Analize

Grad de ocupare excelent în ciuda știrilor false. De ce este plin litoralul românesc

Foto: iStock

Income Magazine a făcut o analiză „la cald” a gradului de ocupare pe litoralul românesc, în această perioadă. După știri false despre poluare și risc de holeră, stațiunile de la malul mării sunt deja pline și hotelierii se bucură de un sezon care promite să fie mai bun decât cele din anii anteriori. Agențiile de turism care vând vacanțe pe litoralul românesc înregistrează, la rândul lor, creșteri, iar zvonurile negative le-au afectat într-o mică măsură. Câteva atuuri ale stațiunilor din România par mai importante decât ofertele din celelalte țări, ceea ce face ca turismul să nu sufere nici măcar din cauza lipsei componentei de „incoming” – atragerea turiștilor străini în România. Asta pentru că litoralul românesc are un public țintă constant, iar agenții economici și reprezentanții administrației locale fac în continuare eforturi de îmbunătățire a calității serviciilor și de creștere a confortului. Toate acestea garantează pentru litoral menținerea primei poziții în topul destinațiilor turistice din România. 

Hotelierii de la malul mării au tras și anul acesta un semnal de alarmă după primul val de știri false apărute la începutul lunii iunie, care au dus la anularea unor rezervări. Vestea că ar putea ajunge pe litoralul românesc holera sau poluarea cu produse petroliere i-a speriat pe unii dintre cei care se pregăteau de vacanță, însă intervenția imediată a autorităților care au explicat să este vorba despre știri false a readus la normalitate activitatea turistică, în mai puțin de o săptămână.

Gradul de ocupare pe litoralul românesc a depășit 80% din capacitatea unităților de cazare, în aproape toate stațiunile, în ultima săptămână din luna iunie, iar în iulie și august se așteaptă un grad de ocupare de peste 90%. Unele hoteluri au scăzut prețurile, pentru a fi cât mai atractive în raport cu ofertele de pe litoralul Bulgariei, Greciei sau Turciei, iar acest aspect contează foarte mult în alegerea făcută de cei care nu-și pot programa și rezerva vacanțele cu mult timp înainte, căutând oferte „last minute” – uneori la jumătate de preț față de celelalte țări, în aproximativ aceleași condiții de cazare, chiar și cu all inclusive.

Atuuri și atacuri

Cei care au afaceri în turism pe litoralul românesc mizează pe câteva atuuri: 1. Este aproape; 2. Este mai ieftin; 3. S-a dezvoltat componenta de agrement pentru petrecerea timpului liber, în ultimii ani; 4. O mare parte a publicului țintă este deja fidelizată și preferă litoralul românesc, în detrimentul celorlalte oferte; 5. Mulți români nu-și pot lua concedii și nu-și pot programa cu cel puțin 6 luni înainte vacanțele; 6. Ofertele „last minute” sunt mai bune în România decât în celelalte țări; 7. Turismul de weekend (eventual, prelungit) rămâne mai bine reprezentat pe litoralul românesc decât în alte țări; 8. Există oferte pentru toate categoriile de turiști, de la pensiuni clasificate cu 1 margaretă, până la 5 stele all inclusive, pentru toate gusturile și toate buzunarele.

Hotelierii de pe litoralul nostru s-au plâns, ani la rând, de campanii de fake news care le sabotează activitatea. În topul știrilor considerate false – care apar anual, la început de sezon -, sesizate de cei care au activitate în industria ospitalității, sunt:

  1. „Litoralul românesc este scump și oferă servicii proaste”;
  2. „Este foarte multă mizerie”;
  3. „Prețurile sunt mai mari decât în destinațiile exotice”. 

Dacă se adaugă prognozele meteo greșite, mai ales în weekend, iar în funcție de context, eventuale „bombardamente” – cum s-a întâmplat anul trecut -, „pericole de îmbolnăvire” și „poluarea apei Mării Negre” – ca anul acesta, se creează premisele unui dezastru al sezonului estival. 

Cu toate acestea, alegerile făcute de români arată că mulți nu sunt afectați nici de denigrarea permanentă a litoralului românesc, nici de știrile false care ar trebui să-i sperie atât de rău, încât să-și anuleze vacanțele deja programate și să aleagă ofertele altor țări.

Știrile false nu prea au afectat vânzările 

Au răspuns la întrebările Income Magazine 17 agenții de turism care vând foarte bine litoralul românesc, dintre acestea fiind foarte puține afectate de știrile false, ceea ce demonstrează că ofertele pe care românii le aleg, în cunoștință de cauză, sunt mai importante decât zvonurile, iar turiștii români cunosc situația reală a litoralului românesc.

Pentru mai mult de jumătate dintre acestea a crescut numărul vacanțelor pe care le-au vândut pe litoralul românesc, în această vară. Din același chestionar reiese că litoralul românesc și cel bulgăresc s-au vândut aproape la fel de bine anul acesta, la agențiile care mizează pe aceste categorii de oferte.

Cele mai multe agenții de turism care au răspuns la întrebările din chestionar nu s-au confruntat cu anulări ale rezervărilor, în urma lansării știrilor false, însă au fost și astfel de situații, la unele dintre agenții. De exemplu, agenția „Laguna Tour” a avut peste 50% dintre rezervări anulate din această cauză, iar cei care au anulat nu au mai dorit să cumpere alte vacanțe de la agenție, în timp ce știrile false din ultimii 5 ani au afectat mult vânzările acesteia. Agenția Accent Travel&Events spune că au fost anulate peste 20% dintre rezervări din cauza știrilor false despre litoral, anul acesta, iar turiștii nu au ales alte oferte ale agenției. De asemenea, și vânzările acesteia au fost grav afectate de știrile false, în ultimii 5 ani.

