Peste 60% dintre respondenţii campaniei „Boala nu alege, dar tu DA” şi-ar dori să fie internaţi în sistemul de sănătate privat, nu public, potrivit unui sondaj realizat de o companie de asigurări.
Cercetarea Signal Iduna a fost realizată în perioadele 26 octombrie – 19 decembrie 2022 şi 27 martie – 9 martie 2023 cu scopul de a colecta informaţii direct din rândul populaţiei şi pentru a spori gradul de cunoaştere privind asigurările de sănătate, cu un accent special pe asigurările pentru cancer, spitalizare şi intervenţii chirurgicale.
Potrivit rezultatelor sondajelor de opinie desfăşurate prin aplicarea de chestionare online cu un total de 1.180 de participanţi, 68% dintre respondenţi declară că nu au deţinut o asigurare de sănătate în trecut. În plus, 50% dintre aceştia ar fi dispuşi să plătească cel mult 100 lei pe lună pentru o asigurare de sănătate, însă consideră că o astfel de poliţă are un cost mult mai mare pentru piaţa din România, între 100-300 lei pe lună.
Comparativ cu anul 2021, în 2022 proporţia românilor dispuşi să plătească suplimentar pentru a beneficia de servicii de calitate a crescut în cazul tuturor serviciilor medicale, în medie cu peste 3 puncte procentuale, arată un studiu realizat de UNSAR (Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România), citat în comunicat. Intervenţiile chirurgicale în procent de 79%, recuperarea medicală cu 77% şi spitalizarea cu 76% fiind în continuare în top 3 servicii pentru care românii sunt dispuşi să plătească mai mult, potrivit datelor UNSAR.
Deşi sistemul public de asigurări de sănătate acoperă un pachet cuprinzător de servicii, inclusiv asistenţa primară şi majoritatea tratamentului medicamentos, pacienţii trebuie să plătească o parte din costul medicamentelor în sistem ambulator: între 10% şi 80%. Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, România se situează pe ultimele locuri în Uniunea Europeană, atât în ceea ce priveşte nivelul cheltuielilor de sănătate pe cap de locuitor, cât şi din perspectiva procentului din Produsul Intern Brut (PIB) alocat acestui domeniu.
„Ne-am propus să sporim gradul de conştientizare privind importanţa asigurărilor de sănătate, să facem aceste subiecte mai accesibile publicului larg, astfel încât fiecare persoană să înţeleagă că şi în România sunt disponibile soluţii uşor de accesat pentru orice problemă de sănătate, indiferent de complexitate. Oamenii să se simtă mai încrezători în alegerea unei asigurări de sănătate adecvate nevoilor lor. Campania noastră face parte din angajamentul pe termen lung al Signal Iduna ce vizează contribuţia la sănătatea populaţiei prin creşterea importanţei asigurărilor de sănătate”, a declarat Lidia Malacia, marketing manager Signal Iduna Asigurare Reasigurare.
În ceea ce priveşte spitalizarea, 80% dintre respondenţi au declarat că ei sau un membru al familiei au fost spitalizaţi în sistem public de sănătate, plătind sub 1.500 lei. Conştienţi totodată de lipsurile din sistemul public de sănătate, 64% dintre respondenţi spun că şi-ar dori totuşi, în cazul în care ar fi nevoie, să fie internaţi în sistemul privat, iar 43% estimează că ar plăti între 1.500-5.000 lei, costurile reale din spitalele private depăşind cu mult suma.
Spre exemplu, potrivit estimărilor, costurile pentru o operaţie de apendicită într-un spital privat, fără o asigurare privată de sănătate, ar ajunge la circa 6.500 de lei pentru intervenţie şi 2.500 lei pentru servicii de spitalizare pentru pacient şi însoţitor, precizează sursa citată.
Intervenţiile chirurgicale în sistemul public au fost accesate de 70% dintre respondenţi, iar 52% au declarat că au plătit sub 1.500 lei pentru acestea şi estimează că dacă ar beneficia de aceleaşi servicii medicale într-un spital privat, costurile ar fi de peste 5.000 de lei.
În acelaşi timp, nu ştiu faptul că o asigurare privată de sănătate oferă indemnizaţie zilnică de spitalizare pentru spitalele publice, acces la orice furnizor medical din România sau chiar din Uniunea Europeană şi Turcia.
Referitor la diagnosticul de cancer, 55% dintre respondenţi ştiu că România se află pe locul 1 în Uniunea Europeană la decese din cauze tratabile de cancer.
Cu toate acestea, 54% nu-şi fac investigaţiile periodice necesare pentru prevenţia cancerului, în timp ce 74% dintre respondenţi declară că ei sau o persoană apropiată diagnosticată cu cancer au beneficiat de servicii medicale în sistem public, iar în acest context 93% au resimţit presiunea financiară şi emoţională.
În ceea ce priveşte asigurarea de sănătate versus abonamentul medical, 58% dintre respondenţi declară că nu au deţinut niciuna dintre cele două soluţii, în timp ce 62% ştiu că printr-o asigurare privată de sănătate au acces rapid la orice medic din orice clinică şi spital privat din România.
Cu toate că o asigurare de sănătate pentru spitalizare acoperă costurile şi după intervenţia chirurgicală sau că o asigurare de sănătate pentru cancer acoperă nu doar costul consultaţiilor, ci şi al controalelor, investigaţiilor, tratamentelor şi chiar al serviciilor de consiliere psihologică şi de nutriţie, 72% dintre respondenţi nu cunosc aceste facilităţi.
Prin această campanie, Signal Iduna şi-a propus să lanseze un mesaj de conştientizare în rândul populaţiei referitor la soluţiile existente în România pentru orice problemă de sănătate, atât din punct de vedere al prevenţiei, cât şi al tratamentului şi să răspundă nevoilor individuale, asigurând accesul la servicii medicale de calitate.
Grupul Signal Iduna este unul dintre cele mai mari grupuri financiare din Germania.
În prezent, compania este prezentă pe pieţele de asigurări din Germania, Polonia, Ungaria şi România.