Timp liber

Cum ne ferim de ofertele false din turism și de „overbooking”

Posted on

Amatorii de chilipiruri, care cred că tot ce găsesc pe internet este real, devin victime ale escrocilor care lansează pachete turistice false, mai ales la început de sezon estival. Aceștia ajung să încaseze zeci de mii de euro de la clienții care nu au verificat cui i-au trimis bani în cont. În ultimii ani au fost multe astfel de cazuri în care turiștii români au fost păcăliți, lăsați fără bani și cu vacanțe distruse, după ce au rezervat și au plătit integral pentru o anumită perioadă de cazare, fără să apeleze la agențiile de turism. 

De la vile inexistente la Eforie Nord, cu fotografii de pe malul Mării Mediterane, până la români care au ajuns la destinație și acolo au aflat că nu au cazare, poveștile de groază au un element comun: ofertele „de nerefuzat” de pe internet. 

O altă problemă este „overbooking-ul”, situația în care hotelierii sau companiile aeriene vând de mai multe ori aceleași camere sau locuri în avion, mai ales în vârf de sezon. Pentru a ne feri de toate aceste neplăceri, trebuie să știm cum să verificăm ofertele.

Specialiștii din turism, jurnaliștii și polițiștii au făcut mai multe campanii de informare și conștientizare, în ultimii ani, pentru a-i obișnui pe oameni cu ideea că trebuie să verifice ofertele înainte de a da banii pe un pachet de vacanță. Cu toate acestea, ofertele false plasate pe internet fac victime în continuare. 

„Atunci când vezi prețuri mult mai mici decât cele de pe piață – precum 200 de euro pentru șapte zile în Tenerife, la hotel de patru stele –, ar trebui să-ți pui întrebări. Cea mai bună modalitate de a-ți asigura concediul este de a apela la o agenție de turism. Românii trebuie să înțeleagă foarte bine că o agenție nu reprezintă un simplu intermediar, ci un creator de programe și de pachete turistice. Este o companie autorizată, care acordă inclusiv consultanță în turism. Care ar fi avantajele alegerii unei agenții de turism? În primul rând, siguranța. Consultanți de turism, agenți de ticketing, ghizi, însoțitori de grup, personalul suport, sunt specialiști ai vacanțelor. Toți lucrează împreună și au un rol clar definit și stabilit prin lege. Un consultant a vizitat deja destinația sau hotelul, iar interesul său este să-l mulțumească pe turist. Aşa cum medicul are grijă de sănătatea noastră, aşa cum notarul ne furnizează informaţii legale importante şi ne autentifică diverse documente, aşa cum avocatul ne oferă siguranţă şi protecţie juridică, la fel şi agentul de turism: are grijă de timpul nostru liber şi ne optimizează deplasările. La agenția de turism răspunde întotdeauna cineva și oferă soluții, inclusiv în situații imprevizibile”, explică Traian Bădulescu, consultant în turism. 

Din păcate, mulți români încă nu au înțeles ce face o agenție de turism și care e diferența între agenție și site de rezervări. Mulți cred că este doar o diferență de cost și că agențiile îți iau bani în plus, deși același lucru se poate face și „la un click distanță”. Au fost situații în care unele vile sau apartamente „la negru” din România au postat fotografii false, din destinații exotice, sau când un site a promovat o structură de cazare reală, autorizată, la un tarif mult mai mic, dar fără a avea contract cu acea structură. Banii au intrat în buzunarele celor din spatele site-urilor. Modul de operare al escrocilor are la bază slăbiciunile deja cunoscute ale românilor: dorinţa de a câștiga ceva și lipsa de educaţie economică. 

O firmă de imobiliare din Brașov deține recordul în acest domeniu, după ce a păcălit mai mulți turiști care au rezervat cazare la Sinaia, pentru Revelionul 2020-2021, când aproape 70 de turiști au fost lăsați fără bani și fără cazare. Prejudiciul a fost calculat la 35.000 de euro. 

Cazuri similare au fost la Cluj, după ce s-a reluat festivalul Untold, iar prețurile pentru cazare au explodat. Au fost probleme și pe litoral, unde s-au trezit unii turiști cu rezervări anulate și au dat vina pe proprietarii de hoteluri și pensiuni. 

Cum se verifică ofertele autentice din turism 

De fapt, cele mai multe escrocherii provin din neînțelegerea legislației speciale pentru turism și a rolului pe care îl au contractele între hotelieri, agențiile de turism și clienți. Garanții oferă doar agențiile de turism, nu și site-urile, iar uneori se ruinează vacanțe așteptate un an, doar pentru că rezervarea s-a făcut eronat și s-a plătit o falsă ofertă. 

Anularea rezervărilor pentru cazare nu se poate face atunci când vacanțele sunt plătite prin agențiile de turism, pentru că acestea sunt obligate prin contracte și prin legi speciale să onoreze ceea ce clienții plătesc. Chiar și așa, este bine să fie verificate și agențiile de la care se cumpără pachete turistice, penntru că au existat câteva cazuri de escrocherie și în cazul unora dintre acestea, deși au fost foarte puține astfel de situații, comparativ cu falsurile de pe internet.

