În 2001, Mihai Cristian Dărmănescu importa primul camion de pește în România, iar în 2013 punea temeliile Alfredo Seafood. În 2023, domeniul care l-a pasionat de mic copil a ajuns să îi aducă afaceri de sute de milioane de lei.
Unii oameni văd o oportunitate și încep o afacere, alții își transformă pasiunea în business. Mihai Cristian Dărmănescu este norocos: el a observat și o nevoie în piață, dar a avut șansa să investească și în domeniul care îl fascina. „Am în sânge pasiunea pentru pește, fiind crescut într-o familie în care acest aliment era nelipsit”, explică Mihai Cristian Dărmănescu ce a stat la baza parcursului său antreprenorial. Primii pași în business i-a făcut sub îndrumarea tatălui său. Mai precis, în 1997, imediat după absolvirea Academiei de Studii Economice din București, Facultatea de Management, a debutat cu o afacere de import de citrice, în urma unei investiții de 10.000 de dolari, bani împrumutați de la prieteni de familie. Apoi, s-a asociat cu un partener în cadrul Alfredo Trading, companie care avea depozite în Brăila și Iași, precum și o rețea de distribuție dezvoltată în toată zona Moldovei. „Inițial, ne-am ocupat de distribuția de fructe și legume, până în anul 2001, când s-a trecut și la importul de pește oceanic congelat și au fost aduse primele transporturi de macrou în România”. În anul 2002 înființa și primul depozit pentru produse congelate, preponderent fiind peștele, în Galați, pentru că era unul dintre orașele României campioane la consumul de pește. Cererea masivă, care s-a văzut în creșterea rapidă a businessului, l-a determinat să treacă la o nouă etapă: producția. Așa se face că, în 2006, inaugura fabrica de la Constanța, iar șase ani mai târziu punea în funcțiune platforma de prelucrare și procesare din București. Prima linie automată își amintește că a achiziționat-o în 2010, urmată ulterior de a doua și de a trei. În prezent, a ajuns la patru.
Aruncat în oceanul businessului
Până acum, povestea lui pare una extrem de simplă: un tânăr investește într-o afacere, o crește repede și o dezvoltă. În realitate, lucrurile sunt mult mai complicate: au în spate muncă, sacrificii și mult stres. Adevărul este că lui Mihai Cristian Dărmănescu i-a fost extrem de greu, mai ales ca antreprenor aflat la început de drum. De pildă, în primii ani s-a confruntat cu dificultăți care țineau de asigurarea capitalului necesar, iar apoi cu formarea unei echipe performante, atât la nivel operațional cât și de management. „Provocări sunt permanent, dar important este să nu renunți. Primii doi ani sunt cei mai dificili pentru un business. Începutul a fost complicat și pentru mine, dar și profitabil. Însă, fără să exagerez cu nimic, pot spune că adevărata bucurie a fost să simt cum prinde contur acest vis: construirea unei afaceri de la zero”, își amintește Mihai Cristian Dărmănescu. Ca surse de finanțare, în afara investiției inițiale, a folosit profitul reinvestit și, punctual, împrumuturile bancare. Primul său mentor a fost antrenorul de tenis. Pe urmă, tatăl, care l-a inițiat în business. „Cred că am avut șansa ca pe parcursul facultății să lucrez în perioadele de vacanță la firma tatălui meu. Mă consider foarte norocos pentru că familia a fost permanent lângă mine: părinții, sora și, în special, soția m-au susținut în toți acești ani. La bază, suntem o firmă de familie și cred că acest model de organizare se potrivește și în cazul meu”. De-a lungul timpului a avut parte și de dezamăgiri, proiecte eșuate și bani pierduți. Totuși, în niciun moment în acești mai bine de 20 de ani nu s-a gândit vreodată să renunțe. „Nu m-aș vedea niciodată ieșind din domeniu. Pentru mine, să reușesc să fac din pasiune un business, să cresc constant fără să fac rabat de la calitate și să ajung printre primii cei mai mari trei jucători pe toate segmentele pe care le avem în portofoliu a fost un pariu cu mine însumi”. Un pariu pe care l-a câștigat, dar pentru care muncește zi de zi. La ora actuală, clienții săi provin atât din sfera business to consumer, cât și din cea business to business: de la consumatorul final, omul care cumpără pește și fructe de mare, până la marile lanțuri de retail, hypermarketuri și supermarketuri, magazine de comerț tradițional și sectorul HoReCa. Compania Bistromar la Timona (sub a cărei umbrelă se regăsesc trei divizii de business: Alfredo Seafood, Frigonet Logistics – divizia de transport și logistică și BistroMar – restaurantul pe bază de pește și fructe de mare) numără 130 de angajați, dintre care 60 sunt doar pe Alfredo Seafood, divizia de import, procesare și distribuție de pește și fructe de mare. „Ca investiții preconizate în 2023, cumpărăm utilaje pentru a le putea oferi consumatorilor produse noi și a crește capacitatea de producție. De asemenea, ne dorim să atingem noi standarde de calitate, care ne vor deschide orizonturi noi. Sumele bugetate sunt cam 70-80% din profitul obținut în anul precedent”, anunță antreprenorul.
