Fenomenul Black Friday este important nu doar pentru veniturile companiilor, ci și pentru investitori. Studiate din perspectivă bursieră și pe datele din ultimii 20 de ani, titlurile din domeniul retail tind să aibă o performanță bună înainte de momentul-cheie, respectiv ziua de vineri, dar și în sesiunea de luni, numită și lunea cibernetică sau Cyber Monday. Însă aceste evoluții sunt urmate deseori de o corecție în sesiunea de marți. Potrivit lui Claudiu Cazacu, consultant de strategie la XTB România, datele de anul acesta aduc o serie de semnale importante pentru investitori, ridicând totodată și câteva întrebări cu privire la evoluția ulterioară a puterii cumpărătorilor.
”În cele 16 zile sau sesiuni de tranzacționare de dinaintea Black Friday, Abercrombie&Fitch a înregistrat un randament de 7,66%, urmată de Macy’s, cu aproape 5% și de Nordstrom, cu 4,37%. Față de avansul S&P500, de 0,7%, pe date istorice în ultimele două decenii, diferența este semnificativă”, arată Claudiu Cazacu. Companii precum Capri Holdings, cu 3,11%, Ralph Lauren, cu 3,03% și Kohl‘s, cu 2,62%, încheie topul performerilor în retail din perspectivă istorică. Ele se plasează mult peste dinamica indicelui S&P500. Însă la 15 zile după Black Friday, tendința este de temperare a câștigurilor, Abercrombie scăzând cu 0,49%, Macy’s cu 1,29% și Nordstrom cu 0,8%. În medie, în ultimii 20 de ani, Capri și Ralph Lauren au avut scăderi minore, de 0,02% și 0,01%, dar Kohl’s a pierdut 1,71% la 15 zile după Black Friday.
”Trendul este valabil și pentru sectorul de retail al bursei americane, care tinde să atingă un vârf în lunea următoare Cyber Monday. Astfel, în următoarele 9 zile ajunge aproape de nivelul de la închiderea Black Friday, deși indicele bursier acumulează, de regulă, câștiguri suplimentare. Dincolo de aceste diferențe din interiorul perioadei, pe parcursul a 30 de zile, începând cu 16 zile înainte de Black Friday, S&P500 a înregistrat, pe date istorice, un avans de 1,61%, față de 2,54% pentru media sectorului de retail”, explică consultantul XTB România.
Potrivit Adobe Analytics, cheltuielile online au crescut vineri, în SUA, cu 7,5% față de anul anterior, atingând 9,8 miliarde de dolari. E un ritm rapid, după un salt de 5,5%, la 5,6 miliarde de dolari în ziua Recunoștinței, joi, sărbătoare importantă în SUA, potrivit estimărilor Adobe. În estimarea Salesforce, care analizează un alt set de date, avansul a fost de 9% vineri față de anul anterior. Potrivit acelorași estimări Adobe, sâmbătă și duminică, alte 10,3 miliarde de dolari au fost cheltuite online, cu un avans de 7,7% față de anul anterior.
Datele referitoare la ziua de luni, când firmele își văd deseori angajații antrenați mai degrabă în urmărirea celor mai bune oferte online decât în sarcini de birou, de unde și denumirea Cyber Monday, sunt estimări care pot fi revizuite, indicând un salt până la 12,4 miliarde de dolari. Între 1 și 26 noiembrie, cumpărăturile folosind sistemul de credit pe termen scurt (buy now, pay later) au avansat cu 14%, la 7,3 miliarde de dolari.
Anul acesta, Abercrombie a crescut cu 18% de la 1 noiembrie până vineri, 24 noiembrie, iar luni a continuat avansul, ajungând la o creștere totală de aproape 23% în această perioadă. Pentru Macy’s, cifrele sunt de 18,9% și 20%, iar pentru Nordstrom, 6,9% și 7,7%. În cazul Capri Holdings, deținătoarea brandului Michael Kors, perioada 1 – 24 noiembrie a dus la o scădere de 2,7%, accentuată la 2,9% la finele zilei de luni. Ralph Lauren a crescut cu 11,8% până vineri și cu 12,8% până luni, iar Kohl’s a înregistrat un avans de 3,5%, diminuat luni la 3%.
Segmentul de lux confirmă parțial
Amazon, gigantul care domină piața vânzărilor online, dar are și un segment de infrastructură și tehnologie important, a crescut cu 7,1% între 1 și 24 noiembrie, și cu 7,8% din 1 până la 27 noiembrie. Potrivit lui Claudiu Cazacu, efervescența din segmentul de lux pare a ține de o altă epocă, cu excepția Hermes, cu un avans de 8,8% între 1 și 28 noiembrie. În cazul Kering, cu o creștere de 3,35%, de LVMH cu 0,8% sau Prada – 1,44%, reiese un sentiment mai rezervat al investitorilor. ”E relevant apetitul pentru acțiuni ale retailerului orientat spre segmentul de mijloc, respectiv Macy’s, aliniat la tendința consumatorilor de a căuta oferte pentru a contracara inflația. Ar putea fi un semnal că rezervele sunt tot mai limitate, sugerând o temperare în dinamica economiei”, completează Cazacu.
În România, comportamentul a fost modificat de extinderea perioadei promoțiilor la o săptămână, ducând la dispersarea achizițiilor pentru o serie de retaileri. Potrivit estimărilor MerchantPro, în perioada 7 – 13 noiembrie, vânzările au crescut cu 13,5%, iar cea mai bună zi a fost sâmbătă, 11 noiembrie, cu un salt de 36%. Interesant este că nu ziua de vineri, ci joi, weekend-ul și luni au fost mai puternice din perspectiva veniturilor retailerilor. Emag, pe de altă parte, a anunțat vânzări de 731 milioane de lei vineri (oferta a fost concentrată atunci), cu o creștere de 13,5% față de anul anterior. Acțiunile Prosus, proprietarul Emag, listate în Amsterdam, au avansat cu 14,2% între 1 și 24 noiembrie și au cedat din avans, ajungând la 12%, până marți dimineață. Potrivit consultantului XTB România, corecțiile de marți sunt aliniate datelor istorice din segmentul de retail din SUA, dar orice este posibil până la închiderea sesiunii bursiere.
”Sezonul cumpărăturilor de iarnă a început cu vânzări în creștere, dar dincolo de valorile absolute, atunci când datele sunt ajustate cu inflația, se poate detecta o presiune pe bugetul consumatorilor. Aceștia devin mai calculați și mai atenți la oferte, de ambele părți ale Oceanului Atlantic. Chiar și așa, cifrele sunt suficient de bune pentru a descrie, în prezent, o economie în creștere, dar și o posibilă temperare a dinamicii în trimestrele viitoare”, subliniază consultantul XTB România.