Aon România, unul dintre liderii globali ai brokerilor de asigurări, a anunțat miercuri, 14 iunie, în cadrul evenimentului HR Breakfast, rezultatele studiului referitor la beneficiile angajaților din România. Speakerii evenimentului, Armina Dobrică, Senior Consultant, Wellbeing & Culture și Adrian Low-Vesa, Director Health & Benefits Practice au discutat despre gradul de adopție al programelor de beneficii și wellbeing (en. stare de bine) destinate angajaților din companii, precum și despre principalele trenduri ale industriei de resurse umane.
Preocuparea pentru sănătatea și starea de bine a angajaților a crescut semnificativ în ultimii ani. Studiile globale realizate de Aon au demonstrat faptul că această practică are un impact semnificativ asupra performanței și a satisfacției angajaților. Cei care beneficiază la locul de muncă de programe de wellbeing au o probabilitate cu până la 70% mai mică să se îndrepte către un alt angajator, conform studiului Global Wellbeing Survey Report pentru anul 2022-2023. De asemenea, la nivel global, 83% dintre companiile intervievate au implementat o strategie pentru bunăstarea angajaților, cu cu 28 de puncte mai mult față de anul 2020. Programele companiilor în acest sens pun accentul pe componenta financiară și profesională, în procent de 54%, urmată apoi de cea emoțională (51%), fizică (50%) și socială (47%).
„Anul acesta 67% dintre companii au strategii de wellbeing deja implementate, cu 4 procente mai mult decât anul trecut. Interesant de observat este faptul că preocupările companiilor s-au schimbat. Dacă anul trecut, imediat după pandemia de COVID-19, componenta emoțională de wellbeing era principala prioritate, anul acesta, prioritar este echilibrul dintre viața profesională și cea personală. Bunăstarea financiară este mai puțin abordată de companiile din România”, declară Armina Dobrică Senior Consultant, Wellbeing & Culture Aon România.
Aon România a realizat un studiu bazat pe chestionar, aplicat pe o bază de 106 companii, în domenii precum IT, producție, retail, telecomunicații, financiar, construcții, auto sau agricultură. Dintre acestea, 24% de companii au sub 50 de angajați, 22% între 251 – 500, urmate apoi de companiile cu un număr de oameni între 101 – 250, 21%, și peste 1001, 18%.
Dintre companiile participante la studiu, 92% pun la dispoziție beneficii medicale private, majoritatea acoperind servicii precum analize medicale, consultații și radiografii. Prețul pentru aceste beneficii este același pentru toți angajații în cazul a 87% dintre răspunsuri, variind de la sub 600 de lei/angajat, până la peste 3000 de lei.
„Dacă ne uităm la o mediană a pieței, limita de deductibilitate este în jur de 400 euro, însă deja vedem multe companii care depășesc această sumă. Acest lucru vine din nevoia reală de a menține acest beneficiu la un nivel cât mai ridicat. Angajații cred că beneficiul medical este cel mai important, aspect consolidat și de studiile din domeniu care arată că acesta se află în top 3 în preferințele angajaților. Observăm, de asemenea, o schimbare de paradigmă în ceea ce privește beneficiile acordate angajaților, în sensul în care toate nivelurile de senioritate beneficiază de aceleași avantaje. Credem că aplatizarea acestei tendințe este încurajată de acțiunile de incluziune și diversitate”, declară Adrian Low-Vesa, Director Health & Benefits Practice Aon România.
Pe lângă serviciile medicale, strategiile de wellbeing implică o multitudine de servicii și programe menite să sporească eficiența, retenția și satisfacția angajaților. Printre acestea se numără posibilitatea de a lucra de acasă sau în sistem hibrid, cu un grad de adopție în rândul a 92% dintre companii, vouchere, zile în plus de concediu, posibilitatea unei perioade sabatice, asigurare de călătorie, accesul la cursuri de dezvoltare sau activități culturale.
„Employee Assistance Programs (en. programe de asistență pentru angajați), au crescut foarte mult în pandemie, când companiile au început să le ofere angajaților acces la consultații psihologice, pentru stabilitate emoțională. Dar la fel de importantă este stabilitatea financiară. Doar 25% dintre companiile intervievate oferă pensii private. Având în vedere nivelul scăzut de educație financiară din țara noastră, cred că organizațiile ar putea deveni promotori pentru o planificare mai eficientă a finanțelor personale. Un plan de pensie privată început foarte devreme în viață, face retragerea din activitate mult mai confortabilă”, declară Armina Dobrică, Senior Consultant, Wellbeing & Culture Aon România. ”Procentul crește de la an la an, însă nu se observă o efervescență în acest sens. Companiile caută să investească în soluții palpabile acum, precum acoperirea medicală care poate fi accesată ușor și rapid. Pensia privată este un beneficiu pe termen lung, ale cărui rezultate se văd destul de târziu”, completează Adrian Low-Vesa, Director Health & Benefits Practice.