Profil de antreprenor

Un business cu mare impact în antreprenoriatul românesc

Trei tineri care s-au cunoscut în timpul facultății au rămas prieteni și, cu toate că aveau joburi bune în domenii precum comunicare, sectorul bancar sau marketing s-au hotărât să devină antreprenori full-time. Aceasta este, foarte pe scurt, povestea Impact Hub, primul și cel mai cunoscut spațiu colaborativ de lucru din România.

Oficial, Vlad Craioveanu, Oana Craioveanu și Alexandra Pode au lansat Impact Hub în 2012. Neoficial, povestea a început în 2009. „A fost un an prost, abia atunci se simțeau cu adevărat efectele crizei din 2008. Eu, Oana și Alexandra veneam din zona de business și simțeam asta din plin. Ne știam din studenție, din AIESEC și aveam o tradiție, să ne vedem la final de an la povești și ne-am dat seama că toți trei căutam să facem altceva. Tot pe atunci descoperisem întâmplător conceptul de business social și, pentru că știam foarte mulți oameni din zona ONG-urilor din perioada în care eram implicați în AIESEC, am zis că putem face asta”, își amintește Vlad Craioveanu. Nu au pornit abrupt: au studiat, au cerut păreri și au făcut experimente. Aceștia au fost, de fapt, primii pași. „La început am discutat, am pus cap la cap idei și în a doua jumătate a lui 2010 am organizat primul eveniment, la care au venit zece oameni. La următorul au venit 20 și în câteva luni organizam evenimente cu 50 de participanți”, povestește cofondatorul Impact Hub. La scurt timp, cu toții au renunțat la joburi și, în 2011, au închiriat primul spațiu, un fost studio foto de 50 de metri pătrați în Centrul Vechi. „Am lucrat cu un arhitect, am organizat totul cum credeam noi că ar trebui să fie. Am învățat principiile de organizare și funcționare ale unui spațiu comuni și le-am pus în practică. Am avut și clienți plătitori, 12, nu am făcut profit, dar am scos banii investiți”, spune Vlad Craioveanu.

O lansare de impact

În 2012, Impact Hub se muta în casă nouă și devenea primul spațiu în care oameni din domenii diferite puteau lucra împreună. Încă de atunci, Vlad Craioveanu și-a propus și a reușit să susțină ecosistemul local antreprenorial prin facilitarea accesului la spații profesionale moderne, prin programe care să ofere acces la surse de învățare, mentorat, consultanță și la oportunități de finanțare pentru startup-uri.

„Am început în 2012, cu un spațiu mic, de 300 mp, un etaj. După trei luni am luat încă un etaj, și de acolo povestea ușor-ușor a prins aripi”, povestește antreprenorul. 

Povestea Impact Hub are, ca orice poveste a unui business de succes, și suișuri, și coborâșuri, după cum recunoaște chiar cofondatorul businessului. „Am avut și perioade dificile, unele apărute din prea mult optimism, altele din cauza contextului social. În 2016 am deschis la Cluj un spațiu colaborativ de două ori mai mare decât cel pe care îl aveam în București. Am fost prea ambițioși, prea optimiști. Acolo e o cultură diferită, spațiul era dificil de gestionat de la distanță și un an mai târziu a fost nevoie să-l închidem”, își amintește Vlad Craioveanu. De altfel, și pandemia a prins echipa Impact Hub în cel mai bun moment al existenței sale, motiv pentru care efectele sale au fost resimțite puternic. 

„2019 fusese cel mai bun an al nostru. Aveam alături noi investitori – Ilinca Păun și frații Marius și Dan Ștefan – și extinsesem spațiul colaborativ din București cu încă o locație. La începutul lui 2020 am deschis și al treilea spațiu. Apoi a venit pandemia, și ne-a lovit în plin. S-a închis tot și noi aveam programate 600 de evenimente care s-au anulat. Chiar dacă cea mai mare parte a clienților a rămas alături de noi și comunitatea Impact Hub a fost activă, a fost o perioadă extrem de dificilă. Apoi a venit valul doi, în 2021 și efectele s-au resimțit chiar și anul trecut. Abia în 2023 vedem o creștere a frecvenței în spațiile colaborative”, spune Vlad Craioveanu. 

Startarium, o șansă pentru antreprenorii la început de drum

Educația trebuie să fie o constantă, chiar și pentru antreprenorii de succes, crede Vlad Craioveanu. Astfel, una dintre direcțiile strategice de dezvoltare asumate a fost reprezentată chiar de educație, prin intermediul platformei Startarium, pornită în 2016. „Am vrut să creăm un loc accesibil de oriunde, o platformă online de educație antreprenorială capabilă să scaleze oportunitățile de învățare oriunde există un antreprenor conectat la internet”, dezvăluie antreprenorul. 

Platforma oferă acces online gratuit la toate resursele necesare pentru a lansa, a crește și a susține o afacere de succes: conținut educațional, mentorat de business, proiecte de incubare și accelerare, instrumente moderne de finanțare și competiția de pitching Startarium PitchDay, care în 2023 a revenit sub o nouă identitate: Românii sunt antreprenori. 

Pe lângă reluarea competiției de pitching după o pauză de trei ani, Vlad Craioveanu anunță, în exclusivitate, lansarea unor noi module educaționale, diferite de ce a oferit până acum platforma Startarium. „Lucrăm și vom lansa un nou modul radical diferit de cursuri. Folosim noi instrumente și noi principii de educație”, spune Vlad Craioveanu. Ce lecție bine învățată i-a fost de mare ajutor în antreprenoriat? „Drumul de la vis la propriul business este anevoios și mulți renunță prea devreme. Răbdarea e esențială în antreprenoriat. Răbdarea și să fii înconjurat de oameni care împărtășesc aceleași valori”. Acesta a fost răspunsul pe care Vlad Craioveanu mi l-a dat când am încercat să-l pun în dificultate, la scurt timp după ce ne-am cunoscut. Iar Impact Hub, al cărui cofondator este, reprezintă dovada că succesul în business necesită multă răbdare.

Cele mai recente știri

To Top