Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România îşi exprimă îngrijorarea cu privire la procentul mic de IMM-uri care inovează, conform statisticilor rezultând faptul că 91,7% dintre IMM-uri nu investesc în inovare.
„Acest lucru conduce la o competitivitate scăzută a acestora, incapacitatea de a aduce pe piaţă produse/servicii noi sau competitive, rezistenţă scăzută în faţa concurenţei pe pieţe cu cerinţe tot mai mari”, se menţionează într-un comunicat al CNIPMMR.
Potrivit sursei citate, cauzele principale ale lipsei investiţiilor în inovare sunt lipsa resurselor financiare, o problemă generală a IMM-urilor, şi a resurselor umane calificate, precum şi a unor programe dedicate special cercetării-dezvoltării în IMM-uri.
„România trebuie să profite de fondurile europene pentru a-şi dezvolta un sector economic competitiv şi inovator. Astfel, încurajăm IMM-urile să devină furnizori de inovare în domeniile inteligenţei artificiale şi a tehnologiei informaţiei, prin acordarea de granturi, crearea de spin-off-uri şi hub-uri de inovare. Pentru aceasta sunt necesare programe speciale pentru susţinerea inovării în IMM-uri, în sectoare clar definite care ţin cont de direcţiile dezvoltării economiei româneşti în următoarele decenii”, a declarat Florin Jianu, preşedinte CNIPMMR, citat în comunicat.
Conform ultimelor date statistice publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS) cu privire la situaţia întreprinderilor inovatoare din România, ponderea întreprinderilor care au introdus pe piaţă produse sau procese de afaceri noi sau îmbunătăţite a fost de 8,8%, în scădere cu 1.9%, în perioada 2020-2022, comparativ cu perioada 2018-2020. În sectorul industriei, scăderea a fost de 1,3 puncte procentuale de la 5,2 la 3,9 în perioada 2020-2022, comparativ cu perioada 2018-2020, iar în sectorul serviciilor scăderea a fost de 0,6 puncte procentuale de la 5,5 la 4,9 în aceeaşi perioadă, se subliniază în comunicat.
Tot cifrele INS arată ca în perioada 2020-2022, ca şi în perioada 2018-2020, întreprinderile mari au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri). Din numărul total de întreprinderi mari, 20,6% au fost inovatoare, în timp ce IMM-urile au inovat în proporţie de 8,3%.