Tehnologie

Mobilitatea europeană, între suprareglementare autoimpusă și asaltul „made in China”

Cel mai important eveniment dedicat mobilității de pe continentul european, IAA Mobility 2023, a arătat ca o poartă deschisă către viitor, unul cu multe restricții pentru producătorii și cumpărătorii de pe Bătrânul Continent și cu o mulțime de oportunități pentru cei veniți din Asia.

Sunt deja ani buni de când șefi din industria auto, analiști ai pieței și chiar autorități ale unor state atrag atenția că reglemntările tot mai drastice de depoluare din Europa vor face loc pe piață multor companii venite din afara continentului. În teorie asta ar însemna o sporire a concurenței care ar duce la avantaje clare pentru utilizatorii europeni de soluții de mobilitate, fie că acestea înseamnă mașini, trotinete, biciclete sau orice alt mijloc de deplasare. Ca de obicei însă, teoria și practica diferă, iar susținerea oferită de state precum China companiilor din propia țară, coroborată cu resticțiile tot mai dure impuse de Comisia Europeană firmelor de pe continent, are mari șanse să îi pună pe clienți în fața unor dileme asemănătoare cu cele de pe piața agroalimentară: plătești mai mult pentru a susține economia națională sau cumperi mai ieftin deschizând și mai larg ușa unor companii din afara țării.

În acest context, expoziția de mobilitate de la Munchen, în fapt metamorfozarea cunoscutului salon auto de la Frankfurt într-un eveniment care să atragă cât mai mulți expozanți și vizitatori într-o epocă a internetului, a fost o oglindă a situației în care se află Europa. În timp ce mărcile europene și-au restrâns spațiul de expunere la minimum pentru a plăti cât mai puțin, cele din Asia, precum BYD, Leapmotor, MG sau Dongfeng, și-au prezentat cele mai noi produse destinate pieței europene în standuri largi și luminoase. Apoi, în încercarea de a beneficia de o expunere dedicată, fără interferențe ale altor mărci, multe companii europene au decis să își prezinte noutățile cu puțin timp înaintea startului IAA Mobility, în evenimente private cu acces restricționat. Din fericire pentru europeni, chinezii încă nu au deprins bine modalitatea de a atrage și canaliza atenția presei astfel încât să maximizeze plusul de imagine generat de un eveniment precum IAA (Internationale Automobil-Ausstellung). Ca rezultat, în ciuda prezenței masive de noutăți „made in China” la expoziția de la Munchen, informația prezentă în presă și pe rețelele de socializare a continuat să avantajeze mărcile consacrate din Europa. Dar chinezii învață repede!

Mai mult sau mai puțin vizibile din percepția publicului european, mărcile chinezești au avut o prezență importantă la IAA Mobility din Munchen. Ba chiar una peste așteptări dacă ne referim la numărul de noi produse dezvăluite publicului și la transparența cu care acestea au fost oferite inclusiv pentru testare în perimetrul centrului expozițional.

Într-un stand aflat la doar o aruncătură de băț de cel al mărcii Renault, chinezii de la Dongfeng, prezenți la IAA cu marca Forthing, au prezentat modele precum T5, Leiting, Yacht sau Ligzhi. Deși numele acestor vehicule nu spun mare lucru și sună mult prea „asiatic” pentru potențialii clienți europeni, producătorul chinez a mizat pe prețuri greu de bătut. Ba chiar a anunțat, cât se poate de transparent, posibilitatea de a vinde mașini en-gros unor eventuali parteneri locali.

Deși pentru mulți pare încă greu de crezut, chinezii de la BYD se află, conform unui raport al Zentrum für Sonnenenergie und Wasserstoff Forschung Baden-Württemberg (ZSW), pe al doilea loc din lume în privința vânzărilor de mașini electrice. Cu 3.308.400 de mașini aflate deja în circulați la nivel global, cei de la BYD sunt depășiți doar de Tesla, marca americană având deja pe șosele circa 3.634.600 de unități. În acest context, chinezii de la BYD au prezentat europenilor nu doar un nou sedan botezat Seal, ci și SUV-ul Seal U, ambele electrice și având aceeași platformă tehnică – E-Platform 3.0, care utilizează pentru alimentarea sistemului de propulsie bateriile „Blade” ale companiei chineze. Acestea nu doar că pot înmagazina un nivel ridicat de energie, dar pot fi amplasate astfel încât „să facă parte din structura vehiculului”.

În plus, BYD a prezentat europenilor și marca sa premium Denza, un joint venture între chinezi și Mercedes-Benz care are în portofoliu monovolumul electric D9, aflat la prima apariție pe șoselele de pe Bătrânul Continent. Cu prețuri greu de bătut și linii ale caroseriilor și interioarelor create de un designer care a lucrat pentru Alfa Romeo, Seat și Audi – Wolfgang Egger, modelele BYD au toate șansele să atragă atenția potențialilor clienți.

