Consumatorii care dețin polițe de asigurare la societatea Euroins România au posibilitatea legală de a le denunța oricând, având în vedere că decizia ASF de a retrage autorizația societății a fost publicată în Monitorul Oficial încă de vineri, 17 martie 2023. Cum peste 95% din portofoliul Euroins este format din RCA, majoritatea covârșitoare a denunțărilor vor viza această linie de asigurare, conform studiifinanciare.ro.
Toți clienții Euroins care decid să denunțe contractele de asigurare trebuie să urmeze doi pași simpli: formularea unei cereri pentru denunțarea contractului și completarea unei cereri de plată privind acordarea restituirii de primă.
Cererea pentru denunțarea contractului nu este tipizată și constă într-un e-mail ce trebuie trimis la adresa [email protected] . Mesajul trebuie să conțină seria și numărul poliței de asigurare precum și o copie a cărții de identitate a deținătorului.
Cererea pentru restituirea primei este tipizată și se va adresa Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA), organismul îndreptățit să despăgubească toți creditorii de asigurări ai Euroins România, în limita a 500.000 de lei per creanță de asigurări.
Toți asigurații care denunță polițele Euroins în condiții legale vor primi suma cuvenită, fără excepție. Cât vor primi consumatorii și când încep plățile
Trebuie subliniat că FGA va acoperi, fără excepție, pretențiile clienților Euroins România care denunță polițele de asigurare, acesta fiind și atributul FGA definit de lege. Desigur, excepție fac cazurile în care consumatorul nu îndeplinește condițiile legale neputând, de exemplu, să demonstreze că este client Euroins. Toate plățile în cazul Euroins, deci și cele pentru retsituirea primei, încep, potrivit legii, după 60 de zile lucrătoare de la publicarea deciziei de retragere a autorizației de funcționare. Decizia a fost publicată în MO vineri, pe 17 martie 2023. Aceasta înseamnă că plățile efective pot începe pe 17 mai 2023. În același timp, este important de subliniat că valabilitatea polițelor nedenunțate expiră automat la 90 de zile de la deschiderea procedurii de faliment prin decizia instanței abilitate. La data la care scriem acest text, procedura nu era deschisă.
Mai departe, Fondul de Garantare a Asiguraților va trece la analiza cererilor. Nu există un termen pentru finalizarea analizei, însă principiul care se aplică este “primul venit, primul servit”, deci cu cât mai repede este depusă cererea, cu atât mai repede se face plata. Este adevărat că experiențele anterioare arată că procedurile nu sunt chiar cele mai rapide, însă există, așa cum arătam, certitudinea că plata se va face. De exemplu, în acest moment, pentru foștii clienți City Insurance care au denunțat polițele, analiza este la nivelul cererilor depuse la finalul lunii mai 2022. Toți clienții care au depus cereri între 27 septembrie 2021 (data publicării în MO a deciziei de retragere a autorizației) și până pe 25-26 mai 2022 și-au primit deja banii. Așadar, decalajul între data depunerii cererii și data în care veți primi banii este undeva în jurul a 8-9 luni.
Nu în ultimul rând, trebuie să știți că suma pe care o veți primi este echivalentă cu perioada de valabilitate rămasă în vigoare, conform datelor de pe poliță. De exemplu, dacă prima de asigurare a fost 1000 de lei și ați denunțat polița când mai avea valabilitate 6 luni veți primi o sumă egală cu (1000 lei/12 luni)x 6 luni, adică 500 de lei.