Finanțe personale
STUDIU. 6 din 10 români spun ca trăiesc fără siguranța zilei de mâine
Cu ocazia Zilei Naționale a Sustenabilității, ONG-ul Ambasada Sustenabilității în România a realizat un studiu prin care a explorat cum percep românii siguranța zilei de mâine și cât de valida este sintagma “Sustenabilitatea este siguranța zilei de mâine” prin corelarea nevoilor exprimate de cetățeni cu Obiectivele de Sustenabilitate definite de Națiunile Unite.
Cum văd românii siguranța zilei de mâine
Românii percep siguranța zilei de mâine în termeni de: salarii echitabile, adaptate la prețuri (72%), un sistem de sănătate pe care să te poți baza (71%), stabilitatea locului de muncă/financiară (70%), sănătatea personală și a celor din jur (68%), un sistem de învățământ calitativ, cu profesori bine pregătiți, dotări necesare etc. (60%), fără criminalitate, tâlhari, oameni ai străzii periculoși (57%), o țară puternică din punct de vedere financiar (52%).
Ierarhia temelor de sustenabilitate – urgența pentru siguranța zilei de mâine
În funcție de urgența percepută de către respondenți, cele 8 teme de sustenabilitate abordate în cadrul acestui studiu au înregistrat proporțiile din graficul de mai jos:
Pe primul loc ca urgență pentru siguranța zilei de mâine, se află „Sănătate și bunăstare”, iar aspectele care au cea mai urgentă nevoie de a fi îmbunătățite sunt: accesul și încurajarea pentru analizele periodice gratuite/ la prețuri accesibile, pentru toți oamenii (69%), urmată îndeaproape de infrastructură medicală bine pusă la punct (clădiri renovate și curate, aparatură, toalete, număr de ambulanțe), alături de medicamente accesibile pentru toți oamenii (56%).
Tema care ocupă locul doi este „Muncă decentă și creștere economică”, care are nevoie urgentă de remediere pe următoarele paliere: creșterea salariului minim pe economie (58%), respectarea echilibrului între viață profesională și timp liber (57%), condiții sigure de muncă pentru toată lumea (56%).
Cel de-al treilea loc în top este ocupat de „Educație de calitate” care înseamnă infrastructură școlară bine pusă la punct, cu școli renovate, dotate cu manuale, calculatoare, săli de sport (59%), pregătire pentru locuri de muncă actuale, de viitor, ancorate în realitate (55%), o programă școlară actualizată, mai puțin stufoasă, mai practică etc. (55%).
Studiul a fost desfășurat cu sprijinul agenției IZI Data ca partener de cercetare și a inclus atât o componentă calitativă (2 focus grupuri desfășurate online, cu participanți femei și bărbați cu vârste între 20 – 30 ani, din mediul urban și rural), cât și cantitativă (1009 chestionare autoadministrate CAWI, reprezentative la nivel național urban-rural, bărbați și femei cu vârsta între 18 și 64 ani, utilizatori de internet, în perioada 13 – 20 octombrie 2023). Rezultatele detaliate ale studiului pot fi consultate la acest link.
Studiul este o componentă importantă a campaniei de conștientizare „Sustenabilitatea este siguranța zilei de mâine. Nu o putem lăsa în voia sorții”, lansată cu ocazia Zilei Naționale a Sustenabilității, celebrată pe data de 27 octombrie. Campania este realizată de organizația non-profit Ambasada Sustenabilității în România.
În societatea românească, există o teamă de viitor generalizată, cauzată de sentimentul „nesiguranței zilei de mâine”, generat de multiple probleme sistemice. Plecând de la această realitate, campania a fost construită în jurul a opt dintre cele mai stringente subiecte pentru societatea românească actuală: sărăcie, foamete, sănătate și bunăstare, educație de calitate, muncă decentă și creștere economică, reducerea inegalităților, orașe și comunități durabile, acțiune pentru schimbările climatice.
“Astăzi, 27 octombrie, este Ziua Națională a Sustenabilității. Începând cu acest an, Ziua Sustenabilității în România este recunoscută oficial de statul român. Folosim acest prilej pentru a le spune românilor că sustenabilitatea este siguranța zilei de mâine. Cu această ocazie festivă, noi, cei de la Ambasada Sustenabilității în România, împreună cu cetățenii României, le transmitem liderilor formali ai acestei țări care sunt prioritățile din perspectiva românilor în ceea ce privește nevoia de siguranță pentru ziua de mâine. Atât timp cât trăim în frică, construim de pe o zi pe alta și nu reușim să ne asigurăm un viitor sustenabil. O națiune sustenabilă, sănătoasă și prosperă, poate fi construită numai cu predictibilitate și doar având siguranța zilei de mâine”, a declarat Dragoș Tuță, Fondator și Președinte, Ambasada Sustenabilității în România.
Ambasada Sustenabilității în România
Ambasada Sustenabilității în România (ASR) un ONG independent cu scop nelucrativ, nonprofit și apolitic înființat în 2015. Organizația promovează modelul economic în care companiile, prin intermediul parteneriatelor, pot rezolva probleme sociale și de mediu fără a sacrifica eficiența economică și profitul.
Ambasada creează cadrul de colaborare între companiile private, instituțiile statului, societatea civilă, comunitățile și cetățenii implicați pentru ca românii să trăiască într-un mediu sănătos, o societate echitabilă și prosperă.
Ziua Națională a Sustenabilității în România
Ziua Sustenabilității în România – 27 octombrie este o inițiativă lansată de ASR în anul 2021, cu scopul de a plasa sustenabilitatea cât mai sus pe agenda publică și de a o explica în termeni cât mai simpli, astfel încât să fie înțeleasă de cât mai mulți oameni. Începând cu anul acesta, data de 27 octombrie a fost recunoscută ca zi națională a sustenabilității. Pe termen mediu și lung, această zi își propune să ofere repere comune de acțiune, dialog și cooperare între autorități publice, ONG-uri, companii și cetățeni. 27 octombrie este ziua în care avem nevoie să vorbim pentru ca în restul anului să acționam.
Campania „Sustenabilitatea este siguranța zilei de mâine. Nu o putem lăsa în voia sorții” este realizată în parteneriat cu LIDL România, cu sprijinul IULIUS și alături de organizațiile: Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă și Metrorex – parteneri instituționali, RFI – partener media strategic, Radio România Actualități cu rețeaua de stații naționale și Rock FM – parteneri media.