Leapmotor, un start-up chinezesc aproape necunoscut în Europa, dar care are legături pe piața sa de bază cu grupurile Volkswagen și Stellantis, a prezentat la IAA Mobility primul său model global, SUV-ul mediu C10. Acesta este primul model care utilizează noua arhitectură LEAP3.0 a companiei chineze, care include o transmisie electrică răcită cu ulei. C10 va fi disponibil ca vehicul complet electric sau hibrid.

Marcă britanică intrată în posesia chinezilor de la SAIC, MG a uimit mai întâi Europa prin vânzările micului crossover electric MG4, dar și prin caracteristicile modelului MG Marvel R. La IAA Mobility chinezii au dat însă o adevărată lecție de curaj lansând un roadster electric cu linii neașteptat de atractive.

Prezentat mai întâi la expoziția auto de la Shanghai doar ca parte a unui montaj video și, ulterior, la Goodwood Festival of Speed, MG Cyberster a avut cu adevărat premiera mondială la Munchen. Liniile specifice unui model sportiv, ușile cu deschidere „fluture” și prezentarea ca vehicul aniversar la împlinirea a 100 de ani de către brandul, cândva britanic, au făcut din Cyberster o adevărată vedetă căutată cu ochii de mulți dintre cei prezenți la cea mai importantă expoziție auto europeană. MG Cyberster va ajuge pe piețele din Europa în cursul anului 2024.

Nu a lipsit de la întâlnirea cu publicul european nici marca Zeekr a chinezilor de la Geely, nimeni alții decât cei care controlează mai cunoscutele Volvo și Polestar și care, recent, au încheiat un parteneriat cu grupul Renault pentru divizia de motoare termice Horse. Zeekr a prezentat la Munchen modelul 001, un „shooting brake” premium cu un coeficient aerodinamic de doar 0.23 Cd și un sistem de propulsie care dezvoltă 544 CP. Bateria de 100 kWh îi asigură vehiculului o autonomie de până la 620 km (în versiunea cu un singur motor). În varianta sa de top, modelul Zeekr 001 se poate încărca de la stații DC de 200 kW, astfel încât energia din baterie poate ajunge de la 0 la 80% în doar 30 de minute.

A treia „viziune” BMW și o familistă Renault au susținut reduta europeană

Într-o mișcare mai greu de înțeles pentru public, dar justificată prin costurile majore impuse de prezența la un eveniment precum IAA Mobility, multe mărci europene au evitat să țină piept de la fața locului asaltului chinez. Astfel, în afară de grupurile Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz și Renault, industria europeană producătoare de mașini a părut aproape inexistentă la Munchen.

E drept că în domeniul industriei producătoare de componente auto, soluții de finanțare sau alte mijloace de mobilitate, companiile din Europa au fost mult mai bine reprezentate, dar și în acest caz spectrul firmelor din Asia – de care depind pentru a se aproviziona chiar și mari concerne precum Continental sau Bosch – se întinde tot mai mult de la un an la altul și de la o expoziție auto la alta.

Parcă pentru a menține vii speranțele europenilor că industria auto locală mai are un viitor în Europa, la IAA Mobility 2023, marca BMW a dezvăluit cel de-al treilea concept prin care își dezvăluie viziunea asupra viitorului mașinilor, Vision Neue Klasse.

Prezentate succesiv de-a lungul ultimilor ani, conceptele i Vision Circular, i Vision Dee și, acum, Vision Neue Klasse au trasat direcția către viitorul mărcii bavareze. Dacă primul a subliniat potenţialul ce poate fi valorificat prin implementarea sistematică a unei economii circulare care reduce consumul de materii prime şi emisiile de CO, iar cel de-al doilea a demonstrat cum tehnologia digitală, centrată pe om, poate îmbogăţi experienţa de utilizator, BMW Vision Neue Klasse este nimic altceva decât o avanpremieră a unui viitor model de serie care va ajunge pe piață peste doar doi ani.

Intrigant în domeniul designului, futurist cu influențe retro, Vision Neue Klasse ascunde sub caroserie o tehnologie impresionantă care va fi disponibilă clienților odată cu prima interpretare a conceptului ca vehicul de serie – un sedan cu dimensiunile actualei Seria 3. Cu accente care par a face legătura cu vehicule BMW din istoria mărcii, designul exterior este considerat de bavarezi „clar, elegant, atemporal”, și, în opinia lui Adrian van Hooydonk, directorul BMW Group Design, aspectul „Neue Klasse este caracteristic BMW şi atât de progresiv încât pare că am sărit peste o generaţie de modele”.

