Bănci

Utilizatorii Revolut din România au realizat peste 65 de milioane tranzacții în primele trei luni ale anului

Posted on

În primele trei luni ale anului 2023, românii au efectuat 65 de milioane de tranzacții cu Revolut, dublu comparativ cu aceeași perioadă din 2022, dar volumul total al plăților a crescut cu 70% față de trim. I 2022 și doar cu 4% față de ultimul trimestru al anului trecut. Raportul privind cheltuielile românilor cu Revolut în primul trimestru al anului arată o temperare a consumului și o reorientare a bugetelor individuale ale clienților spre turism și experiențe noi de petrecere a timpului liber.

Distribuția sumelor cheltuite și a tranzacțiilor pe tipuri pe bugete

În trim. I 2023, 26% dintre tranzacțiile către comercianți au fost realizate pentru cumpărăturile de produse alimentare și de larg consum, 17% pentru transport, iar 15% pentru divertisment. Totuși, bugetele cele mai mari au fost cheltuite pentru divertisment (21% din totalul sumelor cheltuite cu Revolut), shopping (17%), produse alimentare și de larg consum (14%), restaurante (10%), servicii (9%), transport (8%), turism (7%), utilități (5%), sănătate (4%).

Dinamica cheltuielilor și a tranzacțiilor față de ultimul trimestru al anului trecut și față de primul trimestru 2022 ne-a arătat că, deși cheltuielile au fost pe un trend ascendent, clienții au devenit mai atenți cu banii lor, în trimestrul I 2023.

Categoriile de bugete care au continuat să înregistreze creșteri, în primele trei luni ale anului față de anterioarele trei luni, au fost restaurantele (+12%), utilitățile (+9%) sau cheltuielile generale (+11%), mai ales pe seama evoluției prețurilor. Pentru că mulți dintre clienți au profitat de bonusurile și promoțiile realizate de agențiile de turism și de operatorii turistici în primele trei luni ale anului, turismul a înregistrat, de asemenea, o creștere de 9% față de trim. IV 2022. Sezonalitatea a influențat și ea anumite categorii de bugete – transporturile au avut o creștere modestă de 1%, în timp ce serviciile de sănătate au înregistrat un progres de 6%, pe fondul sezonului rece.

Dacă rămânem la o perspectivă de ansamblu, datele analizate de Revolut indică un trend general pozitiv al cheltuielilor din trim. I 2023 față de trim. I 2022, dar o stagnare sau chiar un regres față de ultimele trei luni ale anului trecut. Studiul arată o scădere a cheltuielilor pentru cumpărături/ shopping cu 4% față de trimestrul IV al anului anterior, dar o creștere de aproape 70% față de același trimestru al anului trecut. De altfel, comparația cu trim. I 2022 ne arată că toate categoriile de bugete au avut creșteri cuprinse între 43% (utilități) și 100% (turism) în primul trimestru al acestui an. Această evoluție este susținută, pe de o parte, de creșterea prețurilor în general, la toate mărfurile, pe de altă parte de dinamica bazei de clienți pe piața locală.

La nivelul tranzacțiilor efectuate în perioada ianuarie – martie 2023, preferința românilor pentru utilizarea Revolut ca modalitate de plată obișnuită, de zi cu zi, rămâne o constantă. Peste 17 milioane de tranzacții (26%) au fost înregistrate în supermarketuri sau magazine alimentare. Un client Revolut a efectuat cel puțin 8 tranzacții cu Revolut pentru a plăti coșul obișnuit cu alimente și produse de larg de consum. Pe locul următor, cu 17%, se află tranzacțiile din categoria transport, iar pe locul al treilea divertismentul (13% din tranzacțiile totale).

Unde folosesc românii cel mai des Revolut: în supermarket, la mesele în oraș, în benzinărie, în farmacie, în vacanță

În privința categoriilor de comercianți, pe primul loc se mențin magazinele alimentare și supermarketurile cu 21% din totalul tranzacțiilor și 13% din suma totală a plăților. Pe poziția a doua se află restaurantele, barurile și cafenelele (6% din tranzacții și 5% din suma totală a plăților), pe a treia poziție fiind benzinăriile (după suma totală a plăților, cu 4%) respectiv fast-food-urile (după numărul de tranzacții realizate, cu 6%). În top 10 au mai intrat, după valoarea totală a plăților: hotelurile, motelurile și resorturile, magazinele de articole vestimentare, comercianții de mărfuri generale, furnizorii de utilități, retaileri de electronice, agențiile de turism și tur-operatorii. După numărul de tranzacții realizate, regăsim în top 10 comercianți benzinăriile, farmaciile, operatorii de servicii de telecomunicații.

Tendințele vizibile la nivel macro, în rândul tuturor utilizatorilor Revolut, sunt confirmate și la nivel micro, dacă ne uităm la datele rezultate din analiza tranzacțiilor realizate de clientul mediu din România al super-aplicației financiare (luat ca un exponent pentru profilul utilizatorului mediu).

În medie, un client român al băncii digitale Revolut a realizat plăți cu cardul sau aplicația financiară în valoare de 1.641 euro, în primul trimestru al anului 2023, o valoare în creștere cu 10% față de aceeași perioadă a anului trecut. Cea mai mare sumă cheltuită de un client, în perioada menționată, a fost pentru turism (în medie, 1.136 euro per client), în creștere cu 18% față de aceeași perioadă a anului 2022 și în stagnare față de trim. IV 2022 (+1%).

De asemenea, românii au continuat să aloce o sumă importantă divertismentului (1.082 euro în medie per client), în creștere cu 16% față de trim. I al anului trecut și în ușoară evoluție (+2%) față de trim. IV 2022. Bugetul individual alocat produselor alimentare a fost, în medie, de 480 euro per client, în primele trei luni ale anului, în creștere cu 2% față de trim. I 2022, dar în scădere cu 7% față de trimestrul precedent. În privința transportului, bugetul individual al unui client mediu Revolut a fost de 272 euro, în creștere cu 6% față de primul trimestru al anului trecut, dar în scădere cu 2% față de trimestrul anterior.

La nivelul bugetului individual de cheltuieli, categoria cu cea mai mare scădere în trim. I 2023 față de trimestrul precedent a fost shopping-ul (-7%), iar comparativ cu primul trimestru al anului trecut, utilitățile (-4%). În general, dinamica bugetelor la nivel individual ne arată o restrângere a cheltuielilor cu alimentele, îmbrăcămintea, bunurile de larg consum, produsele de folosință îndelungată sau cu utilitățile și un apetit crescut pentru achizițiile legate de experiențele de socializare, călătorii, petrecerea timpului liber. Acest trend este confirmat și de rezultatele unui studiu realizat de Revolut alături de compania de cercetare Dynata, la începutul anului, care arăta că, indiferent dacă fac cheltuieli din egoism sau din altruism, românii sunt la fel de fericiți. Cinci din zece români declarau că sunt mai fericiți să cheltuiască pentru nevoile proprii decât pentru alte persoane sau pentru experiențe alături de prieteni și de cei dragi. Cu toate acestea, cheltuielile făcute pentru experiențele alături de familie îi fac mai fericiți pe respondenții la acest studiu Revolut mai mult decât dacă ar cumpăra obiecte/ produse (21% vs 7%).

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai citite știri

Exit mobile version