Transporturi

ANPC prezintă măsurile luate după perturbarea zborurilor Wizz Air

Foto: iStock

Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au prezentat măsurile luate după perturbarea zborurilor Wizz Air şi după ce au primit sesizări de la pasageri cărora le-au fost anulate zborurile sau acestea au avut întârzieri mari. ANPC a menţionat că reprezentanţii Wizz Air au transmis că sucursalele din România nu sunt operatori aerieni, nefiind înscrise la Autoritatea Aeronautică Civilă, ci aparţin de companiile mamă din Ungaria şi Malta care sunt deţinătoarele licenţelor de zbor. De asemenea, comisarii ANPC au subliniat că reclamaţiile care au fost depuse în vară au fost soluţionate.

Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor au transmis joi, printr-un comunicat de presă, că în ultimele luni, desfăşoară o amplă campanie de gestionare a comunicării, precum şi de verificare a cauzelor stării de fapt care a dus la prejudicierea unui număr important de pasageri români, ca urmare a perturbărilor zborurilor Wizz Air şi au precizat că acţiunea este realizată în limitele legislaţiei naţionale, coroborate cu prevederile celei europene.

Ei au menţionat că din cauza unor perturbări ale programului zborurilor Wizz Air – operate de mai mullte companii: Wizz Air Hungary Ltd., Wizz Air Malta Limited şi Wizz Air UK Ltd. – care au dus la anularea unora dintre zborurile programate sau la întârzierea cu mai mult de trei ore a ajungerii pasagerilor la destinaţie (situaţie începând cu care aceştia pot beneficia de compensaţii din partea operatorului aerian), ANPC a primit o serie de reclamaţii de la consumatorii afectaţi.

În urma verificărilor realizate, comisarii ANPC au constatat că, în luna martie 2023, au fost înregistrate la Registrul Comerţului din România două sucursale ale operatorului aerian, respectiv: firma-mamă Wizz Air Malta Limited a deschis sucursala Wizz Air Malta Limited Valletta – Sucursala Otopeni, cu domeniul de activitate principal: Transporturi aeriene de pasageri, cu sediul social din România – Aeroportul Internaţional Henri Coandă, Terminal Plecări I, firma-mamă Wizz Air Hungary Ltd. a deschis sucursala Wizz Air Hungary Ltd. Budapest Sucursala Otopeni, cu domeniul de activitate principal: Transporturi aeriene de pasageri, cu sediul social din România – Aeroportul Internaţional Henri Coandă, Terminal Plecări I.

Reprezentanţii ANPC au început demersuri pentru a găsi soluţii la această problemă.

“Conform reglementărilor în vigoare, ANPC nu are drept de control decât asupra companiilor care au sediul în România şi care desfăşoară în ţara noastră activitatea verificată de instituţie. Dar, conform prevederilor Regulamentul (CE) nr. 261/2004, ANPC poate colabora, în astfel de situaţii, cu instituţii similare, cu drept de control din fiecare ţară a Uniunii Europene, menţionate în actul normativ european.

Astfel, la jumătatea lunii iulie 2023, ANPC a invitat reprezentanţii forurilor similare din statele membre la un workshop online pentru a discuta impactul perturbărilor aeriene asupra consumatorilor din fiecare ţară, precum şi modul de gestionare şi rezolvare a reclamaţiilor venite din partea acestora. În urma acestei întâlniri, în care imaginea reală a impactului perturbărilor zborurilor Wizz Air Group s-a conturat mult mai bine, s-a stabilit păstrarea legăturii între reprezentanţii autorităţilor de profil din UE, pentru a putea monitoriza evoluţia întregii situaţii, la nivel european”, se arată în comunicatul ANPC.

De asemenea, au avut loc şi mai multe întâlniri, la nivel guvernamental, pentru a discuta această situaţie şi a identifica măsurile care pot fi aplicate.

O astfel de întâlnire a avut loc între ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Radu Oprea, preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, şi reprezentanţii Wizz Air, în vederea informării, a analizării incidentelor create în urma anulărilor de zboruri sau a întârzierilor, în plin sezon de vacanţă, şi a identificării soluţiilor pentru rezolvarea acestor probleme.

“O alta s-a desfăşurat cu participarea secretarul de stat din Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Bogdan Mîndrescu, a preşedintelui ANPC, Horia Constantinescu, şi a reprezentanţilor Wizz Air Group, şi s-a discutat starea de fapt şi posibilităţile de remediere a problemelor invocate în reclamaţiile consumatorilor. În cadrul întâlnirii, reprezentanţii operatorului aerian au transmis că perturbările zborurilor au avut cauze independente de Wizz Air. Totodată, transportatorul aerian a reiterat şi şi-a asumat planul de angajament faţă de România şi clienţii români, menit să remedieze situaţia creată şi că informează autorităţile române despre principalele acţiuni la care lucrează, în acest scop”, au mai afirmat comisarii ANPC.

