Doar 34% dintre români cred că îi aşteaptă o viaţă mai bună în 2024, comparativ cu 48% în 2023, optimismul acestora fiind în declin, relevă rezultatele unui studiu de piaţă, publicat marţi.
Conform cercetării Reveal Marketing Research, 47% dintre români nu adoptă nicio perspectivă optimistă, nici una pesimistă în privinţa anului 2024, acest sentiment de neutralitate evidenţiind un echilibru fragil între speranţă şi incertitudine. Pe de altă parte, 34% dintre respondenţi şi-au manifestat optimismul, iar 19% pesimismul privind noul an.
Femeile sunt mai optimiste (37%) decât bărbaţii (30%), iar raportat la categoriile de vârstă, cele două extreme, tinerii între 18-24 ani (43%) şi persoanele mature peste 55 ani (45%), se diferenţiază ca fiind mai optimiste.
„Comparativ cu studiul similar desfăşurat în urmă cu un an, observăm că optimismul pronunţat al românilor înregistrează o scădere semnificativă de la 48% pentru 2023, la 34% pentru 2024. Dacă începutul lui 2023 a venit pe fondul redobândirii libertăţilor după perioadele de restricţii impuse de pandemie, începutul lui 2024 a venit pe fondul incertitudinilor şi al schimbărilor socio-economice. În acest context, era de aşteptat ca românii să fie mai degrabă în expectativă, această neutralitate putând reprezenta şi un apel la prudenţă şi adaptabilitate, elemente esenţiale în faţa unui viitor incert”, a afirmat Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
În ceea ce priveşte aşteptările românilor la început de an nou, optimismul referitor la îmbunătăţirea situaţiei financiare personale ocupă locul fruntaş (34%), fiind prezent în măsură semnificativ mai mare în cazul femeilor (39% vs. 28% bărbaţi) şi al tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani (53%).
La polul opus, nivelul de pesimism atinge cele mai mari valori în ceea ce priveşte evoluţia ţării din următorul an, diminuarea nivelului de corupţie (64%), scăderea inflaţiei (51%) şi îmbunătăţirea situaţiei economice a ţării (50%) fiind percepute ca obiective greu sau chiar imposibil de realizat în următoarele 12 luni.
Referitor la intenţiile din sfera personală şi de familie, 13% dintre români intenţionează să se căsătorească sau logodească în 2024, în timp ce 32% nu au astfel de planuri, în special cei cu vârste între 45-55 ani (46%) şi tinerii între 18 şi 24 de ani (43%). În aceeaşi ordine de idei, 10% dintre respondenţi intenţionează să aibă un copil în noul an, într-o măsură semnificativ mai mare cei cu vârste între 35 şi 44 de ani (17%).
În ceea ce priveşte cariera şi sfera profesională, 4 din 10 români intenţionează să îşi schimbe locul de muncă în 2024. Mai exact, 27% dintre români îşi doresc un nou angajator, în special persoanele între 44-55 ani, iar 13% doresc să îşi deschidă o afacere, în special tinerii între 25-34 ani (28%).
Mai mult decât atât, un sfert dintre români declară că intenţionează să îşi schimbe domiciliul în 2024, fie în altă locuinţă din aceeaşi localitate (11%), în altă localitate din ţară (10%) sau chiar în străinătate (4%).
Măsurând nivelul de satisfacţie cu diferitele aspecte din viaţa de zi cu zi, aflăm că românii sunt cei mai mulţumiţi de relaţiile interpersonale pe care le au cu familia (75%), cu persoanele apropiate (66%) sau de relaţiile sentimentale (65%). Ca tendinţă, persoanele cu venituri mici (sub 2.000 lei) se declară în mai mică măsură mulţumite de relaţiile sentimentale (50%).
Cele mai mici scoruri de satisfacţie au fost înregistrate de aspecte ce ţin de sfera profesională, mai exact nivelul de mulţumire cu locul de muncă (51%) şi situaţia financiară prezentă (46%). Cei mai nemulţumiţi de situaţia financiară sunt persoanele mature peste 55 ani (34%).
Topul rezoluţiilor pentru noul an este similar celui de anul trecut, cei mai mulţi dintre români dorindu-şi să călătorească mai mult (34%), să îşi petreacă mai mult timp cu familia (32%) sau să mănânce mai sănătos (27%).
Pentru persoanele care au copii, nevoia de a petrece mai mult timp alături de familie este mai importantă (42% vs. 23% în cazul celor fără copii), iar pentru cei cu vârste între 44-55 ani dorinţa de a călători mai mult (47% vs. 34% total eşantion).
Dacă ne îndreptam atenţia către tineri, cei între 25-34 ani îşi doresc în mai mare măsură să participe la cursuri de dezvoltare personală (23% vs. 11% total eşantion), iar reprezentanţii generaţiei Z (19-24 ani) să meargă la sala de fitness (19% vs. 12% total eşantion).
În cazul persoanelor de peste 55 ani, dorinţa de a acorda mai mult timp pasiunilor lor (21%) şi de a merge mai des la biserică (17%) sunt semnificativ mai importante decât pentru total eşantion (15%, respectiv 10%).
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piaţă reprezintă baza deciziilor corecte şi a poziţionării brandurilor. Soluţiile calitative şi cantitative ajută de 15 ani companii din România şi Europa.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban şi rural, utilizatori de internet. Mărimea eşantionului a fost de 1.015 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.