Producătorii din România ai automobilelor Dacia și Ford vor avea un 2024 cu noutăți importante. Uzinele din Mioveni și Craiova vor trimite către piețe noi modele.
Atât Automobile Dacia, cât și Ford Otosan, companii care produc automobile la uzinele din Mioveni, respectiv din Craiova, au anunțat încă din 2023 o nouă generație de produse care va ajunge la clienți în cursul anului 2024.
În cazul Automobile Dacia, subsidiară a grupului Renault și unitate de producție a modelelor Dacia, principala nouitate din 2024 este a treia generație a SUV-ului Duster. Vehiculul subcompact cu valențe off-road a fost prezentat presei la finalul lui noiembrie, însă va avea premiera mondială la expoziția auto de la Geneva, eveniment care va avea loc între 26 februarie și 3 martie 2024. Deja aflat în producție la Mioveni, dar în volume mici dat fiind procesul de industrializare a modelului, SUV-ul Dacia Duster va ocupa o parte importantă a capacității instalate a uzinei românești. De altfel este important de știut că acest model a fost alocat de grupul Renault exclusiv uzinei din România, planurile de viitor vizând asamblarea la Mioveni a modelelor Jogger, Duster și „Bigster”.
„La Mioveni vor fi asamblate în viitor modelele Logan, Duster, Jogger și Bigster. De asemenea, începând cu 2024 Jogger va fi asamblat, alături de Sandero, și la uzinele din Maroc ale grupului Renault. Deocamdată știm că Jogger va fi produs în ambele țări. Cum va fi repartizată ulterior producția rămâne de văzut”, a declarat recent Mihai Bordeanu, directorul executiv al Automobile Dacia. Tot el a adăugat în luna noiembrie a acestui an că „suntem cu doar câteva săptămâni înainte de a avea acordul de fabricație, demararea producției noii generații Dacia Duster la Mioveni. Și ăsta este un lucru extraordinar. Vorbim despre cel mai bine vândut SUV din Europa prin canalul de retail în ultimii șase ani. E un motiv de mândrie pentru toată lumea de la Dacia. Și nu ne oprim aici”.
Cu o „carieră” de 13 ani și 2,2 milioane de exemplare din primele două generații ajunse la clienți, Dacia Duster vine pe piață cu o a treia generație mult diferită. Este, de altfel, cea mai amplă modificare de până acum a acestui vehicul, el beneficiind de o nouă platformă tehnică, un nou design, noi sisteme de propulsie, inclusiv hibride, și o mulțime de echipamente de comandă, control și confort. După premiera mondială de la Geneva, SUV-ul de clasă B va ajunge la primii clienți la finalul primăverii 2024. Prețurile sunt așteptate la începutul lui 2024, însă este cert că versiunea de bază va costa mai puțin de 20.000 de euro, informație confirmată de șeful global Dacia, Denis Le Vot.
Apariția noului Duster nu este însă singura surpriză așteptată de la Dacia în 2024. Tot anul viitor ar trebui să fie prezentată publicului și o versiune modernizată a singurului model electric al mărcii, micul Spring. Același Mihai Bordeanu declara în noiembrie că „altă veste bună este că vom avea o schimbare de generație pentru Dacia Spring, una care ne va permite să continuăm să electrificăm România, să continuăm să punem pe stradă mașini electrice accesibile. Sigur, poate că unii se întreabă unde e fabricat, sau cum e adus în Europa. Sau alte lucruri asemănătoare. Însă nu trebuie uitat un lucru: în viziunea noastră, a Dacia, mașinile electrice trebuie să fie în primul rând accesibile. Și asta am făcut și facem de când am lansat Dacia Spring”.
Prin urmare, în 2024, după intrarea pe piață a celei de a treia generații Dacia Duster este așteptată și prezentarea ueni noi Dacia Spring, model asamblat în China.
Noi modele Ford „made in Romania”
În timp ce la Mioveni e în plină derulare industrializarea noului Duster, la Craiova se află deja în producție cele două variante ale modelului Ford Courier.
Începând cu 24 octombrie, uzina achiziționată de turcii de la Ford Otosan de la americanii de la Ford, asamblează, alături de SUV-ul Puma, noua gamă Courier. Compusă din două variante, una pentru mărfuri – Ford Transit Courier și una pentru persoane – Ford Tourneo Courier, aceasta are deja și prețuri pentru piața din România, iar livrările către clienți sunt așteptate la finalul acestui an și, ulterior, pe parcursul lui 2024.
Conform celor de la Ford România, pentru varianta Transit Courier, un client trebuie să plătească minimum 16.900 de euro, în timp ce pentru versiunea pentru transportul persoanelor, Tourneo Courier, prețul de listă este de 23.384 de euro. E demn de menționat însă că, în prezent, există și un preț promoțional de 20.784 de euro.
Pe lângă livrările celor două variante ale gamei Courier, ambele produse exclusiv la uzina românească de la Craiova, Ford promite pentru 2024 și intrarea în producție a variantelor electrice ale acestora. Astfel, conform oficialilor companiei, anul viitor vor intra în producție la uzina Ford Otosan din Bănie modelele Transit Courier și Tourneo Courier dotate cu motoare electrice de 100 kW (136 CP) și cu o baterie despre care oficialii mărcii nu au dorit să dea prea multe detalii înainte de deschiderea cataloagelor de comenzi. Deocamdată, singurele informații certe sunt că aceasta va putea fi încărcată de la 10% la 100% la un încărcător AC de 11 kW în mai puțin de șase ore sau de la 10% la 80% la o priză DC de 100 kW în doar 35 de minute. Conform producătorului, utilizatorul unui E-Transit Courier poate adăuga 87 km de autonomie în doar 10 minute dacă folosește o stație DC de 100 kW. În baza acestor informații putem estima că bateria vehiculului va avea circa 60 kWh.
Și asta nu este tot. În 2024, alături de variantele electrice ale modelelor Courier, va intra în producție și versiunea electrică a micului SUV Ford Puma. Fără detalii concrete oferite de producător, care preferă să mențină secrete informațiile despre Pma Electric, putem lua în calcul doar informații „pe surse” care arată că mașina va beneficia și de mici modificări estetice, în special în zona blocurilor optice. Totodată, grila din față ar putea fi modificată astfel încât să includă logo-ul mărcii, iar în interior sunt așteptate evoluții ale sistemelor de comandă și control. În această privință, cea mai importantă noutate ar fi dotarea mașinii cu un nou sistem multimedia.
Este de așteptat ca sistemul de propulsie să semene cu cel al modelelor Ford Courier asamblate pe aceeași linie. Astfel, motorul de 100 kW (136 CP), ar putea fi alimentat de la o baterie a cărei încărcare să fie realizată la 11 kW AC și la 100 kW DC. Detalii mai clare despre variantele electrice Ford Puma, Transit Courier și Tourneo Courier vor fi disponibile în cursul lui 2024.