Analize

Viitorul vehiculelor electrice s-ar putea împiedica de lipsa de stațiilor de încărcare

Posted on

Fiecare a doua mașină vândută la nivel mondial în 2035 va fi electrică, pe baza politicilor actuale în materie de energie, climă și industrie, potrivit perspectivei globale pe 2024 a Agenției Internaționale pentru Energie. Aceasta se așteaptă, de asemenea, ca, începând cu 2030, aproape una din trei mașini care circulă pe drumurile din China și aproape una din cinci în Statele Unite și Uniunea Europeană să fie electrice. Dar drumul până la atingerea acestor cifre nu este foarte ușor, deoarece potențialii viitori proprietari au unele îngrijorări, scrie Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro.   

Printre acestea se numără numărul de stații de încărcare și disponibilitatea acestora. Numărul global de puncte de încărcare publice instalate a crescut cu 40% în 2023 față de 2022, iar creșterea numărului de încărcătoare rapide a depășit-o pe cea a celor mai lente. Pe piețele majore de vehicule electrice, continuă în ritm accelerat implementarea punctelor de încărcare datorită politicilor specifice, arată raportul AIE. Însă, în ciuda acestei creșteri, eforturile trebuie să fie multiplicate. Vânzările de automobile electrice din UE au crescut de trei ori mai repede decât instalarea de puncte de încărcare între 2017 și 2023, arată raportul ACEA. Puțin peste 150.000 de puncte de încărcare publice au fost instalate anul trecut în UE (în medie, mai puțin de 3.000 pe săptămână), ajungând la un total de peste 630.000 de puncte de încărcare.

Potrivit Comisiei Europene, ar trebui să fie instalate 3,5 milioane de puncte de încărcare până în 2030, dar ACEA consideră că acest număr este insuficient și estimează că vor fi necesare 8,8 milioane de puncte de încărcare. Atingerea acestui număr până în 2030 ar necesita instalarea a 1,2 milioane de încărcătoare pe an (sau peste 22.000 pe săptămână) – de opt ori mai mult decât ultima rată anuală de instalare. 

Ritmul în care vânzările de automobile electrice vor crește în economiile emergente și în curs de dezvoltare din afara Chinei va determina, de asemenea, succesul lor la nivel mondial. Peste 95% din vânzările de mașini electrice din 2023 au fost în China (60%), Europa (25%) și Statele Unite (10%). Prin comparație, aceste regiuni au reprezentat aproximativ 65% din totalul vânzărilor de mașini la nivel mondial, ceea ce arată că vânzările de modele electrice rămân mai concentrate din punct de vedere geografic, arată raportul AIE. 

Investitorii încearcă să înțeleagă cum va evolua piața vehiculelor electrice, iar interesul pentru acest domeniu e mare. La finalul primului trimestru, Tesla și Nio erau primele două cele mai deținute acțiuni de către investitorii români de pe platforma socială de tranzacționare și investiții eToro, Tesla fiind pe primul loc și la nivel global. Însă ambele companii au dezamăgit în ultima vreme. Veniturile Nio au scăzut cu 7,2% de la an la an, iar livrările de vehicule au scăzut cu 3,2% față de primul trimestru din 2023 și cu 39,9% față de trimestrul al patrulea din 2023. 

Joi, Tesla va organiza Adunarea Generală Anuală cu votul asupra controversatului pachet de compensații de 56 de miliarde de dolari al lui Elon Musk, într-un moment în care cifrele de livrare ale companiei nu sunt bune. Pe de alta parte, constructorul auto Stellantis, al patrulea ca mărime după vânzările la nivel mondial, va organiza o zi a investitorilor pentru a prezenta, printre altele, modul în care intenționează să facă față concurenței acerbe din China.

Și pentru ca situația să se complice și mai mult după ce SUA au majorat de patru ori tarifele vamale pentru mașinile EV care vin din China, se așteaptă ca săptămâna aceasta Comisia Europeană să facă publice taxele vamale pe care intenționează să le impună vehiculelor electrice chinezești ca răspuns la ceea ce consideră  subvenții excesive din partea  guvernului chinez. Măsura vine în contextul în care producătorii europeni de automobile trebuie să facă față unui aflux de EV-uri cu costuri mai mici de la rivalii chinezi. Vânzările de automobile de mărci chinezesti au reprezentat 4% din piața europeană anul trecut și se preconizează că vor ajunge la 7% până în 2028, potrivit firmei de consultanță AlixPartners citată de Reuters

În ciuda acestor lucruri, viitorul vehiculelor electrice pare luminos, dar până atunci sectorul va trebui să treacă peste obstacolele pe termen scurt. 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai citite știri

Exit mobile version