Sindicatul auto american United Auto Workers (UAW) a ajuns sâmbătă la un acord provizoriu cu grupul Stellantis, un acord care mai are nevoie de aprobarea liderilor de vârf ai sindicatului şi care include redeschiderea fabricii producătorului auto din Illinois, au declarat două persoane familiare cu chestiunea, transmite Reuters.
Acordul propus va urma probabil un model stabilit cu doar câteva zile în urmă de UAW şi Ford, inclusiv o creştere a salariilor cu 25% pe parcursul contractului de 4 ani şi jumătate, începând cu o creştere iniţială de 11%.
Grevele au intrat în săptămâna a şaptea. Stellantis şi-a închis uzina de asamblare din Belvidere, Illinois, la începutul acestui an, lăsând 1.300 de muncitori fără locuri de muncă.
Preşedintele UAW, Shawn Fain, a promis că va anula decizia, iar sindicatul a criticat conducerea Stellantis cu privire la această problemă într-un videoclip lung.
Administraţia Biden şi statul Illinois au oferit subvenţii care ar putea ajuta la redeschiderea fabricii.
Illinois a achiziţionat un teren adiacent fabricii de asamblare. UAW urmează să dezvăluie detaliile acordului mai târziu, iar acesta va avea prevederi privind utilizarea lucrătorilor temporari, au spus sursele, adăugând că Stellantis a fost de acord cu un angajament şi investiţii semnificative în produse.
Acordul de redeschidere a fabricii de la Belvidere depinde de stimulentele fiscale de stat şi locale aşteptate, au spus aceştia.
Acordul ar urma să includă investiţii în alte fabrici din SUA, inclusiv în fabrica de motoare Trenton, au spus surse. Uzina, la sud de Detroit, este o instalaţie veche de 71 de ani care construieşte motoare cu şase cilindri.
Discuţiile cu General Motors sunt în desfăşurare. Negociatorii companiei şi ai sindicatului erau aşteptaţi să se reîntâlnească din nou sâmbătă, după ce au lucrat până la primele ore ale zilei de sâmbătă, au spus sursele.
Aproximativ 45.000 de muncitori din aproape 150.000 de membri de sindicat care lucrează la cei trei mari producători auto din Detroit s-au alăturat grevei, care a costat industria auto miliarde de dolari.
Discuţiile cu GM şi Stellantis s-au prelungit din cauza unor probleme precum pensiile şi cât de repede ar putea muncitorii temporari să obţină un loc de muncă permanent, au spus surse.
Fain a acuzat în mod repetat producătorii auto din Detroit că îi îmbogăţesc pe directori şi investitori, în timp ce neglijează lucrătorii şi a spus că succesul UAW îi va ajuta pe lucrătorii din întreaga ţară.
Producătorii auto din Detroit au susţinut că cerinţele UAW ar creşte semnificativ costurile şi i-ar pune într-un dezavantaj în comparaţie cu liderul producătorilor de vehicule electrice, Tesla, şi mărci străine precum Toyota Motor, care nu sunt sindicalizate.
Ford se aşteaptă ca noul contract să crească costul forţei de muncă de la 850 la 900 USD per vehicul.
Tesla avea deja un avantaj al costului forţei de muncă de aproximativ 20 de dolari pe oră înainte ca UAW şi producătorii auto din Detroit să-şi înceapă negocierile, au spus analiştii.
UAW a spus că acordul cu Ford ar echivala cu majorări salariale totale de peste 33% atunci când sunt luate în considerare şi măsurile de acoperire a costului vieţii.
Greva care a început la fabricile relativ neimportante s-a răspândit la cei mai mari producători de bani, care produc camionete şi SUV-uri.
UAW a lovit în cele din urmă opt fabrici, cel mai recent fabrica de asamblare a GM din Arlington, Texas, care face Chevy Tahoe and Suburban, fabrica de camionete Ford Kentucky Truck şi fabrica de pickup-uri Ram Stellantis din Sterling Heights, Michigan.
Cererile iniţiale ale UAW au inclus creşteri salariale cu 40%, ajustări la costul vieţii legate de inflaţie, locuri de muncă sau garanţii salariale, încetarea salariilor mici pentru lucrătorii cu vechime şi pensii cu beneficii determinate.