Actualitate

Companiile ucrainene din Europa emergentă se gândesc să se extindă spre Vest

Foto: iStock

Companiile ucrainene care s-au înfiinţat ori s-au extins în Europa Centrală, după invazia rusească din 2022, încep să îşi reorienteze acum atenţia dinspre refugiaţii ucraineni spre clienţii locali, pe măsură ce firmele s-au maturizat, iar unele chiar au în vedere extinderea mai departe, spre Vest, transmite Reuters.

În Polonia, unde populaţia de refugiaţi ucraineni a ajuns la peste 1,5 milioane, o zecime din noile companii create în 2024 au fost înfiinţate de ucraineni, potrivit estimărilor economiştilor şi asociaţiilor din mediul de afaceri polonez.

Lanţul de patiserii Borovyk, deschis de Andrii Halytskyi în Polonia în urmă cu doi ani, a ajuns acum la 12 unităţi. În luna octombrie 2024, Lviv Croissants a deschis primul magazin din Cehia, în cadrul strategiei fondatorului de a pune la punct o afacere diversificată geografic prin extinderea spre Vest şi adăugarea de noi clienţi pe lângă diaspora ucraineană.

„Deşi comunitatea de refugiaţi ucraineni din Europa este una importantă, să te bazezi doar pe aceşti clienţi nu este o strategie sustenabilă pe termen lung”, a declarat Andrii Halytskyi.

Apropierea culturală cu Ucraina a făcut din Polonia o bază naturală pentru firmele ucrainene. Însă, multe dintre ele se uită dincolo de cea mai mare economie din Europa emergentă, spre o bază de clienţi mult mai mare.

„În prima fază, companiile au considerat Polonia ca fiind o punte sau o platformă de lansare spre pieţele din Uniunea Europeană. Vor să înveţe realităţile, standardele, reglementările şi regulile pentru funcţionarea în Uniunea Europeană”, spune Dariusz Szymczycha, vicepreşedintele Camerei de Comerţ Polono-Ucrainene.

Lanţul de baruri Piana Vyshnia se concentrează pe un lichior tradiţional din vişine produs în Ucraina şi consideră clienţii locali drept ţinta principală, spune fondatorul Andriy Khudo.

Grupul său de restaurante !FEST a crescut marca Piana Vyshnia (Vişina beată – n. r.) până la 15 unităţi în Polonia şi nouă în alte ţări baltice şi din Europa de Est, accelerând expansiunea spre Vest după luna februarie 2022, spune Khudo. Potrivit acestuia, grupul are de gând să intre pe pieţele din Germania, Elveţia şi Franţa în 2025 şi să relanseze un local din Londra, în condiţiile în care barurile Piana Vyshnia atrag noi clienţi şi sunt profitabile.

„Înainte de război, ne-am concentrat pe Ucraina pentru că afacerea noastră se dezvolta acolo foarte rapid. Dar războiul ne-a împins să ne uităm mai spre Vest, din cauza riscului din Ucraina”, menţionează Khudo.

În condiţiile în care nu se întrevede un sfârşit al războiului, afaceri precum cele ale lui Khudo trebuie să se uite spre alte pieţe, o veste economică bună pentru ţările vecine, care au văzut şi cum tensiunile de pe piaţa muncii s-au redus odată cu venirea muncitorilor ucraineni.

Un studiu al Deloitte din luna martie 2024 estima că refugiaţii din Ucraina au adus un plus de 1,1% la PIB-ul Poloniei în 2023 şi până la 1,35% pe termen lung.

„Atunci când vin în Polonia, de exemplu, pentru a munci sau a înfiinţa o afacere, acesta este un stimulent suplimentar din punct de vedere economic pentru consum şi îmbunătăţesc oferta de mână de lucru”, spune Andrzej Kubisiak, director adjunct la Institutul Economic Polonez.

Polonia este acum a doua cea mai importantă piaţă pentru furnizorul de divertisment digital MEGOGO, care a crescut în special graţie programelor dedicate familiilor, afirmă cofondatorul Volodymyr Borovyk. În 2023, firma a intrat pe pieţele din Polonia şi România, cele mai populate ţări din Europa emergentă.

„Piaţa poloneză sănătoasă ne motivează pe noi şi încurajează şi alte companii ucrainene să intre pe aceasta cu produse concepute special pentru consumatorii polonezi”, susţine Borovyk.

Cele mai recente știri

To Top