Toyota Motor şi-a păstrat coroana de producătorul auto cu cele mai mari vânzări din lume, pentru al patrulea an consecutiv, după ce a înregistrat vânzări anuale record de 11,2 milioane de unităţi în 2023, dar cu toate acestea, preşedintele grupului şi-a cerut scuze, marţi, pentru scandalurile care au afectat trei companii din grup, relatează Reuters.
Constructorul auto japonez a raportat un salt de 7,2% în vânzările globale ale grupului anul trecut, inclusiv cele de la producătorul de maşini mici Daihatsu şi unitatea de camioane Hino Motors. Aceste două subsidiare şi filiala Toyota Industries au fost afectate de probleme de management, care implică proceduri de testare a certificării pentru maşini şi motoare, ceea ce ar putea afecta reputaţia globală a mărcii în materie de calitate şi siguranţă.
„Aş dori să-mi exprim cele mai profunde scuze clienţilor şi părţilor interesate pentru neplăcerile şi îngrijorările cauzate de neregulile succesive de la Hino Motors, Daihatsu şi Toyota Industries”, a declarat preşedintele Toyota, Akio Toyoda, în cadrul unui eveniment în care a anunţat viziunea grupului Toyota, fondat de străbunicul său, ce include în prezent 17 companii.
Compania a declarat că evenimentul, planificat iniţial pentru 14 februarie, ziua de naştere a regretatului său fondator Sakichi Toyoda, a fost devansat în lumina neregulilor recente din cadrul companiilor din grupul Toyota.
Una dintre cele cinci atitudini stabilite pentru angajaţii este: „Fiţi cinstiţi şi faceţi lucrurile în mod corect” – a anunat Akio Toyoda.
Vânzările globale ale grupului Toyota au depăşit acum 10 milioane de vehicule în nouă din ultimii 10 ani, cu excepţia anului 2020, când pandemia COVID-19 a dat o lovitură sectorului auto.
Rivalul german de pe locul doi, Volkswagen Group, a raportat luna aceasta o creştere de 12% a livrărilor pentru anul trecut, cu 9,2 milioane de maşini, marcând o redresare post-pandemică, pe măsură ce blocajele din lanţul de aprovizionare s-au atenuat.
Datele de marţi arată că vânzările de vehicule ale Toyota, care le includ pe cele ale mărcilor omonime şi Lexus, au atins un record de 10,3 milioane de vehicule în 2023. Hibrizii pe benzină şi electricele au reprezentat aproximativ o treime din acestea. Vehiculele electrice cu baterii au reprezentat mai puţin de 1%.
Cu toate acestea, Toyota riscă o încetinire a dinamicii vânzărilor grupului, după ce Daihatsu a suspendat luna trecută livrările tuturor maşinilor sale, în urma anchetei privind un scandal de siguranţă care a dezvăluit probleme ce implică 64 de modele, inclusiv peste 20 vândute sub marca Toyota. Daihatsu a declarat marţi că producţia sa globală a scăzut cu 25% în decembrie, la 121.000 de vehicule, iar vânzările sale mondiale au scăzut cu aproximativ 8% în aceeaşi lună.
Ministerul japonez al Transporturilor a ridicat marţi interdicţia asupra livrărilor a 10 maşini produse de Daihatsu.
Luni, Toyota a dezvăluit că suspendă livrările unor modele Toyota, inclusiv ale camionului Hilux şi ale SUV-ului Land Cruiser 300, după ce o comisie independentă a descoperit abateri la testele pentru motoarele diesel dezvoltate de furnizorul Toyota Industries.
În 2022, o altă comisie însărcinată cu investigarea unui scandal privind emisiile de la Hino Motors a descoperit că unitatea de camioane a falsificat datele privind emisiile motoarelor încă din 2003.