Astra Vagoane Călători se află în procesul de certificare a unui nou vagon de tramvai, a anunțat în cadrul conferinței „România din nou pe șine – Investiții și Decizii Rapide și Eficiente pentru Transportul Feroviar” directorul general al companiei, Marian Mihail Călin, punctând că societatea este deschisă oricărei colaborări pentru producerea de material rulant. De asemenea, a amintit că României i-a lipsit coerența, dar că în acest moment țara noastră se află într-o fereastră de oportunitate de care trebuie să profite.
Astra Vagoane Călători a livrat în ultimii doi ani 97 de tramvaie în București din cele 100 contractate. De asemenea, alte 100 de tramvaie au fost livrate în ultimii ani în diverse orașe ale țări, cum ar fi Arad, Cluj, Timișoara, Galați sau Brăila.
„Mai poate fi România pusă din nou pe șine? Din experiența mea răspunsul e categoric da. În ultima perioadă, din 2022 decembrie până în prezent, Astra a pus pe șinele Bucureștiului 97 de tramvaie din contractul de 100 și a pus pe șinele din alte mari orașe ale țării aproximativ 100 de tramvaie. Am livrat într-o perioadă relativ scurtă ceva mai bine de 200 de tramvaie. Mai mult decât atât, aceste tramvaie sunt dotate cu sisteme de tracțiune moderne, produse în România în cadrul unei firme din cadrul grupului Asta, ne dezvoltăm și din aceste perspective”, a anunțat directorul general Astra.
Pe lângă tramvaie, compania a livrat și peste 300 de vagoane de călători către CFR Călători și alte peste 120 în Brazilia și Cehia. „Tot în ultima perioadă, în ultimii 7-8-10 ani, Astra a pus pe șinele din România, și vorbim aici de calea ferată, mai bine de 300 de vagoane de călători, clasa I, clasa II, vagoane restaurant, vagoane de dormit, pe care le vedem circulând în trenurile CFR Călători. Am pus pe șinele Braziliei aproape 100 de vagoane de călători, am pus pe șinele Cehiei peste 20 de vagoane. Iată că se poate!”, a spus Marian Mihail Călin.
Decalajul dintre România și țările dezvoltate ar fi fost mult mai mic dacă țara noastră avea o strategie coerentă în domeniul feroviar, consideră director general al Astra Vagoane Călători. În acest context, acesta a arătat câteva din eforturile pe care compania le-a făcut de-a lungul timpului pentru a asigura toate resursele necesare dezvoltării.
„Dacă noi țineam ritmul și făceam acest tip de producție și pentru România, vorbeam de un decalaj mai mic față de țările dezvoltate din acest punct de vedere. Pentru toate proiectele de mai sus avem nevoie de resurse, de resursă umană, capitol care a lăsat de dorit în ultima perioadă în România. A fost și este încă o perioadă în care operatorii feroviari au mari probleme în a găsi personal. Astfel, Astra a deschis în 2015 Școala Profesională Astra, din care a ieșit prima promoție în 2018, unde formăm oamenii în diverse meserii de care avem nevoie. Din aproape 300 de absolvenți, 80% s-au și angajat în cadrul companiei și astfel am putut derula cu succes proiectele. (…) Cred că României i-a lipsit și încă îi lipsește o strategie coerentă din perspectiva înlocuirii materialului rulant vechi cu unul competitiv, cu tehnologie, vagoane moderne, dar şi infrastructură. E vorba de o compatibilitate între materialul rulant și calea de rulare. Sunt și teste pentru materialul rulant nou, așa numita compatibilitate cu rețeaua, pentru că este evident că e nevoie de această compatibilitate, astfel încât lucrurile să fie în regulă și să putem dezvolta în condiții de siguranță viteze comerciale, atât la trenurile de marfă, cât și la trenurile de călători”, a mai arătat Marian Mihail Călin.