Alte agenții au fost afectate în mică măsură de fake news. Acestea declară că au existat anulări ale rezervărilor, dar numărul lor este nesemnificativ. În această situație sunt agențiile Paralela45 și Paradis Vacanțe de Vis, care anul acesta au înregistrat și o creștere semnificativă a vânzărilor de pachete turistice pentru litoralul românesc. „Deși în luna iunie rezervările au scăzut din cauza știrilor false despre pericole inexistente în apa mării și, parțial, din cauza frământărilor școlare, per total, până în prezent, vânzările pentru litoral sunt semnificativ mai mari decât în 2022, până la  aceeași dată. Bugetul s-a păstrat, în jur de 2.600 lei/rezervare, chiar dacă prețurile au mai crescut cu până la 10 %, pentru că durata medie a sejurului s-a redus puțin”, a explicat, pentru Income Magazine, Adrian Voican, proprietarul agenției Bibi Touring.

De asemenea, agenția Alex Tours, care declară și o creștere ușoară a vânzărilor pentru litoralul românesc în acest an, la fel ca agențiile Bibi Touring și Discovery-Pitești, care declară că au fost afectate în mică măsură de anulările cerute de turiști, în urma știrilor false despre litoralul românesc, iar cei care au ales să nu mai meargă la mare în România au solicitat oferte pentru destinații fără ieșire la Marea Neagră. Foarte puțini turiști care au anulat rezervările au optat pentru vacanțe în Bulgaria, Grecia și Turcia, cumpărate de la aceleași agenții. 

Mai mulți turiști și zero anulări

Sunt și agenții de turism care au înregistrat, anul acesta, o creștere a vânzărilor pentru litoralul românesc, fără a se confrunta cu anularea rezervărilor: Paralela45, Delta, Mistral Tours&Events, Savi Travel, NeoTour, Carpați Travel, Eximtur și Kriss Muntenia Travel au declarat această situație. 

Reprezentanții agențiilor de turism așteaptă în continuare maximă implicare din partea autorităților statului, pentru a contracara la timp și eficient știrile false, astfel încât litoralul să nu fie afectat. „Problemele grave de imagine cu care se confruntă destinația Litoral Marea Neagră în acest an pot fi contracarate de către autoritățile la cel mai înalt nivel prin comunicarea situației reale, bazată pe informații asumate. Românii trebuie să fie informați că pot merge la mare în siguranță. Dacă nu se iau măsuri, Litoralul va fi ocupat la maximum 50% în acest sezon. La Eximtur, dacă nu se vând vacanțe pe Litoral, se vând la Felix, în Grecia sau Turcia. Dar investitorii de pe Litoral, plătitori și ei de taxe și impozite, vor avea o problemă reală dacă rămân cu hotelurile goale”, a declarat, pentru Income Magazine, Lucia Morariu, preşedinte fondator Eximtur.  

Foarte puține agenții de turism care vând litoralul românesc declară că nu au înrgistrat creșteri pentru această vară, dar nici anulări, din cauza fake news. Acestea sunt Active Travel și MCM Travel. La chestionar au răspuns 17 agenții de turism relevante pentru litoralul românesc, din peste 300 care sunt membre ale Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), respectiv peste 2.000 de agenții de turism care funcționează în România. Cele mai multe nu vând pachete turistice pe litoralul românesc, atât pentru că s-au concentrat pe alte destinații care le-au adus profit în ultimii ani, cât și pentru că turismul în România s-a „maturizat” greu, după 1990, fiind mic procentul românilor care alege vacanțe în țară cumpărate de la agenții, majoritatea căutând oferte la hoteluri sau pensiuni direct sau prin platforme online dedicate cazărilor.

Aproape toate locurile de cazare sunt ocupate

Contracararea imediată a știrilor false despre litoral, anul acesta, a salvat turismul. Rezultatele sunt spectaculoase, după jumătatea lunii iunie. Corina Martin, proprietar al agenției Mistral Travel&Events, a declarat că peste 100.000 de turisti s-au aflat pe litoralul românesc în weekend-ul 23-25 iunie, gradul de ocupare fiind peste 80% în unitătile de cazare, în topul celor mai căutate stațiuni fiind Mamaia, Mamaia Nord-Năvodari și Eforie. „Înregistrăm cel mai bun început de sezon pe litoral, încă dinainte de 2019. Vremea este excelentă, iar apa mării este perfectă pentru îmbăiere. În plus, au început să opereze și zborurile ce conectează Timișoara, Cluj și Oradea cu litoralul românesc. Recomandăm în continuare turiștilor să contacteze agențiile de turism, pentru cele mai bune oferte – din fericire au de unde alege, din plin, de la 2 si până la 5 stele, de la hoteluri și resorturi all inclusive și până la apartamente de vacanță, în orice stațiune, pentru toate bugetele și preferințele”, spune Corina Martin. 

Litoralul românesc se îndepărtează încet, dar sigur de turismul de weekend, chiar dacă rămâne problema numărului mic de vacanțe cumpărate prin ofertele „early booking” (cu multe luni înainte). Anul acesta a crescut și numărul turiștilor în timpul săptămânii, când gradul de ocupare este, în medie, 60-70%, iar pentru vârful de sezon se așteaptă un grad de ocupare de peste 80%, de luni până vineri, weekend-urile anunțându-se foarte aglomerate, până la finalul lunii august. Peste 60% dintre cazări sunt deja rezervate, iar restul vor fi oferte „last minute”, pentru care hotelierii sunt dispuși să păstreze prețuri mai mici decât în Bulgaria, Grecia și Turcia, pentru a atrage acele categorii de turiști din România care aleg destinația în ultimul moment, principalele criterii de selecție fiind prețul mai redus și distanța mai scurtă de parcurs.

Cele mai recente știri

To Top