Publicarea proiectului de OUG de către Guvern prin care se va face echivalarea unor probe orale de la bacalaureat cu notele din timpul liceului arată că lipsa de competenţă şi de soluţii pentru gestionarea grevei din educaţie duce la pedepsirea copiilor şi la prelungirea protestelor, consideră reprezentanţii partidului REPER.
„Partidul REPER condamnă ferm decizia Guvernului de a înlocui probele orale de Bacalaureat cu media de la clasă şi de a elimina evaluarea naţională la finalul clasei a VI-a. Considerăm că aceste măsuri sunt nişte soluţii de avarie care nu fac decât să submineze fundamentul evaluării obiective şi corecte a pregătirii elevilor. Înlocuirea probelor orale de la Bacalaureat cu media de la clasă ridică serioase întrebări cu privire la echitatea şi obiectivitatea procesului de evaluare. Fiecare elev trebuie să aibă oportunitatea de a-şi demonstra abilităţile şi cunoştinţele specifice examenului de Bacalaureat prin intermediul unor probe individuale, care să permită o evaluare adecvată şi corectă. Echivalarea cu mediile obţinute în timpul liceului nu reflectă în mod real nivelul de pregătire al elevilor şi poate crea discrepanţe şi inechităţi între aceştia”, a afirmat Ramona Strugariu, copreşedintă a REPER, potrivit unui comunicat de presă al formaţiunii.
Potrivit REPER, eliminarea evaluării naţionale la finalul clasei a VI-a este o decizie regretabilă, pentru că are un rol important în măsurarea progresului şi pregătirii elevilor, în identificarea eventualelor lacune şi oferirea unui feedback util pentru îmbunătăţirea procesului de învăţare.
„Guvernul neglijează importanţa monitorizării periodice adecvate a performanţelor elevilor în învăţământul primar şi gimnazial şi creează un vid în ceea ce priveşte evaluarea lor obiectivă. Noi considerăm că acel pas incipient în testarea standardizată nu trebuie, în nici un caz, eliminat, ca reacţie la faptul că ministerul nu doreşte să dea satisfacţie cerinţelor legitime ale profesorilor aflaţi în grevă. Este necesar să arătăm responsabilitate şi să găsim soluţii care să garanteze o evaluare corectă, transparentă şi echitabilă a elevilor. Partidul REPER consideră că este crucial să ne concentrăm atenţia pe îmbunătăţirea calităţii sistemului educaţional şi pe susţinerea profesorilor în misiunea lor de a oferi o educaţie de calitate”, se arată în comunicatul de presă.
Partidul REPER reafirmă că susţine ferm profesorii în grevă şi condamnă abordarea Guvernului în gestionarea acestei situaţii de criză în învăţământul românesc, apreciind că „greva declanşată de angajaţii din învăţământ reprezintă o reacţie legitimă şi necesară a acestora la problemele grave cu care se confruntă sistemul educaţional românesc de foarte mulţi ani”.
„Este important să înţelegem că profesorii nu au recurs la grevă fără temei. Aceştia au fost nevoiţi să acţioneze în acest fel pentru a atrage atenţia asupra problemelor structurale, asupra lipsei de resurse, a condiţiilor de muncă precare şi a salarizării necorespunzătoare. Partidul REPER consideră că este datoria Guvernului să acţioneze în mod responsabil şi să abordeze cu seriozitate cererile profesorilor. În loc să ascundă problemele şi să încerce să minimalizeze impactul grevei, Guvernul ar trebui să ia măsuri concrete pentru a rezolva problemele existente. (…) Partidul REPER solicită Guvernului să întreprindă imediat demersurile necesare pentru a scoate sistemul educaţional din criză şi să poarte un dialog constructiv cu profesorii pentru a identifica soluţii pe termen lung. Educaţia este un domeniu cheie pentru dezvoltarea societăţii noastre şi nu ne mai putem permite să fie neglijat sau tratat cu superficialitate. În acest sens, partidul REPER îşi asumă angajamentul să prezinte alternative credibile şi să promoveze politici care să reflecte valorizarea şi respectul faţă de profesori şi elevi”, transmit reprezentanţii REPER.
Ministerul Educaţiei a pus, vineri, în consultare publică un ordin privind aprobarea metodologiei pentru echivalarea/recunoaşterea nivelurilor de competenţă din cadrul probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale la examenul naţional de bacalaureat 2023.
Potrivit metodologiei, nivelul de competenţă lingvistică de comunicare orală în limba română/în limba maternă la examenul naţional de bacalaureat 2023 se stabileşte în urma echivalării cu media aritmetică, fără rotunjire, a mediilor anuale obţinute de candidat pe parcursul învăţământului liceal, la disciplina limba şi literatura română/limba şi literatura maternă.