Asigurări

Cum încearcă Euroins să revină pe piață după prăbușire. Celebra “soluție salvatoare” e o schemă în patru pași prin care ne-am plăti singuri daunele din RCA

polita rca

Celebra propunere despre care Euroins a vorbit insistent în ultima perioadă constă, de fapt, în câteva pagini trimise mai multor autorități ale Statului român prin care bulgarii spun că vor relua vânzarea de asigurări în România, de data aceasta nu printr-o firmă înregistrată la noi în țară și supravegheată de ASF ci printr-o entitate din Bulgaria supravegheată de autoritățile de acolo.

Bulgarii care controlează Euroins  vor „să scutească”  românii de la plata a sute de milioane de euro chiar cu banii  românilor, folosind o firmă înregistrată și controlată din Bulgaria. Poate suna paradoxal, însă este nu doar o mișcare în pur “stil Euroins”, ci și un fapt confirmat de documente consultate și de noi. Concret, celebra propunere despre care Euroins a vorbit insistent în ultima perioadă constă, de fapt, în câteva pagini trimise mai multor autorități ale Statului român prin care bulgarii spun că vor relua vânzarea de asigurări în România, de data aceasta nu printr-o firmă înregistrată la noi în țară și supravegheată de ASF ci printr-o entitate din Bulgaria supravegheată de autoritățile de acolo, care s-au remarcat cu mai multe ocazii prin “flexibilitatea” cu care tratează eventualele probleme pe care le întâmpină companiile bulgărești din domeniul financiar. 

Mai mult decât atât, lucru pe care Euroins a omis să îl spună în repetatele comunicate de presă prin care anunța “soluția salvatoare”, banii pentru plata daunelor nu ar veni de la grup sau dintr-un contract de reasigurare, așa cum au lăsat de înțeles, ci din viitoarele încasări ale noii societăți. Altfel spus, salvează situația, creată tot de ei prin aducerea Euroins în stare de faliment, cu banii românilor. Amintim că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a identificat un deficit de capital de solvabilitate (SCR) de peste 400 de milioane de euro la Euroins, acesta fiind principalul motiv pentru care i-a și ridicat autorizația de funcționare. Simplu spus, plata unor obligații de peste 400 de milioane de euro (mai ales daune) nu a putut fi garantată de Euroins, așa cum prevede legislația în vigoare. Foarte important, EIOPA, ar fi identificat un deficit de SCR și mai mare, adică circa 500 de milioane de euro, potrivit unor surse din domeniu.  

Propunerea este cu atât mai greu de acceptat de orice instituție serioasă în condițiile în care una dintre condițiile puse de bulgari, culmea pentru a relua vânzările în România, adică pentru a începe iar să colecteze banii șoferilor români (să nu uităm nici că Euroins România a fost de departe cel mai mare furnizor de lichidități al grupului Eurohold, cu afaceri în mai multe domenii), este aceea de a li se preda portofoliul încă existent al Euroins România. 

Nu în ultimul rând, în ipoteza în care societatea pe care bulgarii vor să o aducă în România ar da și ea faliment, clienții și păgubiții din accidente cu șoferi asigurați RCA la respectiva firmă s-ar afla în fața unei situații cu mult mai grave, în condițiile în care nu se vor mai putea adresa Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) pentru plata despăgubirilor și vor fi nevoiți să ceară plata daunei organismului de garantare din Bulgaria, misiune dacă nu imposibilă extrem de dificilă și costistitoare, nu doar pentru că vorbim despre altă țară ci și pentru că disponibilitățile și posibilitățile de finanțare ale fondului din Bulgaria sunt cu mult sub cele ale FGA. 

Reamintim că FGA plătește absolut toate obligațiile societăților de asigurare falimentare, în limita a 500.000 de lei per creanță, posibilitatea ca instituția să nu achite fiind exclusă prin lege. 

Ce a propus Euroins și cum ignoră legile Statului român?

Într-un document de doar câteva pagini trimis mai multor autorități din România și Bulgaria, Euroins, prin CEO-ul grupului Euroins Insurance Group (EIG), propune un “plan” în patru pași, care, printre altele, face abstracție de faptul că Euroins România face obiectul unei decizii asumate de o instituție independente a Statului român (conform legii asupra deciziilor ASF nu poate interveni nicio altă autoritate, atât timp cât reprezentanții Autorității sunt în exercitarea prerogativelor). Așadar, uitând că Euroins România lasă în urmă un deficit de 400 de milioane de euro și că aceeași societate a hotărât unilateral și, ulterior, în ciuda voinței autorităților române, să transfere în Bulgaria, printr-un reasigurător din grup, și rezervele de daună pe care le mai avea, bulgarii propun urmatoarele:

  • Împărțirea portofoliului Euroins  România în două grupe: daune înregistrate înainte de 17 martie 2023 (data publicării în MOO a deciziei ASF) și daune înregistrate între 17 martie și momentul când se va face transferul portofoliului către noua firmă venită direct din Bulgaria și supravegheată de acolo.

 

  • Transferarea portofoliului de daune vechi către Euroins Insurance Group AD (Uitând că Euroins România a făcut deja acest lucru, transferând însă și rezerva de daune împotriva voinței ASF și folosind inclusive o clauză care prevede că EIG RE va fi scutită de obligațiile de plată a daunelor și va rămâne, însă, cu toate activele, dacă Euroins România este sancționată administrative, ceea ce s-a întâmplat).

 

  • Transferarea portofoliul de după 17 martie către o societate care să activeze în România în baza FOS (adică să încaseze bani de la șoferii români desi va fi supravegheată din Bulgaria).

 

  • Obținerea tuturor avizelor necesare pentru ca noua seocietate să activeze în România

Altfel spus, grupul Eurohold rămâne și cu rezervele de daună ale vechii societăți, dar și cu o societate nouă, cu un portofoliu semnificativ, autorizată să funcționeze. Practic, noua societate va fi cea care va plăti daunele, și nu grupul Eurohold sau alți acționari.

1 Comment

1 Comment

  1. Pingback: Euroins încearcă să revină pe piața din România cu o “soluție salvatoare” – Revista Presei

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai recente știri

To Top