Cei care caută „chilipiruri” pe internet ar trebui să înțeleagă mai ales faptul că doar activitatea agențiilor de turism este reglementată prin lege specială și tot ce găsesc „la liber” în mediul online nu este garantat. Tot ceea ce nu poate fi verificat vine „la pachet” cu riscul de a pierde banii plătiți pentru o vacanță de vis ce se poate transforma astfel în coșmar.

Cum se ajunge la „overbooking”

Hotelierii – mai ales cei din străinătate și mai ales în vârfurile de sezon – pot fi vinovați de ceea ce se numește „overbooking”, adică preferă să elimine clienții care au plătit un preț mult mai mic, mai ales prin platformele online de cazare, pentru a vinde camerele altor clienți dispuși să plătească dublu sau chiar triplu, atunci când este foarte aglomerat. 

Ei riscă să plătească o amendă pentru „overbooking”, însă câștigul astfel obținut este mult mai mare. 

Ceea ce ar trebui să știe turiștii este faptul că atunci când se fac rezervări prin agenții acreditate, chiar dacă hotelierii anulează o rezervare, agenția rezolvă problema, mutând turiștii în alte hoteluri, la același confort pentru care au plătit. Nu se întâmplă la fel însă atunci când rezervările se fac pe diverse site-uri care nu au la bază niciun fel de contract care să ofere garanții clienților și nici nu se supun legilor speciale pentru turism, deci nici nu pot fi trase la răspundere pentru „țepe”. 

Există o astfel de practică și în cazul companiilor aeriene. Cine are ghinionul să ajungă ultimul la „check-in” pe aeroport se poate trezi că nu mai are loc în avion. „Overbooking-ul” companiilor aeriene este o practică mai veche, iar explicațiile celor care vând mai multe bilete decât locurile din aeronave sunt halucinante: se bazează pe statistici din care reiese că e posibil să nu ajungă toți pasagerii la aeroport.

Acest lucru se întâmplă la aproape toate companiile, din toate țările. În România, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului poate da amenzi, dar nu garantează că practica poate fi eliminată. Practica „overbooking” la companiile aeriene nu ține cont de nimic în privința protecției consumatorului, ci doar de interpretarea statisticilor, cu scopul de a se câștiga mai mulți bani în companie. 

Nici măcar cumpărarea biletelor de avion prin intermediul agențiilor de turism, care oferă garanții, nu ne ajută. „Primul venit, primul servit” este metoda prin care nici măcar nu sunt dați jos din avion cei care au cumpărat ultimele bilete, ci pasagerii care au ajuns ultimii la check-in. Degeaba cumpărăm bilete cu cel puțin o lună înainte de data la care e programat zborul, dacă întârziem pe aeroport. Această problemă nu le produce pagube doar pasagerilor, care uneori sunt programați la alt zbor după o săptămână, ci creează haos în aeroporturi, unde oamenii se înghesuie pentru a fi siguri că nu pierd avionul.

Prin aceste practici, companiile aeriene riscă inclusiv scandaluri care le afectează imaginea, încercând să facă bani în plus. Chiar dacă știu că numărul biletelor vândute îl depășește pe cel al locurilor din aeronavă, speră că la fiecare zbor vor fi cel puțin doi pasageri care, din diverse motive, nu vor ajunge la avion. Reprezentanții companiilor au dat această explicație de fiecare dată când pasagerii au fost dați jos din aeronave. 

Tot din punct de vedere statistic, reprezentanții companiilor aeriene știu că se pot baza pe mușamalizarea scandalurilor, pentru că de cele mai multe ori această practică trece neobservată, dacă se confirmă statistica și s-a intuit bine procentul de „no show”. Astfel, în prezent, aproape toate companiile din lume fac „overbooking”, mai ales pentru rutele cele mai frecventate. 

În acest sector economic se vorbește despre aproximativ 5% dintre pasageri care nu se vor prezenta la zbor, chiar dacă au cumpărat biletele de avion și uneori au făcut check-in. Tot statistic s-a constatat că procentul variază în funcție de mai mulți factori, iar cele mai multe renunțări la zboruri se înregistrează la cursele business, fiind mai puține la low-cost. 

Pe baza acestor statistici, mai ales companiile aeriene mari își fac astfel de calcule pentru „overbooking” și în funcție de rută, de perioada cu care pasagerii și-au rezervat înainte biletele de avion și de prețul plătit, pentru a estima câte bilete de avion pun în vânzare peste numărul de locuri din avion. De obicei nu ajung la avion fie cei care nu cheltuiesc propriii bani pe bilete, la zborurile business, sau cei care au plătit bilete foarte ieftine, la cursele low-cost.

Cea mai sigură călătorie cu avionul este în sistem „carter”, atunci când sunt cumpărate pachete turistice complete, care includ cazare, masă, sboruri și transferuri, iar acest tip de ofertă există doar la agențiile de turism. 

 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai citite știri

Exit mobile version