Bănci

Grupul BRD a înregistrat un profit net de 1,227 miliarde de lei în primele nouă luni. Creştere de 20,8%

Posted on

Grupul BRD a înregistrat un profit net de 1,227 miliarde de lei în primele nouă luni ale acestui an, în creştere cu 20,8% faţă aceeaşi perioadă din 2022, iar rentabilitatea capitalurilor proprii (ROE) a crescut la 20,9%, în comparaţie cu 16,7% în acelaşi interval al anului trecut, a anunţat vineri banca.

În primele nouă luni din 2022, Grupul BRD înregistrase un profit net de 1,016 miliarde lei.

„Activitatea de creditare a înregistrat o creştere de două cifre faţă de perioada similară a anului trecut, deşi ritmul a încetinit în trimestrul al treilea. Contribuţia segmentului companii, atât la nivelul IMM-urilor, cât şi la cel al companiilor mari, este remarcabilă. Creditarea retail a fost mai dinamică pe segmentul creditelor de consum, marcând noi niveluri record, în timp ce cererea de credite pentru locuinţe a fost influenţată de încetinirea pieţei, având în vedere mediul economic caracterizat de niveluri ridicate ale ratelor dobânzilor. (…) Primele nouă luni ale anului au fost marcate de o creştere puternică a veniturilor, de o atenţie constantă asupra controlului costurilor şi susţinute de o eliberare netă de provizioane în costul riscului. Toate acestea au contribuit la o creştere semnificativă a rezultatului net, +20,8% faţă de anul precedent, şi la un nivel ridicat al ROE, de 20,9%”, a afirmat Maria Rousseva, Director General adjunct al BRD Groupe Societe Generale.

Creşterea soldului creditelor nete ale Grupului BRD (inclusiv creanţele din leasing) a atins, la sfârşitul lunii septembrie 2023, un nivel de două cifre, 10% an/an.

„Creşterea a fost susţinută într-o mai mare măsură de o activitate de creditare robustă pe segmentul companiilor, în timp ce dinamica pe segmentul retail a fost solidă, dar în cadrul unei pieţe care a înregistrat o creştere foarte limitată, reflectând impactul înăspririi condiţiilor financiare, al majorării dobânzilor şi al creşterii incertitudinilor privitoare la viitor”, se menţionează în comunicat.

Pe segmentul retail, soldul creditelor nete a crescut cu 4,1% an/an la sfârşitul lunii septembrie 2023, împrumuturile acordate persoanelor fizice marcând un avans de 3,6% an/an, iar cele pentru clienţii companii mici, un avans de 16,9% faţă de 30 septembrie 2022.

Potrivit băncii, activitatea de creditare a fost foarte dinamică în materie de credite pentru consum, producţia marcând noi recorduri, atât trimestrial, cât şi la nivelul primelor nouă luni, cu o creştere semnificativă de 38% an/an în T3 2023 şi de 16% an/an faţă de primele 9 luni ale anului 2022.

Conform sursei citate, dinamica creditelor pentru locuinţe continuă să încetinească, similar cu tendinţa de scădere a pieţei într-un context caracterizat de niveluri ridicate ale dobânzilor.

Totodată, finanţarea companiilor a continuat să înregistreze o dinamică puternică, ritmul de creştere fiind de două cifre: 20% an/an la sfârşitul lunii septembrie 2023, sprijinită de un excelent aport atât din partea segmentului IMM (+25,9% an/an), cât şi din cea a companiilor mari (+16,6% an/an).

„În cadrul programului IMM Invest Plus, producţia de credite a înregistrat o creştere de 31% faţă de anul precedent, ajungând la
1,97 miliarde lei, comparativ cu 1,5 miliarde lei pentru primele 9 luni ale anului 2022. În plus, BRD este angajată în construirea unei economii sustenabile, oferind finanţare sustenabilă în valoare de 1,57 miliarde de lei în primele nouă luni ale anului 2023.”, se mai precizează în comunicat.

