Transporturi
Șeful Boeing părăsește compania, primind o compensație de 33 milioane dolari
Pachetul salarial pentru 2023 al CEO-ului Boeing, Dave Calhoun, care şi-a anunţat recent plecarea în mijlocul unei crize de siguranţă a avioanelor companiei, a crescut cu aproximativ 45%, la aproape 33 de milioane de dolari, potrivit producătorului de avioane american, transmite Reuters.
Boeing a spus că o mare parte din compensaţia CEO-ului Dave Calhoun este sub formă de acţiuni, a căror valoare a scăzut după o desprindere a unui panou de uşă a unui avion 737 MAX 9, în timpul zborului, în ianuarie.
Valoarea ajustată a compensaţiei totale a lui Calhoun în 2023 este de 24,8 milioane de dolari, a spus compania într-un dosar de reglementare. Acţiunile Boeing au scăzut cu aproape 30% în acest an, deoarece compania se confruntă cu preocupările de calitate din partea autorităţilor de reglementare şi a clienţilor, în urma incidentului din 5 ianuarie care a implicat un avion 737 MAX 9 al operatorului Alaska Airlines.
Documentul nu menţionează un pachet de compensaţii de plecare pentru Calhoun, care a anunţat pe 25 martie că va demisiona din funcţia de director general până la sfârşitul anului.
În 2022, el a primit o compensaţie totală de 22,6 milioane de dolari, potrivit documentuluji.
Plăţile potenţiale de pensionare ale lui Calhoun au fost evaluate la peste 44 de milioane de dolari la sfârşitul anului 2023, arată documentul.
Producţia de avioane 737 MAX a scăzut în ultimele săptămâni, deoarece autorităţile de reglementare din SUA intensifică verificările în fabrică, iar producătorul de avioane încearcă să sporească calitatea.
Rivalul european Airbus şi-a extins avantajul pe piaţa avioanelor cu un singur culoar.
Criza a dus la o schimbare amplă a managementului, preşedintele consiliului Boeing, Larry Kellner, şi Stan Deal, şeful afacerii cu avioane comerciale, plecând de asemenea.
Directorul de operaţiuni Stephanie Pope l-a înlocuit pe Deal.
Noul preşedinte al consiliului de administraţie, Steve Mollenkopf, le-a spus acţionarilor în documentul de vineri: ”Promit că eu personal şi consiliul nu vom lăsa o piatra nerăsturnată în eforturile noastre de a duce această companie acolo unde trebuie să fie”.
Calhoun a primit 5 milioane de dolari în 2023, după ce a refuzat să fie luat în considerare pentru bonusul său de 2,8 milioane de dolari, comparativ cu 7 milioane de dolari în 2022.
Documentele anterioare arată că Calhoun nu a primit un bonus în ultimii trei ani. Deal a câştigat 2,6 milioane de dolari în salariu efectiv în 2023, iar compensaţia sa totală a crescut cu 42%, la 12,5 milioane de dolari, deşi Boeing estimează valoarea actuală la 9,7 milioane de dolari.
Consiliul de administraţie al Boeing a decis, de asemenea, în acest an, că valoarea premiilor pe termen lung a directorilor executivi va fi redusă cu scăderea procentuală a preţului acţiunilor companiei de la desprinderea panoului de uşă şi de la data atribuirii din 2024.
Datorită acestei reduceri, Calhoun va primi un premiu de 13,25 milioane de dolari în 2024, comparativ cu o ţintă de 17 milioane de dolari. Cu un an mai devreme, premiul era de 21,25 milioane de dolari.
După două accidente fatale separate ale unor avioane 737 MAX în 2018 şi 2019, care au ucis un total de 346 de persoane, Boeing şi-a reînnoit politicile de compensare a directorilor, pentru a sublinia siguranţa şi calitatea produselor.
În 2024, pentru avioanele comerciale Boeing, siguranţei şi calităţii li se va atribui o pondere de 60% la stabilirea stimulentelor anuale, comparativ cu o pondere de 40% pentru performanţa financiară.
Premiile de stimulare pe termen lung pentru ofiţerii executivi ai Boeing vor include, de asemenea, noi criterii, cum ar fi obligativitatea unui sondaj privind cultura angajaţilor pentru a evalua managementul siguranţei.
În februarie, un grup de experţi care analizează managementul siguranţei a constatat o ”deconectare” între conducerea Boeing şi angajaţii privind cultura siguranţei.
Rosanna Weaver, director pentru justiţie salarială şi salariu executiv la organizaţia de susţinere a acţionarilor As You Sow, a spus că consideră că Boeing face ceea ce trebuie să recompenseze siguranţa, deşi astfel de eforturi ar fi trebuit să existe ”în primul rând”.