De asemenea, reprezentantul Ministerului Transporturilor a anunţat, în cadrul întâlnirii, că a informat Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei (acest organism fiind şi cel care a licenţiat compania aeriană) pentru a pune cu celeritate în aplicare legislaţia în materie, având în vedere că Wizz Air a anulat nouă curse într-o zi din motive tehnice.

La rândul său, preşedintele ANPC a informat reprezentanţii Wizz Air că a anunţat Autoritatea Europeană pentru Drepturile Pasagerilor în legatură cu situaţiile generate în ţara noastră de operatorul aerian. Cei doi oficiali au informat conducerea Wizz Air că le vor monitoriza activitatea cu atenţie avertizându-i, totodată, că nu va fi tolerat niciun derapaj de la reglementările internaţionale şi naţionale.

“Ca atare, ţinând cont de numărul important de reclamaţii înregistrat, dar şi de numărul zborurilor care s-au anunţat a se anula în continuare, în perioada august-septembrie 2023, peste 100 de curse, ANPC a decis iniţierea unei seriie de acţiuni de control tematic, pentru a verifica respectarea drepturilor pasagerilor privind compensarea şi asistenţa acordate acestora în cazul refuzului la îmbarcare şi al anulării sau întârzierii zborurilor în temeiul Regulamentului (CE) nr.261/2004 de către transportatorii aerieni ce operează pe teritoriul României. Primul transportator aerian autorizat pentru operaţiuni aeriene civile de transport aerian public de pe teritoriul României verificat în cadrul acestei campanii, a fost compania WizzAir”, au mai declarat reprezentanţii ANPC.

Astfel, la data de 4 august, au fost transmise invitaţii la discuţii celor două sucursale din România, prin care ANPC solicita şi furnizarea de informaţii cu privire la: modul de soluţionare al listei celor 258 de reclamaţii înregistrate şi nesoluţionate, pentru care trebuia să se prezente câte un punct de vedere în scris cu privire la modul de soluţionare al fiecăreia; modul în care au fost respectate drepturile pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare; -modul în care au fost respectate drepturile pasagerilor de către transportatorii aerieni în cazul anulării zborului;  modul în care transportatorii aerieni se asigură că pasagerilor le este respectat dreptul la asistenţa specifică, în limitele de timp corespunzător fiecărei distanţe de zbor, în eventualitatea întârzierii zborului.

Totodată, au mai fost cerute informaţii legate de modul în care a fost respectat dreptul pasagerilor la compensaţie; modul în care a fost respectat dreptul pasagerilor la rambursare sau redirecţionare; modul în care a fost respectat dreptul pasagerilor la deservire; modul în care transportatorii aerieni se asigură că pasagerilor le este respectat dreptul în eventualitatea posibilelor situaţii de surclasare şi declasare; modul în care transportatorii aerieni informează pasagerii despre drepturile lor; modul în care este gestionată practica denumită overbooking (vânzarea mai multor bilete decât sunt locuri disponibile pe un zbor) din care survine situaţia de refuz la îmbarcare.

“La interogarea ANPC referitoare la natura relaţiei dintre firmele-mamă şi sucursalele acestora din România, reprezentanţii Wizz Air Group au menţionat faptul că acestea nu sunt operatori aerieni, nefiind înscrise la Autoritatea Aeronautică Civilă Română, nedeţinând licenţe de zbor şi că nu reprezintă «persoană fizică sau juridică, autorizată», ci reprezintă un dezmembrământ fără personalitate juridică a fiecărei companii-mamă, cu sediul în Ungaria, respectiv Malta, acestea fiind şi deţinătoare a licenţelor de zbor”, au explicat comisarii ANPC.

Ei au menţionat că reprezentantul sucursalelor nu a prezentat niciun punct de vedere referitor la cele solicitate, pentru reclamaţiile aflate în discuţie, înregistrate începând cu luna mai 2023, nefiind transmis, de asemenea, niciun punct de vedere către petenţi, fapt care îngreunează procesul de soluţionare al sesizărilor.

“În acest context, în care reprezentanţii ANPC au fost împiedicaţi să-şi exercite atribuţiile de serviciu referitoare la prevenirea şi combaterea faptelor care pot afecta viaţa, sănătatea, securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora, neputând finaliza analiza şi concluzionarea reclamaţiilor, aceştia au aplicat 2 amenzi contravenţionale, în valoare de câte 10.000 lei celor două sucursale, fiind stabilită , totodată, data următoarei întâlniri.

Între timp, Wizz Air Group a asigurat ANPC că va transmite dovezile de plată ale rambursării şi/sau compensaţiilor, în cazul reclamaţiilor prezentate ca fiind soluţionate, precum şi situaţia consumatorilor afectaţi de anulările de zboruri din această vară”, a mai transmis sursa citată.

La următoarea întâlnire cu reprezentantul celor două sucursale Wizz Air din România, acesta a prezentat dovezile de plată pentru reclamaţiile soluţionate, comunicând că pentru cele 85 aflate în curs de soluţionare, încă nu s-au realizat demersurile necesare.
“Drept urmare, având în vedere întârzierea repetată, comisarii ANPC au amendat din nou cele două sucursale, cu câte 20.000 lei fiecare.  În acest moment, reclamaţiile depuse în perioada verii de consumatori, care au făcut obiectul acestui control, sunt soluţionate, existând un dialog constant cu reprezentanţii transportatorului aerian, pentru preîntâmpinarea consecinţelor neplăcute ale oricăror evenimente de tipul celor menţionate mai sus, ar putea apărea”, au mai afirmat comisarii ANPC.

