Un număr de 322 de operatori economici care comercializează articole de încălţăminte au fost depistaţi cu diferite abateri, în urma unor controale realizate la nivelul întregii ţări, fiind aplicate 245 de amenzi contravenţionale în valoare totală de 835.000 lei şi oprite definitiv de la comercializare peste 6.000 de produse.
Potrivit unui comunicat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), remis vineri AGERPRES, comisarii ANPC au derulat în perioada 22 – 26 aprilie 2024, o serie de acţiuni de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea articolelor de încălţăminte, inclusiv la comerţul online, la nivelul întregii ţări.
În ceea ce priveşte vânzarea directă, au fost controlaţi 353 de operatori economici, dintre care 322 au fost depistaţi cu diferite abateri. Au fost verificate produse în valoare de circa 5,4 milioane, iar cele cu nereguli au fost în valoare de 1,4 milioane lei.
„Pentru deficienţele constatate, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancţiuni: 245 amenzi contravenţionale în valoare totală de 835.000 lei, 121 avertismente, oprirea definitivă de la comercializare a peste 6.000 de produse, în valoare de circa 43.000 lei, oprirea temporară de la comercializare a aproximativ 28.000 de diferite produse, pentru deficienţe de informare”, se arată în comunicatul ANPC.
Principalele abateri de la legislaţie au fost legate de nerespectarea regulilor de etichetare, mai exact: etichetele nu au cuprins informaţii referitoare la cele trei părţi componente ale articolelor de încălţăminte precum şi compoziţia materialelor utilizate la producerea principalelor componente ale articolelor de încălţăminte; încălţămintea nu a avut pictogramele care reprezintă cele 3 părţi componente ale încălţămintei, respectiv: faţă, căptuşeală şi acoperiş de branţ, talpă exterioară; încălţămintea nu a avut pictogramele corespunzătoare materialelor utilizate la producerea articolelor de încălţăminte, şi anume: piei cu faţă naturală, piei cu faţă corectată, materiale textile şi alte materiale.
De asemenea, au fost abateri şi în ceea ce priveşte respectarea regulilor privind modul de etichetare a articolelor de încălţăminte.
Astfel, informaţiile privind materialul clasificat nu au fost afişate pe cel puţin unul dintre articolele de încălţăminte al fiecărei perechi (afişare care se realizează prin imprimare, lipire, ştanţare sau ataşarea unei etichete); etichetele nu au fost vizibile/bine aplicate şi accesibile, astfel încât să nu inducă în eroare consumatorul, iar pictogramele nu au fost suficient de mari, pentru ca informaţiile conţinute de acestea să fie uşor de înţeles.
Potrivit ANPC, unii operatori economici nu au respectat regimul promoţiilor, nefiind îndeplinite condiţiile legale referitoare la: comparaţiile care se referă la o ofertă specială, care trebuie să indice, în mod clar şi neechivoc, data la care încetează oferta sau, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri disponibil, data de începere a perioadei în care se aplică preţul special sau alte condiţii specifice, dacă oferta specială nu a început încă precum şi afişarea preţului produselor.
În ceea ce priveşte vânzarea online, au fost controlaţi 10 operatori economici, dintre care 4 au fost depistaţi cu diferite abateri.
Pentru deficienţele constatate, comisarii ANPC au aplicat trei amenzi contravenţionale în valoare totală de 11.000 lei, trei avertismente şi patru măsuri de remediere a site-urilor.
Dintre neregulile constatate, ANPC a menţionat nerespectarea regimului promoţiilor şi deficienţele de informare referitoare la garanţia produselor şi la dreptul de retragere.
În aceste context, reprezentanţii ANPC au transmis câteva sfaturi pentru consumatorii care achiziţionează articole de încălţăminte, respectiv:
să achiziţioneze astfel de produse numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea nevoie în cazul formulării unei reclamaţii; să acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea unor articole de încălţăminte de sport care poartă numele unor mărci consacrate sau „asemănătoare” cu cele consacrate, dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute.
De asemenea, consumatorii trebuie să examineze cu atenţie încălţămintea şi să probeze ambele articole de încălţăminte ale perechii alese, înainte de a lua decizia de cumpărare; să manifeste atenţie la faptul că încălţămintea trebuie să fie etichetată prin pictograme corespunzătoare celor 3 părţi componente ale încălţămintei (faţă; căptuşeală şi acoperiş de branţ; talpa exterioară) şi materialelor utilizate la producerea articolelor de încălţăminte; etichetarea se face pe cel puţin unul dintre articolele de încălţăminte al fiecărei perechi şi se realizează prin imprimare, lipire, ştanţare sau ataşarea unei etichete; etichetarea trebuie să fie vizibilă, bine aplicată şi accesibilă, iar pictogramele trebuie să fie suficient de mari pentru ca informaţiile conţinute de acestea să fie uşor de înţeles; să citească şi să respecte instrucţiunile de întreţinere (forma de prezentare uzuală a acestor instrucţiuni este un prospect introdus în ambalajul de comercializare).
„Recomandăm consumatorilor ca, înainte de a formula o reclamaţie, să se adreseze mai întâi operatorului economic, încercând o soluţionare amiabilă a problemei, iar în situaţia în care nu se ajunge la un rezultat, să formuleze o sesizare pe site-ul ANPC”, au mai transmis reprezentanţii ANPC.