Marca Mini, aparținând tot grupului BMW, a prezentat la IAA Mobility o nouă generație de vehicule care pornește la drum cu tradiționalul Cooper și avangardistul Countryman. E dificil să schimbi radical un model care are o istorie bogată și își atrage clienții tocmai printr-un design aparte, o împletire între retro și modern. Tocmai de aceea, de-a lungul anilor, chiar și după ce a fost inclusă în imperiul BMW Group, marca britanică a schimbat doar discret aspectul modelelor. Iar „rețeta” nu se schimbă nici acum, în 2023, când un nou Cooper se pregătește să intre în showroom-uri. În schimb, fratele său mai mare trece printr-o transformare menită să îi sublinieze atuurile de SUV, dar și să facă loc în gamă unui viitor model de mijloc – Aceman.

De altfel, într-o discuție purtată la evenimentul de prezentare al noilor modele Mini, înaintea expoziției IAA Mobility 2023, Stefan Floech, Senior VP Mini & BMW Compact Class, ne-a explicat că, în cazul celui mai mic model Mini, Cooper, ținta a fost păstrarea tradiției, dar și a așanumitului „go-kart feeling”, iar Countryman a crescut în dimensiuni și a primit un design mai percutant atât pentru a își demonstra apartenența la segmentul SUV, cât și pentru a fi privit ca un vehicul de familie în toată puterea cuvântului. Totodată, ambele modele au primit o tehnologie mult avansată care să le poarte cu succes în era digitalizării și au fost astfel dezvoltate încât să aibă o amprentă cât mai redusă asupra mediului.

Francezii de la Renault at „reinventat” Scenic, cunoscutul monovolum apărut pe piață acum 27 de ani devenind un crossover cu caracteristici tehnice extrem de atractive. Renault Scenic poate fi folosit fără probleme atât pentru drumuri lungi cât și în aglomerările urbane. Asta pentru că dimensiunile sale – 4,47 m lungime, 1,86 m lățime și 1,57 m înălțime, îl încadrează fără probleme în segmentul compact. De altfel, dacă îl comparăm cu Megane Electric, noul model este cu doar 28 cm mai lung și cu 10 cm mai lat. Ba mai mult chiar, are un ampatament cu doar 10 cm mai mare.

Noul model Renault este echipat cu un motor sincron cu rotor bobinat cu opt poli magnetici, cu greutate și dimensiuni reduse. Este oferit în două versiuni – 125 kW (170 CP) și 280 Nm sau 160 kW (220 CP) și 300 Nm. Tot două sunt și variantele de stocare a energiei necesare deplasării. Mașina va putea fi comandată fie cu un pachet de baterii de 60 kWh, pentru o autonomie de circa 420 km, fie cu unul de 87 kWh cu care pot fi parcurși aproximativ 620 km.

Mercedes-Benz a prezentat noul concept electric CLA Class. Vehiculul este dezvoltat pe arhitectura MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture) și prefigurează o nouă familie de modele electrice a mărcii. Producătorul german a prezentat conceptul drept un echivalent electric al mașinii cu motor de un litru, datorită eficienței ridicate. În acest context, Mercedes-Benz CLA Class promite un consum de 12 kWh/ 100 km și o autonomie maximă de 750 de kilometri. Pornind de la acest concept compania pregătește patru modele electrice de serie – un coupé cu patru uși, un shooting brake și două SUV-uri.

IAA Mobility 2023, un succes în viziunea organizatorilor

Desfășurată de-a lungul a șapte zile, ediția din 2023 a IAA Mobility a atras vizitatori atât în halele centrului expozițional cât și pe bulevardele orașului Munchen care au fost pline de produse și soluții necesare mobilității.

Conform datelor preliminare ale VDA, organizatorul evenimentului, au vizitat standurile expozanților peste 500.000 de persoane, cu 100.000 mai multe decât la ediția din 2021. Mai mult decât atât, datele statistice arată că la eveniment au luat parte peste 3.700 de jurnaliști din 82 de țări care au făcut ca acoperirea internațională a evenimentului să se majoreze cu 70%.

Un sondaj realizat de organizatori în timpul IAA Mobility 2023 arată că 92% dintre vizitatori au evaluat evenimentul ca fiind bun sau chiar excelent.

De altfel, chiar Hildegard Müller, președintele VDA, a declarat că „imaginile și informațiile care au fost trimise lumii de la Munchen în ultimele zile arată că putem privi viitorul cu încredere și că industria auto germană își îndeplinește misiunea, aceea de a inspira oamenii cu conceptele și soluțiile sale, cu inovații și pasiune”.

Cele mai recente știri

To Top