Drepturile pasagerilor aerieni, în cazul refuzului la îmbarcare, anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor
Refuzul la îmbarcare cuprinde situaţiile în care compania refuză transportul pasagerilor pe un anumit zbor, deşi aceştia s-au prezentat pentru îmbarcare în condiţiile stabilite.

Este vorba de:

– Dreptul la asistenţă, adică dreptul de a li se oferi gratuit (în funcţie de timpul de aşteptare) mâncare, băuturi răcoritoare, cazare, transfer între locul cazării şi aeroport, două apeluri telefonice, mesaje prin telefon sau fax
– Dreptul la compensaţie în funcţie de distanţa de zbor a consumatorului (aceasta se plăteşte numerar, doar dacă este solicitată în scris de către consumator)
– Dreptul la rambursare sau redirecţionare
– Rambursarea, în termen de şapte zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil sau redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil sau redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.

În cazul întârzierii zborului, dreptul la asistenţă, în următoarele situaţii:

– o întârziere de două ore, în cazul zborurilor de peste 1 500 de kilometri sau mai puţin;
– o întârziere de trei ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor intracomunitare de peste 1 500 de km şi al oricăror alte zboruri cuprinse între 1 500 şi 3 500 de km;
– o întârziere de patru ore sau mai mult, în cazul tuturor celorlalte zboruri.
– dreptul la compensaţie în funcţie de distanţa de zbor a consumatorului (aceasta se plăteşte numerar, doar dacă este solicitată în scris de către consumator)
– dacă ajung la destinaţia lor finală cu trei ore sau mai mult după ora de sosire prevăzută iniţial de operatorul de transport aerian
pasagerii nu pot solicita compensaţii în cazul întârzierii în cazul în care, operatorul de transport aerian poate face dovada că întârzierea prelungită este cauzată de împrejurări excepţionale, care nu au putut fi evitate, în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile
– dreptul la rambursare sau redirecţionare
– dacă întârzierea este de cel puţin cinci ore, pasagerilor trebuie să li se ofere rambursarea sau redirecţionare

Dacă zborul este anulat:

– dreptul la asistenţă, adică dreptul de a li se oferi gratuit (în funcţie de timpul de aşteptare) mâncare, băuturi răcoritoare, cazare, transfer între locul cazării şi aeroport, două apeluri telefonice, mesaje prin telefon sau fax
– dreptul la compensaţie în funcţie de distanţa de zbor a consumatorului (aceasta se plăteşte numerar, doar dacă este solicitată în scris de către consumator)

Pasagerii nu pot primi compensaţii în următoarele cazuri:

– dacă sunt informaţi despre anulare cu cel puţin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
– dacă sunt informaţi despre anulare într-un termen cuprins între două săptămâni şi şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de patru ore după ora de sosire prevăzută;
– dacă sunt informaţi despre anulare cu mai puţin de şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de două ore după ora de sosire prevăzută;
– dacă operatorul de transport aerian poate face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepţionale care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile
dreptul la rambursare sau redirecţionare
– rambursarea, în termen de şapte zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil sau
– redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil sau
–  redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.

Compania aeriană low-cost Wizz Air le-a plătit pasagerilor compensaţii de 100 de milioane de euro pentru zborurile anulate vara aceasta, din care 20% către pasagerii români, a declarat marţi József Váradi, CEO Wizz Air, într-o întâlnire cu presa la Bucureşti. De asemenea, compania a anunţat o nouă extindere semnificativă în Bucureşti. Astfel, în iunie 2024, Wizz Air va aloca încă două noi aeronave Airbus A321neo de ultimă generaţie bazei sale, va lansa o nouă rută către Leipzig, Germania, şi va creşte frecvenţele pe 21 dintre rutele sale existente în Bucureşti.

Compania low-cost Wizz Air a investit 300 de milioane de euro la nivel global, pentru a îmbunătăţi situaţia zborurilor anulate şi a evita situaţii de genul celor care au existat în acest an, a declarat marţi pentru News.ro József Váradi, CEO-ul Wizz Air. Acesta spune că va continua să facă angajări în România, piloţi şi însoţitori de zbor. În martie 2024, compania va avea 200 de aeronave în flotă, de la 186 în prezent.

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Horia Constantinescu, a declarat recent, despre zborurile anulate, că noua lege a Protecţiei Consumatorilor este blocată în Parlament de către o anumită formaţiune politică, la Comisia de industrii, foarte apropiată de cei de la Wizz Air, iar în acel proiect este un articol ce poate să le dea pârghiile necesare pentru a interveni, pentru că ”operatorii economici străini sunt obligaţi să aibă reprezentativitate pe teritoriul României”.

Cele mai recente știri

To Top