Profil de antreprenor

Un business vopsit în culori profitabile

Posted on

Cătălina Trupșor a tatonat antreprenoriatul de foarte devreme, atât ca vârstă – la doar 16 ani -, dar și ca moment, la mijlocul anilor ‘90. A cochetat întâi cu distribuția de produse en-gros și, după ce a deprins abilități de negociere și de management, în 2003 a pariat pe distribuția de produse en-detail (bijuterii și parfumuri de lux). A cules roadele aceastor experiențe odată cu 2005, când a pus temeliile Color Smart Distribution, devenit astăzi unic importator și distribuitor în România și Republica Moldova al brandurilor de vopsele ecologice Novacolor, Color Smart și Pittsburgh Paints.

„M-a motivat faptul că atunci lipseau de pe piața locală produsele premium sau premium plus, că românul avea la dispoziție culori puține și șterse, că nu exista prea mult loc să inovezi, să creezi, să-ți personalizezi proiectele”, explică antreprenoarea cum și-a conturat planul inițial de afaceri. Că și-a ales nișa ideală o arată și cifra de afaceri raportată la finele lui 2022, de 3,2 milioane de euro, în creștere cu 15% față de cele 2,75 milioane de euro înregistrate în anul anterior. 

Pregătirea suprafeței de business

Știa că trebuie să importe o marcă de renume mondial pentru a avea impact pe piață, însă drumul de la idee și punerea sa în practică, mărturisește că a fost anevoios. „Partenerii externi erau circumspecți când venea vorba să lucreze cu o femeie antreprenor, prea tânără în opinia lor, la început de drum și fără succese remarcabile în palmares”. 

La ora actuală, piața de lacuri și vopsele a ajuns la o valoare de 400 de milioane de euro, cu o creștere constantă în anii 2019-2021, de aproximativ 5-7%. „Această tendință de creștere a fost favorizată de faptul că oamenii au stat mai mult acasă și au investit serios în decorări și, bineînțeles, în proiectele B2B care au dominat piața prin construcții noi sau renovări”, explică Cătălina Trupșor. Cu toate acestea, continuă antreprenoarea, ultimii ani au fost diferiți pentru întreaga industrie, iar în 2022, pe fondul crizei materiilor prime care s-a suprapus cu criza energetică, nu s-au mai înregistrat creșteri și piața a rămas constantă. 

Pentru Cătălina Trupșor, cea mai dificilă perioadă din istoria Color Smart Distribution a fost în 2017 – 2018, după ce a investit în showroom-uri proprii din cinci orașe din țară, mai devreme decât ar fi fost cazul, pentru că nu avea infrastructura necesară și nici sistemele informatice ca să poată gestiona acest tip de dezvoltare. „Pentru scurt timp am pierdut bani, dar mi-am păstrat voința de a merge mai departe”, spune ea. S-a repliat destul de repede cu ajutorul consultantului de business Călin Cavaleru.  „Datorită lui am reușit să schimbăm strategia și, în 2019, am devenit distribuitori de mai multe portofolii de produse pentru amenajări interioare premium și premium plus. Am dezvoltat business-ul spre un sistem de distribuție național performant, cu un portofoliu de furnizori internaționali cât mai atractivi pentru piața locală. Astfel, am crescut de la un milion de euro, la 3,2 milioane euro”.

O strategie cu aplicare perfectă

Că 2022 a fost un an plin de realizări pentru businessul Cătălinei Trupșor o dovedește și investiția de peste 800.000 de euro într-o linie nouă de business, atunci când Color Smart Distribution a anunțat lansarea propriului brand de vopsea premium pe piața românească. De altfel, nu s-a oprit aici și a mai deschis un showroom Color Smart în Timișoara, în timp ce și-a extins rețeaua de ditribuție cu trei showroom-uri dedicate în orașe în care nu erau încă prezenți, respectiv Alba-Iulia, Sibiu și Brașov. „Tot de anul trecut, importăm portofoliul de vopsele premium plus Pittsburgh Paints, brandul numărul 1 mondial de vopsele și materiale speciale pentru decorări. Rețetele sunt dezvoltate în America, iar compania face parte din renumitul fond de investiții PPG. Am adus acest brand deoarece am sesizat că există în România cerere pentru această categorie de materiale”, spune antreprenoarea.

Până la finele lui 2023, Cătălina Trupșor estimează să atingă o cifră de afaceri de circa 3,5 milioane de euro. „Am planificat venituri mai mari din partea distribuitorilor și magazinelor partenere, până spre 40% din venituri. De asemenea, ne așteptăm la o creștere semnificativă a ponderii proiectelor la cheie pe care le va realiza echipa noastră tehnică”. Pe termen scurt, și-a propus să reamenajeze magazinul din Constanța, pentru care și-a bugetat aproximativ 50.000 de euro și să redecoreze magazinul din Bacău, investiție care se va ridica la 30.000 de euro. „De asemenea, vom aduce un brand nou, ceea ce înseamnă o investiție de 300-350.000 de euro. Aici luăm în calcul costurile stocului inițial, materialele de suport vânzare, amenajarea unor spații dedicate noii game, plus cheltuielile de training, vizite de protocol ale furnizorilor externi, posibile extinderi logistice. Vom face noi dezvoltări ale sistemului informatic pe care ne propunem să-l perfecționăm continuu și automatizăm toate activitățile repetitive care pot fi preluate de inteligența artificială”, încheie Cătălina Trupșor.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai citite știri

Exit mobile version