scăderea glicemiei și favorizează senzația de sațietate. Medicamentele împotriva obezității aprobate de autoritățile de reglementare americane – FDA sunt Wegovy de la Novo Nordisk și, recent, Zepbound de la cel mai mare rival al său și cea mai mare companie farmaceutică din lume după capitalizarea de piață, Eli Lilly.
Novo Nordisk, în prezent cea mai valoroasă companie din Europa și a doua companie farmaceutică din lume după capitalizarea de piață, a înregistrat rezultate financiare record. Cu o creștere puternică și continuă a vânzărilor de Ozempic, tratamentul pentru diabet GLP-1, și Wegovy, un medicament de succes pentru pierderea în greutate, compania cu sediul în Danemarca a realizat vânzări de 232 de miliarde de coroane daneze (aproximativ 31 de miliarde de euro). Aceasta reprezintă o creștere de 31% în 2023 și aproape o dublare a veniturilor din 2019.
Cu o creștere de 60% și vânzări de 96 miliarde DKK (aproximativ 12,9 miliarde de euro), Ozempic, este deja cel mai bine vândut medicament pentru diabet din lume și își continuă performanța solidă. În același timp, versiunea sa sub formă de tablete, Rybelsus, înregistrează o creștere puternică a vânzărilor. Cu toate acestea, creșterea vânzărilor acestor produse GLP-1 se face în detrimentul „vechii activități de bază” a Novo Nordisk, vânzările de produse cu insulină fiind acum canibalizate de produsele mai noi și scăzând cu 9%, până la 48 de miliarde de coroane daneze (aproximativ 6,45 miliarde de euro).
Celălalt factor major de creștere pentru companie este medicamentul pentru pierderea în greutate Wegovy, ale cărui vânzări au înregistrat o creștere spectaculoasă de +400%. Dar este loc pentru mai mult, deoarece în prezent este disponibil doar în SUA și în șase țări europene, iar lansarea abia a început.
Conducerea Novo Nordisk se așteaptă la o creștere totală a vânzărilor de 18-26% în 2024, care va continua să fie impulsionată de terapiile GLP-1 Ozempic și Rybelsus’ și de continuarea lansării medicamentului pentru pierderea în greutate Wegovy pe mai multe piețele la nivel global.
Pfizer, a 10-a cea mai mare companie farmaceutică din lume după valoarea de piață, a raportat venituri de 58,8 miliarde de dolari pentru întregul an 2023, cu o scădere de 41% față de anul precedent, pe fondul unei reduceri puternice a veniturilor globale produse de vaccinul său COVID-19, Comirnaty, și de medicamentul pentru COVID-19, Paxlovid. Compania preconizează pentru 2024 venituri între 58,5 și 61,5 miliarde de dolari, care includ venituri estimate de 8 miliarde de dolari pentru vaccinul și pastila împotriva Covid. Datele arată că epidemia de Covid își pierde din importanță. Potrivit OMS, în ultimele 28 de zile care s-au încheiat cu 14 ianuarie am avut mai puțin de 1 milion de cazuri de Covid în întreaga lume, ceea ce a condus la peste 11.500 de decese. În timpul teleconferinței privind rezultatele, Pfizer nu a făcut nicio referire la procedurile legale împotriva României, Ungariei și Poloniei legate de vaccinurile Covid.
În căutare de noi nișe, Pfizer își propune acum să ajungă lider mondial în domeniul oncologiei, după achiziția în valoare de 43 de miliarde de dolari a companiei Seagen, încheiată în decembrie anul trecut. De asemenea, urmărește să maximizeze veniturile din alte produse de tip vaccin și tipuri de medicamente deja disponibile și să aducă pe piață produse noi. Dimensiunea pieței medicamentelor pentru pierderea în greutate a determinat compania să investească în cercetare și dezvoltare și în acest domeniu, cu un medicament similar aflat în prezent în teste..
Graba de a găsi o soluție pentru Covid din urmă cu trei ani este înlocuită acum cu graba de a acapara piața medicamentelor pentru pierderea în greutate. Acțiunile Novo Nordisk au crescut cu peste 56% în ultimele 12 luni, cele ale Eli Lilly au urcat cu peste 87%, în timp ce acțiunile Pfizer au scăzut cu aproape 38% în ultimele 12 luni și cu peste 50% față de maxim. Însă pentru investitorii români de pe platforma socială de tranzacționare și investiții eToro, Pfizer a fost acțiunea cu cea mai mare creștere a numărului de deținători în ultimul trimestru din 2023, de aproape 8%, scăderea prețului acțiunilor făcând compania mai atractivă pentru aceștia.