Potrivit sursei citate, depozitele clienţilor au ajuns la 60,6 miliarde lei la sfârşitul lunii septembrie 2023, în creştere cu 9,8% faţă de 30 septembrie 2022, cu un avans de 7,2% pe segmentul retail şi de 14,7% pe segmentul non-retail.

În contextul unor dobânzi ridicate şi, implicit, al unei remunerări competitive, depozitele la termen ale persoanelor fizice continuă să menţină un ritm de creştere ridicat, de 81% în dinamică anuală, la finalul lunii septembrie 2023, în timp ce pe segmentul companii s-au înregistrat intrări nete
mai mari din partea clienţilor companii mari (+21,2%) şi, într-o măsură mai mică, din partea IMM-urilor (+6,2%).

Veniturile Grupului BRD au crescut în primele nouă luni cu 11,4% faţă de anul precedent, ajungând la 2,83 miliarde lei, pe fondul creşterii volumelor şi a nivelului ridicat al ratelor dobânzilor.

Totodată, veniturile nete din dobânzi, în creştere cu 16,5%, au contribuit semnificativ la această performanţă, mizând pe dinamica bună a activităţii de creditare şi pe ratele mai ridicate ale dobânzilor din portofoliul de active. Aceste efecte au fost temperate de creşterea costurilor de finanţare, asociată în principal cu depozitele la termen, care au marcat o creştere abruptă în perioada analizată.

Pe de altă parte, veniturile nete din comisioane au scăzut cu 2,1% an/an, influenţate în principal de scăderea veniturilor din comisioane aferente activităţii cu cardurile, având în vedere gradul tot mai mare de penetrare a pachetelor de cont curent, în linie cu tendinţele de pe piaţă, şi de scăderea volumului tranzacţiilor cu numerar, determinată în principal de un efect de bază.

Alte venituri, în creştere cu 6,9% faţă de primele 9 luni ale anului 2022, au fost impulsionate de activitatea de tranzacţionare. Cheltuielile operaţionale au totalizat 1,39 miliarde lei la sfârşitul primelor nouă luni, faţă de 1,276 miliarde lei în aceeaşi perioadă din 2022), în creştere cu 9% în dinamică anuală, având în vedere contextul inflaţionist şi presiunea persistentă asupra costurilor salariale.

„Evoluţia cheltuielilor cu personalul, +8,8% în dinamică anuală, a fost legată în mare măsură de ajustările de preţ şi de creşterea beneficiilor. Alte categorii de costuri reflectă, în principal, cheltuielile mai mari cu serviciile externe şi efortul semnificativ depus în domeniul IT&C pentru continuarea planului de transformare digitală a Băncii, menţinând în acelaşi timp o atenţie deosebită în controlul costurilor de funcţionare”, se menţionează în comunicat.

Pe fondul acestor evoluţii, performanţa operaţională globală a fost solidă, cu o creştere a venitului brut din exploatare de 13,9%, până la 1,441 miliarde lei, faţă de 1,265 miliarde lei la finalul perioadei corespunzătoare a anului 2022.

„În perioada analizată, calitatea activelor a rămas solidă, rata NPL (credite neperformante, conform definiţiei EBA) atingând un nou nivel minim istoric de 2,1% la sfârşitul lunii septembrie 2023 (faţă de 2,6% la sfârşitul lunii septembrie 2022), în timp ce gradul de acoperire cu provizioane se menţine la un nivel confortabil, peste 70% (76,2% la sfârşitul lunii septembrie 2023 faţă de 77,6% la sfârşitul lunii septembrie 2022, la nivelul Băncii).”, se mai spune în comunicat.

În şedinţa din 2 noiembrie, Consiliul de Administraţie al BRD a decis să propună o rată de distribuire exceptională de dividend de 50% din profitul nerepartizat al anului 2022 (respectiv 643 milioane lei), adică un dividend brut per acţiune de 0,9226 lei, sub condiţia unui vot favorabil în AGA din luna decembrie 2023.

BRD – Groupe Societe Generale operează o reţea de 432 de unităţi. Activele totale ale băncii se ridicau, la sfârşitul lunii septembrie 2023, la 77 miliarde lei.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai citite știri

Exit mobile version