Britanicii sunt aşteptaţi să cheltuie aproximativ 24,6 miliarde de lire sterline pentru cadouri şi celebrarea Crăciunului în acest an, în creştere cu 3,5% faţă de 2024, în pofida unui debut slab al sezonului de cumpărături festive, potrivit unui sondaj publicat de PwC, citat de Reuters.
În contextul în care rata anuală a inflaţiei în Marea Britanie a fost de 3,6% în luna octombrie, estimarea PwC sugerează că, în termeni de volum, vânzările vor fi practic stagnante. Cheltuiala medie per adult este prognozată să ajungă la 461 de lire sterline, principalele priorităţi fiind alimentele şi băuturile, masa de Crăciun, precum şi produsele de sănătate şi frumuseţe.
Dintre consumatorii care intenţionează să cheltuiască mai puţin în acest sezon, majoritatea au indicat costul ridicat al vieţii drept principal motiv.
Datele recente arată că prudenţa consumatorilor a fost evidentă în luna noiembrie. Un sondaj publicat la începutul săptămânii a indicat că britanicii şi-au ţinut sub control cheltuielile, aşteptând prezentarea bugetului de către ministrul de finanţe Rachel Reeves, în timp ce comercianţii au raportat vânzări dezamăgitoare de Black Friday.
Barclays a anunţat că cheltuielile realizate prin cardurile sale de credit şi debit au scăzut cu 1,1% în termeni anuali în noiembrie, cel mai mare declin din februarie 2021, perioadă în care pandemia de COVID-19 afecta încă puternic economia.
Un alt sondaj realizat de British Retail Consortium arată că vânzările la marii retaileri au crescut cu doar 1,4% faţă de anul trecut, cel mai lent ritm din luna mai.
Analiştii au subliniat, de asemenea, că toamna şi începutul iernii neobişnuit de blânde au afectat negativ comercianţii de îmbrăcăminte, în special vânzările de articole scumpe, precum paltoanele şi cizmele.
”După buget, ar trebui să vedem mai multă claritate privind finanţele personale, ceea ce ar putea reduce prudenţa observată în această toamnă şi care a contribuit la un început lent al aşa-numitului Golden Quarter pentru unii retaileri”, a declarat Jacqueline Windsor, şefa diviziei de retail a PwC UK.
PwC a avertizat luna trecută că Statele Unite ar urma să înregistreze cea mai accentuată scădere anuală a cheltuielilor de sărbători de după pandemie, în principal din cauza reducerii consumului în rândul generaţiei Z, pe fondul incertitudinilor economice.