Numărul conexiunilor 5G în România s-a triplat în ultimul an, până la 2,3 milioane, însă, din punctul meu de vedere, este un rezultat încă nesatisfăcător, cu 11% din total, a declarat, vineri, Valeriu Zgonea, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), la un workshop de specialitate.
„În ultimii ani, să ştiţi că operatorii au depus eforturi foarte mari ca să investească în România şi să păstreze acest preţ competitiv, raport preţ, calitate şi servicii oferite, unic în Europa. Azi, în România, avem peste 4.300 de staţii de bază 5G, care aparţin celor patru mari operatori şi care funcţionează în benzile de frecvenţe de 2,1 Mhz, 2,6 Mhz şi în benzile 3,4 şi 3,8. Numărul de conexiuni a crescut cu 20%, depăşind două milioane. Asta înseamnă că numărul de conexiuni cu fibră optică către locuinţe a ajuns la 5 milioane, o creştere de 13%, în ultimul an. Numărul de conexiuni active la internet mobil a înregistrat o uşoară creştere, din păcate, doar de 2% în timp ce numărul conexiunilor 5G s-a triplat şi a ajuns la 2,3 milioane. Din punctul meu de vedere, încă nesatisfăcător, cu 11% din total. În continuare, tehnologia 4G este preponderentă în România, dar nu există o cerere de tehnologie 5G încă, chiar dacă noi avem impresia că România este undeva aşa sus. Da, este sus, undeva la conectivitate, dar nu la consumul de care am avea nevoie ca să poată operatorii să investească. Aceste date statistice, cifrele 5G, cum le spun eu, pe care le observăm, sunt destul de modeste pentru România, care se pretinde o ţară digitală în context european. Noi avem speranţa, din dialogul pe care l-am avut cu operatorii, că va exista o creştere robustă în următoarea perioadă a ritmului tranziţie de la 4G la 5G”, a explicat Zgonea.
În viziunea şefului ANCOM, sectorul comunicaţiilor trece, astăzi, printr-o profundă transformare, „poate unică în istoria omenirii, dincolo de noile tehnologii care apar şi care se dezvoltă într-un ritm greu de imaginat”.
„Din punctul meu de vedere, pe agenda noastră aceasta trebuie să fie prioritatea principală dacă vrem să aşezăm o societate din care să scoatem beneficii. Pilonul esenţial pentru digitalizarea unei societăţi include integrarea tehnologiilor în toate aspectele vieţii noastre economice, sociale, o creştere a eficienţei operaţionale prin automatizare, obţinerea unor avantaje competitive prin inovaţie şi prin adaptabilitate. În primul rând, accesul la date şi la informaţii valoroase, prelucrarea lor într-un interes pe care să-l înţelegem pe termen mediu, scurt şi lung, coroborat cu reducerea costurilor privind optimizarea resurselor () Autoritatea pe care o reprezint a depus, în ultimii ani, de când a fost înfiinţată, eforturi mari pentru ca România să evolueze într-o direcţie bună. După cum ştiţi, acum doi ani de zile, autoritatea a făcut şi o licitaţie pentru a pune la dispoziţia operatorilor spectru pentru 5G dedicat acestor noi tehnologii care vin astăzi şi în România. Acum, operatorii beneficiază de o cantitate mult mai mare şi mai diversă de spectru şi noi sperăm ca, într-un interval de timp destul de scurt, să putem să atingem obiectivele pe care ni le-am propus”, a menţionat Valeriu Zgonea.