O treime dintre companiile multinaţionale din întreaga lume (34%) anticipează o creştere semnificativă a ratei globale efective de impozitare a grupului din care fac parte, ca urmare a implementării celor doi piloni ai reformei fiscale coordonate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), însă ponderea este în scădere de la 47% în 2022, potrivit Deloitte 2023 Global Tax Policy Survey.
Schimbarea percepţiei s-a produs în condiţiile în care numeroase jurisdicţii au făcut progrese în elaborarea legislaţiei interne pentru introducerea impozitul minim pe profit la nivel global, conform pilonului II din reforma OCDE, iar pe baza clarificărilor privind modul de aplicare 67% dintre participanţi au ajuns la concluzia că această măsură nu va implica schimbări majore în structura organizatorică a grupurilor din care fac parte.
Conform studiului, 85% dintre participanţi se aşteaptă ca un număr semnificativ de ţări să introducă impozitul minim pe profit la nivel global până în 2025.
În privinţa prevederilor referitoare la distribuirea mai echitabilă a drepturilor de impozitare a profiturilor între ţările din care se obţin, conform pilonului I al reformei OCDE, doar 51% dintre participanţi estimează o implementare în masă în viitorul apropiat, dat fiind că 69% dintre respondenţi sunt de părere că Senatul SUA nu va adopta tratatul pentru implementarea acestui pilon până în 2025.
„Concluziile raportului indică faptul că grupurile multinaţionale sunt tot mai familiarizate cu recomandările OCDE şi cu reglementările europene, care vizează eliminarea practicilor de erodare a bazei impozabile şi de transfer al profiturilor, şi acţionează pentru a se conforma. Demersurile sunt mai avansate în cazul pilonului II, privind impozitul minim pe profit la nivel global, dat fiind faptul că Uniunea Europeană, dar şi alte state, l-au adoptat deja. În cazul pilonului I, aşa cum reiese şi din studiu, aşteptările sunt mai temperate, în special din cauza blocajului pe care îl întâmpină în Statele Unite. În aceste condiţii, este nevoie în continuare de claritate în elaborarea reglementărilor fiscale şi de consecvenţă în interpretarea acestora, astfel încât companiile, împovărate deja cu numeroase obligaţii de raportare, să parcurgă procesul de conformare cât mai uşor. Astfel, autorităţile fiscale din statele membre trebuie să îşi ajusteze legislaţia internă, astfel încât aceasta să fie compatibilă cu reglementările europene, iar cele din România în mod special, având în vedere că taxarea marilor companii pe cifra de afaceri, adoptată recent, schimbă peisajul fiscal intern şi complică implementarea impozitului minim pe profit la nivel global”, a declarat Dan Bădin, partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
Referitor la cea mai recentă iniţiativă a Uniunii Europene, BEFIT (Business in Europe: Framework for Income Taxation – Afaceri în Europa: Cadrul de impozitare pe venit), care vizează stabilirea unei baza comune de impozitare în statele membre, 65% dintre participanţii la studiu sunt de părere că nu va avea efectul scontat, acela de a simplifica procesul de conformare la plata impozitului pe profit pentru grupurile lor. În acelaşi timp, 47% estimează că directiva care vizează descurajarea utilizării societăţilor fără substanţă economică pentru reducerea sarcinii fiscale – ATAD III (Anti-Tax Avoidance Directive III sau Unshell Directive) – va impune schimbări în structura organizaţiilor din care fac parte, dar încă nu au operat modificările necesare.
Conform studiului, două treimi dintre respondenţi sunt în continuare îngrijoraţi de lipsa de îndrumare din partea autorităţilor fiscale din întreaga lume cu privire la testul scopului principal (principal purpose test) care trebuie realizat pentru a stabili dacă o tranzacţie a fost efectuată în principal pentru obţinerea unui avantaj fiscal care contravine scopului urmărit prin prevederile fiscale aplicabile.
În perioada următoare, fiscalitatea asociată protecţiei mediului, în special taxarea emisiilor de carbon, ar putea deveni aria de interes pentru dezvoltarea unei abordări comune de către comunitatea fiscală internaţională. În această perspectivă, 39% dintre respondenţi spun că au început deja să analizeze impactul taxelor de mediu asupra afacerilor şi operaţiunilor lor.
Studiul Deloitte 2023 Global Tax Policy Survey este a zecea ediţie a Global BEPS Survey, realizat anual de Deloitte, începând din 2014, în rândul reprezentanţilor departamentelor de taxe şi al directorilor financiari, pentru a analiza impactul implementării reformei fiscale internaţionale asupra companiilor din întreaga lume. Studiul din acest an cuprinde opiniile exprimate de peste 200 de reprezentanţi ai companiilor din 28 de ţări. A