Evaluarea internă de 350 de miliarde de dolari a producătorului de rachete SpaceX îl face printre cele mai valoroase startup-uri private din lume, dar valoarea sa ar putea ajunge la 1 trilion de dolari până la sfârşitul acestui deceniu, potrivit unei analize Reuters.
Aceasta este însă numai o fracţiune din valoarea companiei de maşini electrice Tesla a directorului general Elon Musk, care prezintă o valoare de piaţă de 1 trilion de dolari.
În 2025, însă, va deveni clar că ambiţiile terestre nu se potrivesc stelelor. SpaceX încapsulează filosofia lui Musk: faceţi ceva diferit, apoi reduceţi costurile pentru a elimina concurenţa.
Sigur, ”planul general” al Tesla din 2006 a prezentat în mod similar producerea unei maşini premium şi apoi utilizarea profiturilor pentru a producţia de masă. Dar creşterea SpaceX este mai explozivă şi mai greu ajuns din urmă. Cheia este Starlink, reţeaua de sateliţi de bandă largă a SpaceX.
Succesul său este dublu. În primul rând, prin construirea de rachete mai mari care pot fi reutilizate, costurile de lansare scad brusc. În al doilea rând, performanţa superioară a Starlink faţă de rivalii săi asigură un flux de venituri care justifică mai multe lansări.
Compania are aproximativ 7.000 de sateliţi care zboară în jurul Pământului şi adaugă aproximativ 60 pe săptămână.
Din 1965 până la începutul anilor 2010, nu a existat, în esenţă, o creştere a lansărilor de obiecte create de om în spaţiu. Starlink a transformat acea traiectorie în parabolică. Acesta este un monopol emergent.
SpaceX a reprezentat peste 85% din toate sarcinile utile orbitale în primul trimestru al anului 2024, estimează BryceTech. Această integrare verticală care se extinde rapid – cuprinzând rachete, sateliţi şi terminale de utilizator – îi pune pe potenţiali rivali precum Amazon pe o poziţie inferioară.
Tesla se confruntă cu o concurenţă acerbă din partea unor companii noi precum BYD din China şi maşini mai ieftine, suficient de bune, pe combustibili fosili.
SpaceX se bucură de un cer mult mai senin. Starlink are doar 5 milioane de utilizatori, dar este disponibil în 114 ţări. Adaugă un serviciu de telefonie mobilă şi are o capacitate suficientă.
Relaţia lui Musk cu preşedintele ales Donald Trump l-ar putea ajuta să obţină subvenţii indisponibile anterior, cum ar fi 42 de miliarde de dolari pentru banda largă rurală din SUA.
Asta lasă spaţiu suficient de creştere faţă de veniturile de 6,6 miliarde de dolari pe care compania de consultanţă Quilty Space le anticipează pentru Starlink în 2024. Se estimează că EBITDA va atinge 3,8 miliarde de dolari, o marjă uimitoare de 58%.
TMF Associates prevede venituri de 24 de miliarde de dolari până în 2030.
La profitabilitatea estimată de astăzi, aceasta implică un EBITDA de 18 miliarde de dolari.
Deci, cât valorează Starlink? Tesla se tranzacţionează la 68 de ori EBITDA, în ciuda creşterii vertiginoase. Să presupunem că creşterea Starlink continuă pe calea prognozată, puneţi-o pe multiplu Tesla, iar afacerea de comunicaţii va fi evaluată, la sfârşitul deceniului, la peste 1 trilion de dolari.