Analize

România se duce contra curentului. UE interzice mașinilor diesel în 12 ani, iar la noi au ajuns la jumătate din totalul parcului auto

masini diesel
Foto: iStock

Evoluția parcului de autoturisme din România este contrazice toate politicile și țelurile europene asumate prin Pactul Verde European. Deși se vorbește mult despre o viitoare dispariție a dieselului și înmatricularea tot mai multor autoturisme electrice, în țara noastră mașinile diesel au ajuns să depășească jumătate din totalul parcului auto local.

Ultimii ani au adus tot mai des în discuție creșterea numărului de mașini cu sisteme de propulsie „verzi” cu emisii de CO2 reduse. Statisticile Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) și Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată o creștere substanțială, de la un an la altul, a numărului de mașini hibride și electrice. Cu toate acestea, parcul auto din România rămâne clar dominat de mașini cu o vechime mai mare de zece ani și alimentate cu motorină. În plus, starea tehnică se află și ea într-o zonă neplăcută.

În urmă cu cinci ani, în 2018, parcul auto din România totaliza 8.193.278 de vehicule, dintre care 6.450.750, adică 78,73%, erau autoturisme. Pentru comparație, în 2022, dintr-un total de 10.005.408 de vehicule, 7.865.186 (78,61%) erau autoturisme. Majorarea parcului auto nu a fost însă susținută de vehicule mai noi, așa cum era de așteptat având în vedere programele guvernamentale de susținere a înnoirii acestuia.

Cifrele date publicității de DRPCIV arată chiar că, dacă în 2018 procentul de vehicule mai vechi de zece ani din totalul parcului auto era de 78,74%, în 2022 acesta a mai crescut cu un punct procentual până la 79,76%. În cazul autoturismelor tendința se menține, astfel încât de la 79,31% din total, mașinile mai vechi de zece ani au urcat la 80,90%.

Deși tot mai multe studii arată cât de nocive sunt emisiile eliberate în atmosferă de motoarele vechi alimentate cu motorină, iar unele state și municipalități din Europa au decis să stăvilească – fie prin taxe, fie chiar prin interzicerea totală – pătrunderea mașinilor diesel în aglomerările urbane, în România acest tip de propulsie este în plin avânt. 

Datele DRPCIV arată că, la finalul lui 2018, din totalul de 6.450.750 de autoturisme înmatriculate în România, 2.890.563 erau diesel. În 2022, din 7.865.186 de autoturisme aflate în circulație, 3.946.451 erau alimentate cu motorină.  Deci, nu doar că numărul de autoturisme diesel a crescut, dar s-a majorat și ponderea acestui tip de propulsie în totalul parcului auto de la 44,81% în 2018 la 50,18% în 2022.

E drept că în 2022 au apărut, timid, și valori aferente mașinilor electrice (0,31% din totalul parcului de autoturisme) și celor hibride de toate tipurile (1,62% din total), însă statistica arată că acestea au „furat” din cota deținută anterior de mașinile alimentate cu benzină, nicidecum din cea a dieselurilor.

Raportare la piața europeană

Cu o vechime a parcului de autoturisme de 15,1 ani (valoare aferentă anului 2021 conform ultimului raport pe această temă al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile – ACEA), România este depășită doar de Grecia (17 ani), Estonia (16,8 ani) și, surprinzător, Cehia (15,6 ani) în această privință, în timp ce alte state din regiune raportează valori îmbunătățite față de anii trecuți (Ungaria 14,5 ani, Polonia 14,5 ani, Slovacia 14,3 ani, Croația 13 ani, Slovenia 11 ani).

În privința tipului de combustibil utilizat, aceeași raportare din 2021 a ACEA arată că, în timp ce românii conduc în proporție de 49,5% mașini diesel, valori mai mari se remarcă și în Austria (52,9%), Croația (55,5%), Franța (55,2%), Irlanda (57,2%), Letonia (65,0%), Lituania (67,8%), Portugalia (59,1%), Slovenia (51,1%) și Spania (56,9%). Prin urmare, dacă în privința vechimii autoturismelor aflate în circulație stăm rău, în cea a ponderii deținute de propulsia diesel multe țări de pe continent au încă multe de făcut. Desigur, în acest caz contează foarte mult vechimea mașinilor diesel utilizate și întreținerea acestora, pentru că autoturismele de generație nouă alimentate cu motorină au sisteme foarte performante de reducere a emisiilor care le fac nu doar eficiente, ci și puțin poluante.

Doar pentru statistică, merită menționat că vechimea medie a autoturismelor din Uniunea Europeană era în 2021 de 12 ani, iar procentul de dieseluri se situa la 41,9% din total.

Cel mai mare pericol 

Pe lângă vechime, parcul auto din România are o caracteristică aparte, extrem de periculoasă. Întreținerea vehiculelor este deficitară și, în unele cazuri, acest factor este mult mai nociv decât vechimea sau norma de de poluare.

Ultimul raport al Registrului Auto Român (RAR) cu privire la acțiunile sale de control, aferent primei jumătăți a anului trecut, arată că dintr-un total de 37.573 de vehicule verificate la nivelul întregii țări nu mai puțin de 45,73% prezentau deficiențe tehnice majore și/sau periculoase, motiv pentru care au fost declarate neconforme.

Dincolo de problemele constatate la elemente precum instalația electrică de iluminare-semnalizare (28,09%), emisiile poluante (24,32%), sau parbriz, geamuri laterale, lunetă (13,01%), defecțiuni care puteau duce la accidente grave au fost găsite la punți, jante, anvelope și sistemul suspensie (13,51%) sau chiar sistemele de frânare (5,50%) și direcție ( 1,71%).

Mai mult decât atât, conform RAR, „în cazul a 2.500 de vehicule s-a considerat că acestea prezintă pericol iminent de accident”. Desigur, oficialii RAR menționează în raportul lor că „rezultatele controalelor desfășurate în trafic nu reflectă starea generală a parcului auto, deoarece echipajele mixte RAR – Poliție opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni”, însă faptul că multe dintre autoturismele care circulă pe șoselele din România prezintă defecțiuni majore este o constantă a ultimilor ani.

Cele mai recente știri

To Top