Consultanță

De la „Stai!”, la „Stay Interview”: secretul retenției angajaților

Foto: iStock

Retenția angajaților este în continuare o provocare majoră pentru companiile din 2023, cu atât mai mult în România, unde în ultimii trei ani, deși rata șomajului a scăzut, piața muncii a devenit mult mai competitivă.

Ca rezultat firesc, salariile au crescut semnificativ în ultimii doi ani, iar multe companii au început să ofere beneficii și avantaje suplimentare, precum abonamente la săli de fitness, zile libere suplimentare, programe de dezvoltare profesională și multe altele. În plus, mulți angajatori au adoptat cel puțin un sistem hibrid, dacă nu chiar remote, ceea ce pare a fi în continuare cel mai atractiv avantaj al unui loc de muncă. Toate aceste măsuri sunt menite să motiveze angajații să rămână și să le ofere o experiență de lucru plăcută și satisfăcătoare. Totuși, în ciuda acestor eforturi, retenția angajaților rămâne o provocare importantă pentru companii în anul 2023.

Miza culturii organizaționale

Încă o cauză ce poate conduce la generarea acestei provocări, pare a fi cultura organizațională. Sau, mai degrabă, lipsa ei. În multe cazuri, în companiile din România, cultura organizațională este una doar pe hârtie. Adică nu este una care să îi motiveze pe oameni să rămână. Într-un mediu în care un coș de Crăciun și unul de Paște, însoțite de un nivel ridicat de stres, nu sunt suficiente pentru a crea loialitate și angajament, este evident că organizațiile cu o cultură toxică sau slabă pot avea probleme în a-și menține angajații.

Dacă analizăm comportamentul angajaților în funcție de vârstă, observăm că cei tineri și cei din generația millennial sunt mai sensibili la cultura de lucru pozitivă care promovează munca în echipă, diversitatea și incluziunea. Aceștia au tendința să plece relativ rapid dacă nu se simt ascultați sau nu există oportunități reale de creștere și dezvoltare susținute de un plan de carieră bine definit. Angajații doresc să știe că pot avansa în companie și că munca lor este apreciată la justa sa valoare.

În contextul actual, e din ce în ce mai clar că o cultură organizațională autentică și valorile autentice ale companiei reprezintă cheia succesului pentru a menține angajații motivați și implicați într-o echipă. În sfârșit, angajatorii au realizat că nu e vorba doar de beneficii și pachete de compensații atractive, ci și de a crea un mediu de lucru care să încurajeze angajații să se simtă parte a echipei și să împărtășească valorile companiei. Astfel, apar întrebări esențiale, precum „cum putem crea un mediu de lucru care să fie plăcut pentru toată lumea?” în loc de „ce putem să oferim angajaților ca să-i ținem aici?” Această schimbare de mentalitate arată o înțelegere mai profundă a nevoilor angajaților și a importanței unui mediu de lucru care să fie plăcut și stimulant.

Pentru a dezvolta o cultură organizațională puternică și autentică, este esențial să se creeze un sentiment de apartenență la echipă. În ciuda faptului că echipa nu este neapărat familia noastră, petrecem mult timp împreună și de aceea ar trebui să acordăm o importanță mai mare relațiilor noastre de lucru. Unele instrumente eficiente care încurajează acest lucru includ discuțiile deschise, zilele dedicate dezvoltării personale și profesionale, sau interviurile de menținere a angajaților, denumite Stay Interview. Aceste instrumente pot fi la fel de importante ca o cafea de dimineață cu colegii și pot ajuta la dezvoltarea unei culturi organizaționale puternice, care să stimuleze loialitatea și angajamentul angajaților. Pentru a dezvolta o cultură organizațională autentică și pozitivă, este important să ascultăm și să luăm în considerare feedback-ul angajaților noștri. Această abordare este mai mult decât o simplă evaluare, ci o oportunitate de a crea un dialog deschis și constructiv între companie și echipa sa.

Înțelegerea așteptărilor și nevoilor angajaților, împreună cu o abordare transparentă, poate ajuta la dezvoltarea unei culturi organizaționale autentice și durabile. În acest sens, avem nevoie să încurajăm o comunicare deschisă și să creăm un cadru care să faciliteze acest dialog. Feedback-ul oferit de angajați poate fi utilizat ca punct de plecare pentru dezvoltarea unei strategii coerente de îmbunătățire a culturii organizaționale. Prin canalul de comunicare deschis și sincer, putem dezvolta o echipă unită, care împărtășește valorile companiei și se angajează într-un mod pozitiv.

Stay Interview, răspunsul la întrebarea „cum ne păstrăm oamenii?” 

Indiferent dacă vorbim despre munca în birou sau la distanță, Stay Interview a devenit o practică de succes în multe companii din România și din alte țări europene, datorită abilității sale de a umaniza resursele umane și de a permite angajatorilor să își înțeleagă cu adevărat angajații. Am observat o mare deschidere atât din partea departamentelor de management din companii, cât și din partea angajaților pentru această metodă și pentru dialogurile din cadrul Stay Interview-urilor.

Observăm cu fascinație că atunci când nu resimt temerea judecatei sau pedepsei, oamenii sunt interesați să continue să comunice și să descopere sensul și misiunea lor în cadrul organizației în care lucrează. Aceasta este o indicație puternică a coeziunii de grup și a implicării ridicate din partea lor, semne bune care contribuie decisiv la o rată bună de retenție. Un angajat implicat, care se simte parte a unei misiuni mai mari, nu va alege să părăsească compania. Acestea sunt, în experiența mea, ingrediente esențiale pentru o cultură sănătoasă a echipei.

Am fost cu toții martorii fenomenelor din piața muncii, care s-au înșirat de-a lungul ultimilor trei ani și care continuă să aibă un impact semnificativ în piața muncii – de la revoluția remote work la quiet quitting, quiet firing, quiet hiring. În acest peisaj tumultuous și totuși marcat de „quiet”, noi am oferit soluții sustenabile și cu impact nu doar pe termen scurt, ci și pe termen lung, prin Stay Interview, un instrumentul puternic pe care l-am rafinat și l-am adaptat pentru specificul pieței românești.

Deși inițial am declarat 2022 Anul Retenției, este clar că nevoia de a reține angajații în cadrul organizațiilor va rămâne o prioritate pentru mult timp de acum înainte. În acest context, companiile din România trebuie să ia în considerare aceste schimbări și să se adapteze la noile nevoi și preferințe ale angajaților. Acestea pot include o mai mare flexibilitate în ceea ce privește locul de muncă, mai multe oportunități de dezvoltare profesională și o comunicare mai eficientă cu oamenii.

Cele mai recente știri

To Top