Analize

Companiile de băuturi răcoritoare sănătoase, vizate de giganții din industrie

Piața băuturilor răcoritoare încearcă să se dezvolte, orientându-se și către publicul preocupat de un stil de viață sănătos. În timp ce băuturile obișnuite ale brandurilor tradiționale au peste 130 de calorii și 35 de grame de zahăr într-o cutie, iată că apare un nou tip de băutură care utilizează ingrediente naturale și curate. Acestea încep să preia din cotele de piață ale giganților băuturilor, dar devin și o țintă pentru achiziții, scrie Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro. 

Coca-Cola a fost creată în 1886, iar Pepsi în anul 1890, dar și-a primit numele în 1898. Înainte de cei doi giganți, a fost Dr. Pepper, companie fondată în 1885 în Waco, Texas. Acesta a fost primul val de companii producătoare de băuturi răcoritoare din secolul al XIX-lea, inițial, vândute ca tonice sau chiar medicamente. În prezent, studiile sugerează însă că unele dintre aceste produse ar putea să nu fie tocmai bune pentru sănătate, mai ales cele bogate în zahăr, iar acest lucru duce bătălia pentru supremația pe piață într-o direcție complet nouă: băuturile răcoritoare sănătoase. 

Ultimele știri menționează că Poppi, o companie, care și-a făcut reclamă la ultimul Super Bowl, este vizată pentru achiziție de către Coca-Cola. Poppi este un suc acidulat care se adresează populației preocupate de un stil de viață sănătos și este un best seller pe Amazon. Acesta combină inulina de agave, oțet de cidru de mere (ACV) și suc de fructe, rezultând o băutură care are puține calorii și puțin zahăr, dar conține și prebiotice. Compania a fost fondată de un cuplu soț și soție, Stephen și Allison Ellsworth, în 2015 și a fost prezentată în cadrul emisiunii TV Shark Tank – Arena Leilor din SUA. Categoria sucurilor cu prebiotice este relativ mică, iar beneficiile pentru sănătate sunt încă în dezbatere. În timp ce toate companiile implicate au refuzat să comenteze cu privire la această potențială tranzacție, competiția pentru băuturile răcoritoare sănătoase a fost, de asemenea, prezentată în media, știrile de anul trecut indicând interesul Coca-Cola (KO) și al PepsiCo (PEP) pentru brandul de sucuri prebiotice Olipop. Acesta  se găsește în peste 25.000 de magazine din SUA și a generat venituri de peste 100 milioane de dolari în prima jumătate a anului 2023, potrivit Bloomberg.  

Dar această presiune pentru a oferi băuturi răcoritoare mai sănătoase ar putea veni și dintr-o direcție surprinzătoare. Există noi medicamente minune care promit să rezolve uriașa problemă a obezității. Ozempic, Wegovy de la Novo Nordisk și Zepbound de la Eli Lilly arată o modalitate promițătoare de a pierde în greutate. Dar utilizarea acestor medicamente nu îți permite să mănânci ceea ce dorești în orice cantitate, mai ales când vine vorba de alimente și băuturi grase sau bogate în zahăr. Prin urmare, toate aceste medicamente ar putea submina apetitul consumatorilor pentru snacks-uri și băuturi răcoritoare și ar putea afecta vânzările acestor companii, obligându-le să își dezvolte portofoliul de opțiuni mai sănătoase pentru consumatori.

Inflația și ratele ridicate ale dobânzilor au, de asemenea, un impact asupra vânzărilor companiilor. Raportul privind rezultatele Coca-Cola a fost conform așteptărilor investitorilor datorită creșterii prețurilor, în ciuda unui volum mai mic de vânzări în America de Nord, în scădere cu 1%. Pentru comparație, rivalul PepsiCo a înregistrat o scădere de 6% a volumului pentru unitatea sa de băuturi din America de Nord în trimestrul al patrulea, din cauza creșterilor de prețuri pe care clienții nu au fost dispuși să le plătească. Directorii PepsiCo au declarat că din cauza costurilor ridicate ale împrumuturilor și a economiilor personale mai mici, bugetele consumatorilor s-au comprimat, ceea ce i-a determinat pe cumpărători să caute opțiuni în zona de private label sau au cumpărat produse în ambalaje de dimensiuni mai mici. Însă Coca-Cola a reușit să transfere cu succes cea mai mare parte a costurilor în creștere către consumatori fără a pierde prea mult din business. În ultimele trei luni ale anului 2023, gigantul băuturilor a înregistrat un profit ajustat de 49 de cenți pe acțiune, în concordanță cu previziunile analiștilor. Veniturile nete de 10,8 miliarde de dolari au depășit estimările de 10,7 miliarde de dolari și au urcat cu 7% față de același trimestru al anului trecut. 

Coca-Cola este singura companie de băuturi din top 20 cele mai deținute acțiuni de către investitorii individuali de pe platforma socială de tranzacționare și investiții eToro, ocupând locul 14 la nivel global, după o creștere de 5%, și locul 18 în România, cu o creștere de 2% a numărului de investitori în ultimul trimestru din 2023.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai recente știri

To Top