Alstom va furniza pentru Cluj-Napoca un sistem integrat de metrou, în urma semnării, joi, a contractului cu Primăria Cluj-Napoca pentru construcţia liniei 1 de metrou din acest oraş, conform unui comunicat remis AGERPRES.
Alstom este parte într-un consorţiu cu companiile de construcţii civile Gulermak şi Arcada.
Valoarea totală a acestui proiect la cheie, de ultimă generaţie, se ridică la aproximativ 1,8 miliarde de euro, iar partea Alstom este în valoare de aproximativ 400 de milioane de euro.
Compania Alstom va avea următoarele responsabilităţi în proiect: integrarea sistemului, soluţiile de semnalizări, telecomunicaţii şi electroalimentare, construirea căii de rulare, instalarea panourilor de siguranţă de pe peroane, centrul de control şi siguranţă a traficului, precum şi implementarea în întregul sistem a unei soluţii de securitate cibernetică de eficienţă dovedită. Alstom va implementa o soluţie de control al trenurilor bazat pe comunicaţii (CBTC) care să susţină cel mai înalt grad de automatizare, gradul 4 (GoA4), pentru prima dată în România. Pentru aceasta, compania va folosi soluţia de semnalizare CBTC de mare capacitate Urbalis, care se regăseşte în multe alte proiecte de metrou.
„Sunt extrem de mândru că Alstom va lua parte la construcţia metroului din Cluj-Napoca. Este un alt proiect de referinţă pentru prezenţa pe termen lung a Alstom în România. Metroul din Cluj-Napoca este unul dintre cele mai mari proiecte „la cheie” din Europa, acoperind un portofoliu solid de soluţii de semnalizare şi de infrastructură, care demonstrează poziţia de lider a Alstom în domeniul mobilităţii urbane sustenabile. Acesta este un proiect de infrastructură foarte ambiţios şi inovator pentru România, fiind prima linie de metrou automatizată, iar palmaresul nostru internaţional ne oferă competenţa necesară pentru un astfel de proiect de pionierat”, a declarat Gian Luca Erbacci, preşedintele Alstom pentru Europa.
Gabriel Stanciu, director general Alstom pentru România, Bulgaria şi Moldova, a subliniat, la rândul său, că, după cele două noi proiecte de cale ferată câştigate la sfârşitul anului trecut în zona Clujului, contractul pentru metroul clujean consolidează consolidează activitatea companiei în zonă, unde are aproape 800 de angajaţi.
„Experienţa noastră în proiecte de metrou, atât în Europa Centrală şi de Est cât şi la nivel internaţional, ne oferă încrederea şi capabilităţile tehnice necesare pentru a reuşi cu succes execuţia unui astfel de proiect major”, a subliniat Gabriel Stanciu.
Linia 1 a noului metrou, care urmează a fi finalizată în opt ani, va avea o lungime de 21 de kilometri şi 19 staţii. Primul tronson, totalizând puţin peste 9 kilometri, cu 9 staţii şi un depou suprateran, va fi finanţat prin intermediul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României (PNRR) şi va fi finalizat în 4 ani.
După finalizare, metroul din Cluj-Napoca va fi prima linie de metrou complet automatizată din România. Implementarea sistemului de metrou „la cheie” marca Alstom, care include un centru de control integrat, tehnologia Urbalis CBTC, care susţine funcţionarea fără mecanic şi servicii de transport de mare capacitate la intervale de succedare a trenurilor de 90 de secunde, precum şi o platformă de securitate cibernetică de ultimă generaţie, vor aduce o operare fiabilă şi eficientă din punct de vedere energetic pe conexiunea vest-est şi va îmbunătăţi considerabil mobilitatea ecologică în oraşul Cluj-Napoca, precizează sursa citată.
Cu o experienţă de peste 50 de ani şi 80 de sisteme la cheie aflate în exploatare comercială la nivel mondial, Alstom este principalul partener mondial pentru furnizarea de sisteme adaptate la orice nevoie de mobilitate. Printre cele mai recente proiecte de metrou se numără Montreal REM, metroul din Riad (Arabia Saudită), Linia 4 de la Atena (Grecia), Grand Paris Linia 18 şi Linia C din Toulouse (Franţa), Panama L2, Linia 3 din Guadalajara (Mexic) şi linia Dubai Route 2020 (Emiratele Arabe Unite).
Alstom este liderul mondial în materie de soluţii de semnalizare urbană de înaltă performanţă CBTC (Communication-Based Train Control), aflate în funcţiune pe 145 de linii din întreaga lume. În Europa, tehnologia Alstom este deja utilizată la Madrid, Milano, Lyon, Lausanne, Paris şi Amsterdam, deservind diferite tipuri de linii şi grade de automatizare, iar în prezent este în curs de instalare pe numeroase alte linii, inclusiv pe Magistrala 5 a metroului din Bucureşti.