Preţurile globale ale gazelor sunt aşteptate să rămână volatile, chiar dacă Europa este mai bine poziţionată pentru iarna acestui an, au declarat directori din industrie, la o conferinţă de marţi, transmite Reuters.
Preţurile globale ale gazelor au crescut la maxime istorice anul trecut, după ce Rusia a oprit livrările cu gaze către Europa, ceea ce a determinat blocul să importe cantităţi record de gaze naturale lichefiate (GNL) şi a făcut ca preţurile spot asiatice să atingă maxime istorice.
Michael Lewis, CEO al companiei germane de utilităţi Uniper, a declarat că, în timp ce piaţa europeană a gazelor naturale este mult mai bine poziţionată în acest an datorită cererii industriale reduse şi nivelurilor de stocare mai ridicate, preţurile gazelor europene au rămas supuse volatilităţii.
”Cel mai important lucru este poziţia stocurilor, este mult mai bună anul acesta, am atins deja ţinta de 90%”, a spus Lewis într-un interviu acordat marţi, în marginea conferinţei Gastech din Singapore.
„Avem toţi factorii potriviţi, dar preţul este foarte sensibil… Elasticitatea preţului s-a schimbat. Este volatilă, iar situaţia este potenţial fragilă. Temperatura este factorul cheie care va cauza probabil o fluctuaţie foarte semnificativă a preţurilor, dar cred că vom putea face faţă acesteia „, a spus el.
Între timp, un director executiv la Chevron a declarat marţi că piaţa globală spot de GNL este de aşteptat să rămână volatilă până în 2025 şi chiar şi o iarnă normală în Europa ar putea fi dificilă în ceea ce priveşte aprovizionarea cu gaze.
”Pe măsură ce intrăm în această iarnă, dacă este o iarnă normală, ar putea fi o perioadă foarte dificilă pentru unii dintre europeni, precum Germania şi alte ţări”, a declarat Freeman Shaheen, şeful Chevron al afacerilor globale cu gaze.
Preţurile de iarnă ale GNL, care sunt scumpe în comparaţie cu cărbunele, i-ar putea descuraja unii cumpărători din Asia, a declarat Russell Hardy, directorul general al Vitol, cel mai mare comerciant independent de petrol din lume.
”Veţi continua să vedeţi că Pakistanul, într-o oarecare măsură India, într-o oarecare măsură China… vor alege să nu consume GNL la aceste preţuri şi vor folosi alţi combustibili. Nu există încă suficient GNL pentru a circula, iar dacă vreunul dintre eventualele evenimente secundare negative ale vremii sau întreruperi a aprovizionării au loc în această iarnă, volatilitatea va reveni”, a spus el.