Numărul racordărilor clienţilor casnici la reţelele de distribuţie a energiei a crescut, în iunie 2022, la aproape 9,29 milioane, de la circa 8,8 milioane (+5,47%), cât se înregistrau în 2018, iar operatorii au alocat fonduri importante atât pentru branşarea noilor consumatori, cât şi pentru extinderea reţelelor electrice de interes public, potrivit unui studiu realizat de Consiliul Concurenţei, dat marţi publicităţii.
Conform cercetării, în perioada în care clienţii casnici au avut, legal, acces gratuit la reţea, respectiv din primul semestru al anului 2020 şi până în semestrul al doilea din 2021, numărul cererilor de racordare s-a majorat semnificativ. Astfel, de exemplu, numărul cererilor depuse online a crescut de peste zece ori şi a reprezentat 40% din totalul solicitărilor.
Consiliul Concurenţei menţionează, totodată, că au existat şi disfuncţionalităţi în procesul de racordare, generate, în principal, de modificările frecvente ale legislaţiei, operatorii de distribuţie fiind nevoiţi să îşi reorganizeze activitatea şi să îşi readapteze procedurile interne aferente.
În plus, incertitudinea legislativă pe termen scurt şi mediu a condus la creşterea duratei de racordare. Pe această zonă, durata medie anuală a procesului de racordare a crescut cu circa 30%, de la 92 de zile, în 2018, la 120 de zile, în 2021.
Potrivit sursei citate, autoritatea de concurenţă a identificat şi unele bariere în procesul de racordare, iar una dintre acestea se referă la dificultăţile întâmpinate de către utilizatorii finali în a înţelege pe deplin activitatea de racordare, care este una complexă, ce implică parcurgerea multor proceduri tehnice.
„Dacă în perioada dintre primul semestru din 2020 şi până în semestrul al doilea din 2021, legislaţia prevedea accesul gratuit al consumatorilor casnici la reţeaua electrică, costurile fiind suportate de operatorii de distribuţie, reglementările actuale prevăd că solicitantul (consumator casnic) este obligat să suporte contravaloarea efectivă a lucrărilor de proiectare şi execuţie a branşamentului, fiind despăgubit de operator doar în limita valorii medii a unui branşament, valoare stabilită de ANRE”, se precizează în raport.
În context, Consiliul Concurenţei recomandă asigurarea unui cadru legal cât mai clar, predictibil şi transparent, în care să fie consultaţi actorii vizaţi de potenţialele schimbări. De asemenea, autoritatea apreciază că elaborarea unui Cod de bune practici în activitatea de racordare a utilizatorilor poate conduce la reducerea unor termene din cadrul procesului de racordare.
La nivel general, numărul racordărilor clienţilor casnici la reţelele de distribuţie a energiei s-a majorat, în iunie 2022, la aproape 9,29 milioane, în comparaţie cu cele aproximativ 8,8 milioane cât se înregistra în aceeaşi perioadă din 2018.