Sentimentul că urmează o criză de proporții nu a fost niciodată mai acut! În România acesta este dublat și de dezechilibrul bugetar, care se adâncește și care pare o bombă care ne ticăie la ușă, alegerile fiind singurul element care întârzie explozia despre care știm sigur că va avea loc. Și, pentru că tot vorbesc oamenii de afaceri mereu despre dorința de predictibilitate, dacă am fi ironici am putea spune că acest continuu sentiment de criză face ca mediul economic din România să fie chiar predictibil, în sensul că atunci când se vor fi terminat alegerile și se va porni tăvălugul nimeni nu va putea spune că a fost luat prin surprindere sau că nu a știut ce urmează. Cu atât mai mult cu cât criza economică a început deja de anul acesta, însă în vâltoarea informațiilor despre evenimentele la zi pare că nimeni nu reușește să o vadă în mod clar.
Mediul privat a început să sufere, iar hemoragia firmelor mici s-a declanșat încă de la începutul acestui an, când au intrat în vigoare măsurile fiscale intens dezbătute anul trecut. Despre ce este vorba, mai exact? Un număr de 32.626 de firme au fost radiate la nivel naţional, în primele patru luni din 2024, cu peste 44% mai multe comparativ cu perioada similară din 2023, conform statisticilor ONRC. Mai mult, tot conform datelor de la Registrul Comerțului, 7.594 de companii și-au suspendat activitatea în primele patru luni din an, în creștere cu 38%. Pentru a înțelege fenomenul, mai mult decât a urmări cifrele absolute, care pot părea seci, trebuie observate dinamica suspendărilor. Nu vorbim doar de zeci de mii de firme pe care s-a pus lacătul, vorbim despre o creștere a numărului acestora cu peste 44%, respectiv 38% pe ce înseamnă suspendări. Și asta nu e tot. Criza mediului privat de business nu se reflectă doar la nivelul firmelor mici. Cel puțin două fabrici își închid porțile, în urma deciziilor luate de companiile care le dețin, companii care nu sunt deloc mici. Nu mai vorbim despre numeroasele mișcări de preluare care au loc pe diverse piețe, cum sunt, de exemplu, cel bancar sau în retail.
Criza mediului privat de afaceri a început deja încă din acest an. Deocamdată, deși vizibilă, încă nu este suficient de proeminentă întrucât este acoperită de un enorm balast informațional legat de evenimentele importante și de schimbările care au loc în țara noastră. Cel mai probabil, , în 2025 această criză care acum este tăcută și trecută cu vederea, se va acutiza și va lua amploare. Mai precis, din momentul în care va începe să răbufnească și în cifrele privind rata șomajului.