Angajarea oamenilor potriviți pentru aproape toate pozițiile din cadrul firmelor și companiilor a devenit din ce în ce mai importantă pentru succesul organizațional. În acest sens, stabilirea valorilor, principiilor și trăsăturilor de personalitate ale candidaților aduc un aport semnificativ la succesul procesului de onboarding.
Recrutarea unor viitori colegi care se încadrează în interiorul culturii și al obiectivelor organizației determină o performanță organizațională mai bună și la o satisfacție mai mare la locul de muncă pentru angajați. În acest sens, un studiu intern al Iceu Training Group desfășurat în perioada 2018-2022, în cadrul a patru companii diferite, care a urmărit evoluția profesională a aproximativ 1500 de angajați, a arătat faptul că toate companiile care se focusează real pe cultura organizațională și care se asigură că angajații lor se potrivesc cu aceasta sunt de aproape două ori mai performante decât cele care nu fac acest lucru.
Serviciile de analiză a personalității, respectiv profilarea candidaților la angajare, reprezintă un demers științific care presupune identificarea abilităților și competențelor profesionale ale candidaților care se potrivesc cel mai bine cu valorile și principiile organizației, precum și cu cerințele postului. Există mai multe metode utilizate în procesul de profiling. Una dintre acestea este intervievarea structurată, care implică punerea unor întrebări standard tuturor candidaților și evaluarea răspunsurilor lor în funcție de criteriile dorite. Această metodă este utilă pentru a determina trăsăturile de personalitate precum încrederea în sine, orientarea spre obiective și capacitatea de adaptare.
În acest context, din ce în ce mai mult este resimțită în piață nevoia de expertiză în zona de detectare a comportamentului simulat al candidaților la angajare. Concret, există o tentație foarte mare a tuturor candidaților la angajare de a omite, ascunde sau chiar de a induce in eroare intervievatorul raportat la toți parametrii anterior menționați, fie că este vorba de trăsături de personalitate, valori, principii sau abilități și competențe profesionale.
Aplicarea tehnicilor de detectare a comportamentului simulat reprezintă un factor decisiv și determinant pentru stabilirea gradului de veridicitate raportat la răspunsurile și afirmațiile celor intervievați. Detectarea comportamentului simulat înseamnă integrarea tehnicilor de comunicare nonverbală și paraverbală în cadrul discuțiilor cu persoanele intervievate. Întotdeauna discuția are loc verbal, prin intermediul cuvintelor, însă cu toții emitem concomitent și mesaje nonverbale sau paraverbale.
De exemplu la întrebarea „De ce ați plecat de la locul anterior de muncă?” vom analiza două situații ipotetice care implică același răspuns verbal însă diferențe semnificative în planul comunicării nonverbale și paraverbale:
- Răspuns verbal: ”Pentru că mă plafonam!” Răspuns paravebral: scăderea tonalității – indică anxietate. Răspuns nonverbal: candidatul duce mâna dreaptă la gura, își freacă mâinile, își clatină ușor corpul, se lasă ușor pe spate – toți patru sunt indicatori nonverbali de anxietate.
- Răspuns verbal: ”Pentru că mă plafonam!” Răspuns paravebral: menține tonalitatea – indică degajare. Răspuns nonverbal: candidatul gesticulează larg cu palmele la vedere, cu degetele mari orientate în sus, duce mâna dreapta de la piept apoi către interlocutor, susține ferm privirea interlocutorului – toți patru indicatori nonverbali validează autenticitatea celor afirmate verbal.
Alte metode pot include teste psihologice, evaluări de competențe și referințe de la angajatorii anteriori. În orice caz, este important ca procesul de stabilire a valorilor, principiilor și trăsăturilor de personalitate să fie bine definit și să se concentreze pe criteriile care sunt importante pentru organizație. În acest context, pentru exemplificare vom detalia modul în care sunt utilizate testele psihometrice. Soluțiile software permit testarea unui candidat la angajare în aproximativ 15 minute. Concret persoana evaluată primește un link pe email care reprezintă invitația la testare. Când se simte pregătit sau pur și simplu când îi permite timpul răspunde la aproximativ 100 de întrebări cu ”A” sau ”F”, respectiv Adevărat sau Fals. Livrabilul conține un Raport Business complet în care sunt evaluate integritatea, corectitudinea, nivelul de responsabilitatea, motivație, precum și alte trăsături de personalitate, abilități și competențe profesionale cum ar fi:
- Abilități interpersonale;
- Asertivitate ;
- Munca in echipa;
- Orientarea spre rezultate.
- Motivația pentru autodezvoltare;
- Leadership;
- Managementul stresului;
- Integritate;
- Rezolvarea de probleme;
- Analiza si gândire critică;
- Motivarea celorlalți;
- Spirit antreprenorial;
- Disciplina si respect față de reguli;
- Flexibilitate si spirit inovativ;
- Independența in munca;
- Orientarea spre relații umane.
Pot fi utilizate instrumente de testare psihologică validate științific pe populația din România, iar în cazul recrutorilor experimentați și anumite teste proiective care pot îmbrăca chiar și forma de exerciții cu accente ludice. Profilarea și evaluarea celor testați, în funcție de nevoia clienților specifică de business, poate fi facil customizată pe oricare dintre aspectele de interes, cum ar fi de exemplu competențele de leadership și management, sau conexe zonelor de compliance, antifraudă, comunicare, customer care etc.
După aproximativ 23 de ani de experiență în recrutarea de personal atât în zona de intelligence guvernamental cât și în zona de business pot afirma cu siguranță că acele companii care și-au îmbunătățit procesul de recrutare și selecție, pe criteriile anterior menționate, au găsit candidați mai potriviți și au obținut o performanță organizațională mai bună.