Mai mult de jumătate dintre europeni folosesc, în prezent, un televizor conectat la Internet, în timp ce un sfert (26%) utilizează ceasuri inteligente şi alte dispozitive de acest fel, iar o cincime (20%) sunt fani ai dispozitivelor de jocuri conectate la Internet, relevă datele centralizate de către specialiştii Eset.
În acest context, experţii avertizează asupra faptului că, deşi despachetarea unui nou gadget în perioada de sărbători va aduce bucurie, „lucrurile se pot înrăutăţi rapid dacă dispozitivul şi datele conţinute nu sunt securizate corespunzător”.
„În sezonul festiv în toi, cu toţii aşteptăm cu nerăbdare să primim cadouri de la prieteni şi familie. Din ce în ce mai mult, darurile primite vor consta într-un nou gadget sau tehnologie în vogă. Acestea ar putea fi un tracker de fitness, un laptop, un smartphone sau chiar un sistem de monitorizare audio-video pentru copii. Concluzia este că suntem cu toţii utilizatori entuziasmaţi de dispozitive inteligente. De exemplu, mai mult de jumătate dintre europeni folosesc în prezent un televizor conectat la internet, un sfert (26%) folosesc ceasuri inteligente şi alte dispozitive purtabile, iar o cincime (20%) sunt fani ai dispozitivelor de jocuri conectate la internet. Dar, odată cu adoptarea plină de avânt a dispozitivelor inteligente, vine şi un risc suplimentar. Este posibil ca cei dragi să nu fi fost prea atenţi la textul cu litere mici atunci când au apăsat butonul „cumpără” pentru a achiziţiona cadourile. Aşadar, este de datoria noastră să ne asigurăm că darul nostru este protejat”, notează Phil Muncaster, unul dintre specialiştii Eset, într-un articol publicat pe blogul companiei de securitate cibernetică.
Potrivit sursei citate, nivelul de risc la care ne expunem depinde de tipul de dispozitiv pe care îl primim. Astfel, există câteva probleme comune care ne pot pune în pericol conturile online şi datele personale şi financiare, iar pe listă regăsim: conţinut de software sau de firmware nepotrivit, menţinerea parolei implicite din fabrică a produsului, lipsa protocolului de autentificare cu doi factori (2FA) activat în mod implicit, precum şi setările de confidenţialitate care nu sunt suficient de sigure, ceea ce va conduce la partajarea excesivă a datelor personale cu agenţiile de publicitate sau cu potenţiale entităţi rău intenţionate.
De asemenea, printre vulnerabilităţile acestor gadgeturi se află şi cea referitoare la anumite setări, cum ar fi înregistrarea video şi audio, activate în mod implicit, lucru care pune în pericol intimitatea copilului dvs.
Expertul Eset mai aminteşte de procesul de creare a contului şi de conectare în cont necriptat, conectarea dispozitivului cu o jucărie inteligentă sau cu o aplicaţie prin Bluetooth, fără a fi necesară autentificarea, activarea în mod automat a funcţiei de geolocalizare şi, cel mai grav, faptul că dispozitivul nu are instalat niciun software de securitate, ceea ce înseamnă că este mai expus ameninţărilor provenite de pe Internet.
„Provocarea constă în faptul că, în multe părţi ale lumii, producătorii, distribuitorii şi importatorii nu sunt obligaţi prin lege să vândă produse conectate la internet care să fie protejate. Exploatând proiectarea defectuoasă a furnizorilor şi atenţia limitată acordată celor mai bune practici de securitate, hackerii pot efectua o serie de atacuri pentru a vă compromite dispozitivele şi accesa datele stocate pe acestea. Vulnerabilităţile (…) pot favoriza autentificări ale escrocilor în cadrul unora dintre cele mai sensibile conturi ale dvs, cum ar fi cele de banking online. Alternativ, dispozitivul în sine ar putea fi controlat de la distanţă şi recrutat într-o reţea botnet de dispozitive compromise, folosite pentru a lansa atacuri asupra altora, precum atacuri DDoS, fraude online şi campanii de phishing. De asemenea, infractorii cibernetici ar putea căuta să vă blocheze dispozitivul prin ransomware şi să vă ceară o taxă pentru a vă recăpăta accesul. De asemenea, ar putea descărca un adware care „inundă” ecranul dispozitivului cu reclame, făcându-l practic inutilizabil. Între timp, protecţia limitată a confidenţialităţii poate duce la partajarea datelor despre dvs. sau familia dvs. cu agenţiile de publicitate, de exemplu”, susţine Muncaster.
Eset a fost fondată în anul 1992 în Bratislava (Slovacia) şi se situează în topul companiilor care oferă servicii de detecţie şi analiză a conţinutul malware, fiind prezentă în peste 180 de ţări.