Gigantul danez de transport maritim Maersk a înregistrat miercuri o a doua sesiune de creşteri puternice ale acţiunilor, în timp ce investitorii au evaluat o îmbunătăţire a ratingurilor companiei şi decizia acesteia de a prelungi oprirea transporturilor prin Marea Roşie, din cauza problemelor de siguranţă, transmite CNBC.
Maersk a consemnat cea mai bună evoluţie în cadrul indicelui european Stoxx 600, acţiunile sale listate la Copenhaga urcând cu 4,7%, după creşterea de 6,4% de marţi.
Acţiunile companiei germane de transport maritim Hapag-Lloyd din Germania au avut la rândul lor o evoluţie pozitivă.
Analiştii Goldman Sachs şi-au îmbunătăţit ratingul pentru acţiunile Maersk de la ”vânzare” la ”neutru”.
Într-o notă, ei au spus că creşterea tarifelor de marfă va continua probabil în următoarele săptămâni, deoarece rutele maritime globale sunt întrerupte, creând un deficit de spaţiu pentru nave în perioada aglomerată pre-Anul Nou Lunar chinezesc. Maersk a început să redirecţioneze navele de-a lungul rutei Capul Bunei Speranţe, în jurul Africii de Sud, pe 19 decembrie, invocând un risc inacceptabil pentru personalul său.
Această rută evită Marea Roşie, unde navele de la diverşi transportatori şi jurisdicţii au fost vizate de militanţii Houthi din Yemen.
Dar, de asemenea, înseamnă că nu există acces la canalul Suez din Egipt, ceea ce adaugă aproximativ 30% la distanţa călătoriilor dintre Asia şi Europa, limitând capacitatea globală de containere.
Incertitudinea rămâne, în pofida efortului militar condus de SUA de a reduce atacurile.
Maersk reluase transporturile pe ruta Suez, dar le-a suspendat din nou în ultimele zile, după ce una dintre navele sale a fost vizată de rachete şi bărci mici.
Asia-Europa este cea mai mare rută comercială a Maersk, iar tarifele de marfă de pe rută aproximativ s-au triplat faţă de nivelurile de la începutul lunii decembrie, au spus analiştii Goldman Sachs, în timp ce ”impactul asupra ratelor contractuale anuale este probabil să fie pozitiv, deşi depinde de modul în care va avolua situaţia de securitate.”
Celelalte rute majore ale Maersk înregistrează ”efecte pozitive de ordinul doi din cauza perturbării Suez”.
Comerţul global este, de asemenea, blocat de seceta din Canalul Panama. Cu toate acestea, analiştii nu prevăd în prezent acelaşi nivel de întrerupere a lanţului global de aprovizionare şi constrângere de capacitate ca în timpul pandemiei de Covid-19, care a declanşat o creştere uriaşă a tarifelor de transport şi profituri record pentru companii, inclusiv pentru Maersk.
Acest lucru se datorează în mare măsură faptului că industria de transport maritim a fost mai recent într-o situaţie de supraoferta.
Goldman Sachs a spus că scenariul său de bază pentru Maersk în 2024 este ”acum un scenariu de ”confuzie” în loc de amplificarea concurenţei preţurilor”.