Timp liber

Cum arată câștigătorii exclusivistului concurs de eleganță pentru mașini de epocă Villa d’Este 2023

Foto: Facebook/ Villa d'Este

În frumosul Cernobbio, pe malul lacului Como, a avut loc în perioada 19 – 21 mai ediția din 2023 a Concursului de Eleganță Villa d’Este. Alături de venerabile mașini de epocă, unele devenite câștigătoare ale premiilor oferite de juriu, au fost dezvăluite și vehicule spectaculoase ale prezentului.

Printre reprize supărătoare de ploaie, colecționarii și pasionații de mașini de epocă prezenți Villa d’Este au putut admira vehicule cel puțin spectaculoase, care uimesc mai degrabă prin frumusețea lor atemporală și modul în care au fost întreținute decât prin caracteristici tehnice fără egal.

Început în 1929, grație unei inițiative comune a Clubului Automobilistic din Como, Grand Hotel Villa d’Este și Comitato di Cura di Como, evenimentul s-a impus rapid în inimile celor pentru care automobilele de epocă înseamnă mai mult decât o simplă pasiune trecătoare. Uimiți și atrași totodată de frumusețea locului, de luxul aparte și de îmbinarea perfectă și firească dintre grădinile de la Villa Olmo și Villa d’Este cu vehiculele mai noi sau mai vechi păstrate într-o stare impecabilă, mii de entuziaști au decis să ia cu asalt, ca în fiecare an, Concorso d’Eleganza.

La ediția din acest an, în ciuda unor reprize sâcâitoare de ploaie, entuziaști de toate vârstele au admirat mai întâi mașinile parcate în grădinile fără cusur și, mai apoi, parada grandioasă a acestora către podiumul de pe care juriul și-a anunțat deciziile. Sponsorizat de BMW Group și de manufactura de ceasuri A. Lange & Sohne, concursul a avut la start câteva zeci dintre cele mai scumpe și mai frumoase mașini de colecție din lume.

Cum printre exponatele acoperite de gloria timpului și susținute de istorii aparte s-au numărat modele precum Chrysler Custom Imperial CL LeBaron din 1933, Delahaye 145 Coupé Chapron din 1938, Alfa Romeo 6C 2500 SS Berlinetta Riva „La Serenissima” din 1950 sau Ferrari 250 Testa Rossa Spider Fantuzzi din 1959 este limpede că fericiții care au plătit sute de euro pentru a participa la evenimentul privat de sâmbătă, 19 mai, și-au reținut cu greutate șuierele de admirație sau, măcar, câte un oftat plin de înțeles. Unde mai pui că unele vehicule ascund sub caroserie, pe lângă motoare superbe, povești uimitoare.

Nume care au devenit mai întâi mărci și, apoi, legende: Duesenberg și Ferrari

În mulțimea de modele spectaculoase puțini sunt cei care și-au pot aduna gândurile pentru a face o ierarhizare, însă, pentru că trebuia să existe și un învingător, juriul a decis ca premiul „Best of Show” – BMW Group Trofeo să fie acordat unui Duesenberg SJ Speedster din 1935 avându-l ca designer pe Gurney Nutting.

Gary Cooper, Clark Gable, Greta Garbo sau James Cagney sunt doar câteva dintre vedetele care au condus un Duesenberg în anii 1930. Fondatorii companiei, Fred și August Düsenberg, au emigrat în SUA din Westfalia (Germania) în 1880. Totodată, grație succeselor din competițiile sportului cu motor, numele Duesenberg – scris acum cu ue – a devenit rapid cunoscut la nivel mondial. Iar producția vehiculelor în serie mică și cu dotări exclusiviste a transformat Duesenberg într-o vedetă a pieței mașinilor dedicate celor cu buzunare largi și pline. 

Lansat în 1932, modelul SJ Speedster punea la dispoziția șoferului nu mai puțin de 320 CP, putere cu care mașina reușea să atingă o viteză maximă de aproximativ 220 km/h (140 mph). Câștigătorul concursului de frumusețe din 2023 este ultimul produs dintr-o serie de doar 36 de unități și a avut ca prim proprietar un maharajah indian, Holkar din Indore. Pentru a fi pe placul nobilului indian, modelul a fost decoart cu un interior de un portocaliu aprins, iar volanul a fost acoperit cu o țesătură de răchită.

Complet original, vehciulul deținut acum de americanul William Lyon a primit premiul „Best of Show”, iar mândrul său proprietar a devenit utilizatorul unui ceas A. Lange und Söhne din aur alb creat exclusiv pentru câștigătorul ediției din 2023 a Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

Alături de spectaculosul Duesenberg, a cărui poziție pe prima treaptă a podiumului a fost stabilită de juriu, un Ferrari 250 GT Spyder California din 1961 a câștigat aprecierile publicului devenind câștigătorul premiului popular „Coppa d’Oro Villa d’Este”. Pentru prima dată în istoria competiției a fost oferit un premiu și pentru sunetul motorului, iar câștigătorul „Canto del Motore” a fost un Porsche 917 K din 1970.

Istorie și modernism pe malul lacului Como

Alături de venrabilele doamne cu roți, motor și volan, pe malul lacului Como și-au prezentat liniile îndrăzneți și modele ale prezentului, unicate purtând titulatura de concept. Unul dintre acestea a fost BMW Concept Touring Coupé, un model cu două locuri care a fost dezvoltat ca unicat.

BMW Design a reimaginat forma tradiţională a caroseriei unei maşini sport elegante, oferind automobilului un aspect de „shooting brake”. În interior, suprafeţele din piele lucrate cu precizie de producătorul italian Poltrona Frau evidențiază ideea de lux, iar în compartimentul din spatele scaunelor, destinat bagajelor, au fost plasate strategic genți-unicat din piele realizate la comandă de atelierul Schedoni din Modena.

Proporţiile şi numele BMW Concept Touring Coupé amintesc de modelul 328 Touring Coupé care în 1940 a câştigat cursa de anduranţă Mille Miglia. Funcţionalitatea conceptului shooting-brake este o conexiune cu variantele de model Seria 02 de la începutul anilor 1970, care prezentau „Touring” în numele lor pentru a le deosebi de sedan. Vehiculul este propulsat de motorul emblematic al mărcii, cel cu şase cilindri dispuşi în linie, cu caracteristici de performanţă şi rafinament care confirmă statutul său de simbol al unei plăceri de a conduce pură şi nealterată.

Tot la Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2023 a fost prezentat și un model Hyundai Pony Coupé restaurat chiar de producător la aproape 50 de ani de la debutul său la Salonul Auto de la Torino din 1974.Sub capota Hyundai Pony Coupé se afla, încă din 1974, un motor cu patru cilindri, de 1.238 cmc, care dezvolta 82 CP la 6.000 rpm.

Din nefericire, din cauza climatului economic global nefavorabil de la finalul anilor 1970, conceptul Hyundai Pony Coupé nu a putut intra în producția de serie, rămânând însă un simbol al renașterii mărcii coreene. Acum, Pony Coupé este considerat un model clasic, retro-futurist, care a reprezentat sursa de inspiratie pentru designul celor mai recente autovehicule Hyundai precum N Vision 74 sau EV „45”.

Alături de vechiul concept restaurat, Hyundai a prezentat la Villa d’Este și urmașul acestuia, conceptul N Vision 74. Dezvăluit pentru prima dată în 2022, acesta din urmă este considerat un „laborator mobil” al diviziei sportive N a Hyundai.

Cele mai recente știri

To Top