O afacere care se simte pe piață ca peștele în apă
Anul 2022, a fost foarte bun pentru businessul lui Mihai Cristian Dărmănescu. A investit, a crescut și și-a continuat dezvoltarea. A instalat o nouă linie de producție pentru filetarea și porționarea peștelui și o nouă linie de ambalare prin tehnologia de termoformare, care, spune că va aduce beneficii majore în creșterea volumelor. „În prezent, dotările din fabrica noastră din București se ridică la nivelul vest european, din punct de vedere al tipurilor de mașini industriale folosite și al inovațiilor tehnologice”. De altfel, a lansat gama de pește românesc, care conține diverse sortimente de acvacultură: păstrăv, crap și novac. „Colaborăm cu mai multe pescării din țară, unde peștii sunt crescuți în cele mai bune condiții, astfel că până la finalul anului vom putea oferi consumatorilor pește românesc proaspăt, de calitate superioară, marca Alfredo Seafood. Ideea creării acestei game a pornit de la nevoia consumatorilor de a avea la dispoziție pește proaspăt românesc. Dincolo de furnizorii certificați și atent selecționați pe care îi avem, ne-am dorit și ca între pescuit și livrarea la raft să nu treacă mai mult de 48 de ore”, spune antreprenorul.
De asemenea, a introdus în portofoliu și un alt produs, respectiv somonul congelat porționat, gândit astfel încât să fie nu doar gata pregătit pentru preparare – dezosat, curățat de solzi – cât și împărțit în cantități care să se muleze pe necesitățile consumatorului, care poate cumpăra exact atât cât are nevoie pentru numărul de porții dorit. Tot anul trecut, a accelerat și investițiile în ambalare, care este foarte importantă păstrarea calității și prospețimii produselor. „Am achiziționat încă o linie de ambalare și procesare de ultimă generație, pentru fabrica noastră din București, am îmbunătățit tehnologiile de ambalare SKIN, care elimină complet aerul dintre produs și ambalaj și am introdus ambalarea prin termoformare”, anunță Mihai Cristian Dărmănescu.
În 2022, Alfredo Seafood a înregistrat vânzări de peste 100 de milioane de lei, cu aproximativ 15% mai mult decât în 2021, an în care a crescut cu circa 10% față de 2020. Pentru Alfredo Seafood în 2021 și în 2022 principalele provocări au survenit în contextul pandemiei și a repercursiunilor economice ale acesteia, precum și pe fondul conflictului din Ucraina. Pe de-o parte, explică Mihai-Cristian Dărmănescu, pandemia a venit cu restricții, cu închideri în sectorul HoReCa și probleme în fluxul logistic, pe de altă parte, au intervenit majorarea inflației, creșterea costului energiei, a combustibilului și a materiilor prime în multe industrii, inclusiv cea în care activează acesta. „Din fericire, pandemia nu a însemnat pentru noi o scădere a vânzărilor, pentru că românii au început să acorde o importanță mai mare alimentației sănătoase, se informează mai mult, deși mai este mult loc de evoluție și la acest capitol”, mărturisește antreprenorul. De pildă, oamenii au continuat să cumpere pește, produse pe bază de pește și fructe de mare, care sunt recunoscute drept una dintre cele mai bune surse de substanțe nutritive și o categorie de alimente recomandată pentru creșterea imunității și pentru menținerea sănătății organismului. Astfel, în ciuda contextului dificil, ritmul bun de creștere s-a păstrat, mai ales datorită evoluției obiceiurilor de consum ale românilor. Piața locală de pește și fructe de mare este în creștere, chiar dacă ritmul este lent, iar această tendință va continua. „O categorie destul de mare de români a devenit mai preocupată de alimentația sănătoasă și mult mai atentă la calitatea produselor pe care le achiziționează. Prin urmare, piața noastră are un potențial important de creștere”, explică antreprenorul. Consumul de pește și fructe de mare în România se situează la o medie de 8-9 kilograme pe cap de locuitor anual, un nivel modest în comparație cu media Uniunii Europene, care este de aproximativ 15 kilograme. „În prezent, din estimările noastre, piața de pește și fructe de mare se situează la aproape un miliard de euro, un prag istoric pentru țara noastră, care sper să fie începutul unei dezvoltări mai rapide. Sunt mai multe aspecte prin care ne asemănăm cu țările vecine. În primul rând, atât la noi cât și în regiune, consumul de pește și fructe de mare este în continuare mult sub cel din țările Europei de Vest, în special dacă ne uităm la cele mediteraneene, care au tradiție gastronomică axată pe acest tip de alimente. Și unde, de altfel, există și o speranță de viață sensibil mai ridicată, și datorită acestui factor. Din fericire, însă, în ultimii ani, tendința de consum a intrat pe o curbă ascendentă, și în Europa Centrală și de Est, datorită creșterii nivelului de trai, educației nutriționale și diversificării ofertei. De asemenea, în întreaga regiune s-a majorat nivelul importurilor, pe fondul cererii mai mari și a capacității reduse de producție internă, precum și a accesului limitat la resurse marine. Bunăoară, în România, importurile s-au dublat în ultimii patru ani”, explică Mihai Cristian Dărmănescu. Deși contextul economic este încă foarte volatil, și-a propus în 2023 să mențină cel puțin același ritm de creștere de la un an la altul. „Prognoza noastră este că vom reuși să ne îndeplinim acest obiectiv, bazându-ne pe calitatea produselor și pe inovațiile pe care le aducem pe piața locală, precum și pe tendința de creștere a consumului, tot mai accentuată, în ultima perioadă. La nivel de grup, estimez că vom atinge ținta de 120 milioane de lei și o profitabilitate de 3%”, încheie antreprenorul.