Producătorii de lichior chinezesc baijiu modifică reţeta băuturii pentru a atrage o bază mai largă de clienţi, inclusiv băutori de cocktailuri din New York, Los Angeles şi Londra, deoarece vânzările de pe piaţa internă încetinesc, transmite Reuters.
În timp ce vânzările în China sunt totuşi în creştere, producătorii de baijiu de top precum Kweichow Moutai se confruntă cu o creştere mult mai lentă decât în trecut, deoarece generaţiile mai tinere optează din ce în ce mai mult pentru alternative la băuturile alcoolice naţionale din ţară.
Acum, în încercarea de a găsi noi zone de creştere, unii producători importanţi ai băuturii incolore încep să o propună pentru prima dată consumatorilor occidentali din afara Chinei.
Baijiu este puţin cunoscută în Statele Unite, Regatul Unit şi Europa, totuşi, mulţi băutori occidentali ar trebui să înveţe să le placă aroma.
Baijiu, care se traduce prin ”alcool alb”, are de obicei o concentraţie de alcool între 40% şi 60%. În general, este distilată din sorg, deşi se mai foloseşte grâu, orz, mei sau orez glutinos.
Gustul său variază în funcţie de regiune sau de modul în care este produsă. Unii spun că este asemănătoare cu vodca.
Un alt tip binecunoscut este asemănat cu sosul de soia.
Mişcările companiilor chineze de a vinde baijiu în afara Chinei au loc în timp ce grupuri occidentale de băuturi precum Pernod Ricard şi Diageo se apropie de terenul producătorilor chinezi de băuturi alcoolice, ispitindu-i pe cei de douăzeci şi treizeci de ani din China, cu whisky irlandez şi scoţian.
Shede Spirits, cu sediul în provincia chineză Sichuan, vinde două mărci de baijiu în China şi consumatorilor chinezi din întreaga lume. Marca sa mai scumpă, Shede, costă până la 1.000 USD sticla.
Compania, controlată de conglomeratul chinez Fosun International, a declarat că organizează sesiuni de degustare pentru a identifica modificări ale aromei mărcii Shede, în speranţa că va atrage băutorii care nu sunt chinezi.
Participanţii vor veni din Statele Unite, Australia, Marea Britanie şi alte ţări europene, precum şi din locuri precum Japonia şi Singapore.
”Ne-am dat seama că străinii, gustul lor este mai fin”, a spus Zhu Yingcai, şeful de vânzări şi marketing al Shede, adăugând că, în comparaţie, vodca baijiu poate fi ”grea şi foarte groasă”.
În timp, Shede crede că occidentalii vor ajunge să se bucure de baijiu, iar aceasta ar putea fura cota de piaţă de la alte băuturi spirtoase, a spus el.
Compania va vinde versiunea internaţională a baijiu Shede pentru aproximativ 150 de dolari, din septembrie, în ţări din Europa, Statele Unite şi Japonia, potrivit Zhu.
În comparaţie, comercianţii cu amănuntul online de alcool din New York vând sticle de 750 de mililitri de whisky Johnnie Walker Blue Label de la Diageo, cea mai scumpă versiune a mărcii, pentru 200 de dolari sau mai mult, pe site-urile lor.
”EXTREM DE AROMAT”
Producătorul rival de baijiu Sichuan Yibin Wuliangye Group, cu sediul în oraşul Yibin din Sichuan, a făcut echipă cu grupul italian de băuturi Campari, într-un parteneriat care vizează promovarea mărcilor ambelor companii în China şi la nivel internaţional.
Parteneriatul, anunţat în noiembrie, este încă ”în stadii foarte incipiente”, a spus Campari, ale cărui mărci includ aperitivul Aperol, tequila Espolon şi whisky-ul Wild Turkey.
Vânzările Campari ale propriilor mărci în China sunt în prezent relativ mici.
Companiile vor lucra împreună la marketing şi promovarea mărcii şi vor crea împreună produse, a spus Campari. Ei au dezvoltat deja o variantă a cocktailului negroni, de obicei făcut cu gin, folosind ”un amestec special” de baijiu de la Wuliangye.
Ei au lansat acest cocktail la Shanghai în septembrie şi l-au numit ”Wugroni”.
Wuliangye nu a răspuns la o solicitare de comentarii.
China este cea mai mare piaţă de alcool din lume, în mare parte datorită vânzărilor de baijiu.
Producătorii de băuturi alcoolice din ţară au vândut baijiu în valoare de aproximativ 167 de miliarde de dolari numai în China în 2023, estimează firma de cercetare Euromonitor. A spus că nu monitorizează vânzările de baijiu în afara Chinei, care rămân mici.
Zhu a spus că vânzările internaţionale ale Shede au fost de aproximativ 5 milioane de dolari în 2023, dar îşi propune să le crească la 100 de milioane de dolari în 5-10 ani. Pentru a ajunge acolo, plănuieşte marketing pe platforme precum TikTok, prin intermediul influenţelor din Statele Unite şi Europa şi, eventual, sponsorizări sportive, poate chiar pentru evenimente majore precum Jocurile Olimpice, a spus Zhu.
La barul restaurantului Manhatta din New York, clienţii se pot bucura de un ”Berry Me NYC”, pentru 21 USD. Conţine o cantitate mică de baijiu, alături de Pimms şi shiraz.
Patrick Smith, manager senior de băuturi, a spus că baijiu este ”extrem de aromat”. Când deschideţi o cutie de sticle de baijiu, mirosul atinge nasul, chiar dacă sunt ambalate, a spus el.
Cocktailul a fost lansat abia recent. Dar un predecesor care conţinea baijiu a fost ”la mijloc” în ceea ce priveşte popularitatea faţă de alte cocktail-uri din meniu.
Clienţii care le-au încercat au fost curioşi de aromă, a spus el. Cocktailul de la Manhatta foloseşte baijiu de la Ming River, o companie creată de trei occidentali în parteneriat cu o mare distilerie chineză Luzhou Laojiao.
Vizând dezvoltarea unei pieţe internaţionale pentru baijiu, Ming River îşi vinde baijiu-ul în 15 ţări, inclusiv Statele Unite ale Americii, unde clienţii variază de la baruri şi restaurante până la retaileri precum Costco şi turişti care se adună la Disneyland.