Vânzările globale de smartphone-uri şi-au revenit puternic în 2024, după doi ani consecutivi de declin, însă un studiu independent arată că grupul american Apple Inc. abia a reuşit să îşi crească vânzările, în contrast cu viteza cu care rivalii care utilizează sistemul de operare Android au câştigat teren în China şi pe pieţele emergente, transmite Bloomberg.
Firma de cercetare de piaţă IDC a anunţat miercuri că Apple şi rivalii săi au livrat 1,24 miliarde smartphone-uri în 2024, cu 6,2% mai multe decât în 2023. Însă vânzările de telefoane iPhone au crescut cu doar 0,4% de la un an la altul. Cu toate acestea, Apple rămâne în continuare lider necontestat când vine vorba de profit, în condiţiile în care preţul mediu de comercializare a telefoanelor iPhone trece de 1.000 de dolari, în timp ce rivalii care utilizează sistemul de operare Android au, colectiv, un preţ mediu de comercializare de aproximativ 295 de dolari, estimează IDC.
Cel mai recent studiu scoate la lumină o revenire inegală pe piaţa de smartphone, care a scăzut după pandemie în pofida apariţiei Inteligenţei Artificiale. Potrivit IDC, o mare parte din creşterea din 2024 a venit din partea cererii înfrânate şi a regiunilor cu un grad de penetrare mai mic al smartphone-urilor. Graţie dispozitivelor Android cu un preţ mai accesibil, mărcile chineze au profitat de creşterea pieţei mondiale în 2024, în timp ce Apple este aşteptat să înregistreze performanţe mai bune în 2025.
De asemenea, IDC subliniază că adăugarea de capabilităţi de tipul Inteligenţa Artificială, o temă importantă pentru producători precum Samsung Electronics Co., Apple şi Alphabet, nu a reuşit să îi entuziasmeze pe consumatori.
„Chiar dacă GenAI continuă să fie un subiect fierbinte şi o prioritate de top pentru mulţi producători, nu are încă un impact semnificativ care să ducă la upgrade-uri rapide. Sunt necesare mai multe investiţii pentru a creşte gradul de conştientizare a consumatorilor şi a introduce caracteristici de tip ‘must have’ care să îi facă pe consumatori să se grăbească spre magazine şi să creeze acel super ciclu pe care toată lumea îl aşteaptă”, spune Nabila Popal, director de cercetare la IDC.
La nivel global, vânzările de smartphone nu au revenit încă la nivelul anterior pandemiei, iar IDC nu aşteptată altceva decât o creştere cu o singură cifră în anii care vor veni. Perioadele îndelungate între upgrade-uri, saturarea pieţei în economiile dezvoltate şi avansul rapid al vânzărilor de smartphone-uri second hand sunt consideraţi principalii factori care contribuie la stagnare.