Sindicatul scenariştilor de la Hollywood a anunţat că a ajuns, duminică, la un acord preliminar de muncă cu marile studiouri, un acord care ar trebui să pună capăt uneia dintre cele două greve care au oprit majoritatea producţiei de film şi televiziune şi au costat miliarde de dolari economia Californiei, potrivit Reuters.
Contractul pe trei ani mai trebuie să fie aprobat de conducerea Writers Guild of America (WGA), precum şi de membrii sindicatului, înainte de a intra în vigoare.
WGA, care reprezintă 11.500 de scenarişti de film şi televiziune, a descris acordul ca fiind „excepţional”, cu „câştiguri şi protecţii semnificative pentru scenarişti”.
„Acest lucru a fost posibil datorită solidarităţii de durată a membrilor WGA şi a sprijinului extraordinar al fraţilor noştri de sindicat care ni s-au alăturat pe liniile de pichetare timp de peste 146 de zile”, a declarat duminică comitetul de negociere într-un comunicat.
Înţelegerea WGA, deşi reprezintă o piatră de hotar, nu va readuce Hollywood-ul la muncă. Sindicatul actorilor SAG-AFTRA rămâne în grevă.
Scenariştii au părăsit locul de muncă pe 2 mai, după ce negocierile au ajuns într-un impas în ceea ce priveşte compensaţiile, dotarea minimă a camerelor de scenarişti, utilizarea inteligenţei artificiale şi drepturile reziduale care îi recompensează pentru seriale populare de streaming, printre alte probleme.
Alliance of Motion Picture and Television Producers, grupul comercial care reprezintă Walt Disney, Netflix, Warner Bros Discovery şi alte studiouri importante, nu a răspuns solicitării de a comenta.
Grevele duble de la Hollywood au oprit producţia de filme şi seriale TV şi au trimis talk-show-urile de noapte în reluare. Eforturile de a reporni talk-show-urile de zi fără scenarişti, precum „The Drew Barrymore Show”, au încetat luna aceasta, în faţa criticilor din partea scenariştilor şi actorilor aflaţi în grevă.
Uneori, directorii au alimentat tensiunile. Directorul executiv al Disney, Bob Iger, proaspăt obţinut o prelungire a contractului care îi oferea un bonus anual de cinci ori mai mare decât salariul său de bază, i-a criticat pe scenariştii şi actorii aflaţi în grevă ca fiind „pur şi simplu lipsiţi de realism” în ceea ce priveşte cererile lor.
Ulterior, Iger a adoptat o notă conciliantă, afirmând „respectul său profund” pentru profesioniştii din domeniul creativ.
Întreruperile de lucru au afectat operatorii, tâmplarii, asistenţii de producţie şi alţi membri ai echipei, precum şi furnizorii de catering, florarii, furnizorii de costume şi alte întreprinderi mici care sprijină producţia de film şi televiziune.
Se aşteaptă ca şi costurile economice să se ridice la cel puţin 5 miliarde de dolari în California şi în alte centre de producţie din SUA, precum New Mexico, Georgia şi New York, potrivit unei estimări a economistului Kevin Klowden de la Milken Institute.
Patru directori de top din industrie – Iger, directorul general al Warner Bros Discovery, David Zaslav, co-directorul executiv al Netflix, Ted Sarandos, şi preşedintele NBCUniversal Studio Group, Donna Langley – s-au alăturat săptămâna aceasta negocierilor, contribuind la ieşirea din impasul de luni de zile.
Greva de 100 de zile din 2007-2008 s-a axat, în parte, pe extinderea protecţiei breslei la „noile media”, inclusiv la filmele şi emisiunile TV descărcate, precum şi la conţinutul livrat prin intermediul serviciilor de internet cu suport publicitar.
De data aceasta, o problemă centrală este reprezentată de plăţile reziduale pentru serviciile de streaming, despre care scenariştii au spus că reprezintă o fracţiune din compensaţia pe care ar primi-o pentru un program de televiziune difuzat. De asemenea, scenariştii au solicitat limite privind rolul AI în procesul de creaţie. Unii s-au temut că directorii studiourilor ar putea înmâna unui scenarist un scenariu generat de AI pentru a fi revizuit, şi l-ar plăti cu o rată mai mică pentru a-l rescrie sau a-l ajusta. Alţii şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la furtul proprietăţii intelectuale în cazul în care scenariile existente sunt folosite pentru a antrena inteligenţa artificială.
Reuters a relatat că Disney a creat un grup de lucru pentru a studia inteligenţa artificială şi modul în care aceasta poate fi aplicată în cadrul conglomeratului de divertisment, semnalând importanţa acesteia.
Chiar dacă directorii studiourilor au sărbătorit sfârşitul celei mai lungi greve a scenariştilor din 1988 încoace, aceasta reprezintă doar jumătate din bătălia sindicală. Studiourile trebuie să găsească încă o modalitate de a readuce actorii la muncă.
SAG-AFTRA, care reprezintă 160.000 de actori de film şi televiziune, cascadori, artişti de voce şi alţi profesionişti din domeniul media, a încetat lucrul în iulie, fiind pentru prima dată în 63 de ani când Hollywood-ul s-a confruntat cu o grevă a două sindicate în acelaşi timp.
În discuţie sunt chestiuni legate de salariile minime pentru artişti, de protecţia împotriva utilizării inteligenţei artificiale care să înlocuiască performanţele umane şi de compensaţii care să reflecte valoarea pe care actorii o aduc serviciilor de streaming.