Capitalizarea Novo Nordisk a depăşit miercuri 500 de miliarde de dolari, compania raportând rezultate financiare peste aşteptări şi anticipând creşterea cererii pentru Wegovy şi Ozempic, transmite CNBC.
Novo Nordisk a raportat rezultate peste aşteptări aferente anulului 2023, deoarece vânzările medicamentelor sale extrem de populare pentru combaterea obezităţii şi diabetului au continuat să crească.
Producătorul medicamentului pentru pierderea în greutate Wegovy şi al medicamentului pentru diabet Ozempic a înregistrat o creştere a vânzărilor cu 31%, în coroane daneze, şi cu 36% la curs valutar constant, ajungând la 232,3 miliarde de coroane daneze (33,71 miliarde de dolari).
Profitul operaţional pe întregul an a crescut cu 37% în coroane daneze şi cu 44% la curs valutar constant, ajungând la 102,6 miliarde de coroane daneze.
Gigantul farmaceutic danez a declarat că se aşteaptă la o creştere a vânzărilor în acest an cuprinsă între 18% şi 26% în termeni ajustaţi la ratele de schimb valutar constante, pe măsură ce cererea creşte pentru Wegovy şi Ozempic, care conţin aceeaşi substanţă activă.
Valoarea de piaţă a Novo Nordisk a crescut la 506 miliarde de dolari în urma informaţiilor, potrivit calculelor CNBC bazate pe datele LSEG. Preţul acţiunilor a fluctuat în cursul dimineţii, înainte de a încheia şedinţa cu o creştere de 3,5%.
Novo rămâne cea mai mare companie din Europa după capitalizarea de piaţă, înaintea LVMH, evaluată la 422 de miliarde de dolari.
Rezultatele din 2023 ale Novo Nordisk au fost alimentate de performanţe solide ale diviziei de tratare a diabetului şi a obezităţii a companiei, cu o creştere spectaculoasă în tratarea obezităţii, în special, cu 154% ajustat la cursuri de schimb constante, ajungând la 41,6 miliarde de coroane daneze.
„De fapt, ne aşteptăm la acelaşi nivel de cerere în noul an şi când te gândeşti că deservim doar câteva milioane de pacienţi care trăiesc cu obezitate, aproximativ 40 de milioane de oameni care trăiesc cu diabet – există o piaţă imensă acolo”, a declarat CEO-ul Lars Fruergaard Jørgensen, pentru CNBC.
În cursa pentru pierderea în greutate, Novo Nordisk a întâlnit concurenţa din partea americanilor de la Eli Lilly. Compania daneză a recunoscut că aceasta este probabil să aducă presiuni asupra preţurilor în SUA, deşi Jørgensen a spus că concurenţa în cele din urmă va aduce beneficii pacienţilor.
„Dacă vrei să faci o adevărată diferenţă în tratarea persoanelor cu obezitate şi prevenirea unora dintre bolile care decurg de aici, este nevoie, de fapt, de mai mult de o companie pentru a face acest lucru, aşa că salut concurenţa care va ajuta la stabilirea pieţei obezităţii”, a spus el miercuri, pentru CNBC.
„Suntem obişnuiţi să concurăm pentru a avea cele mai bune produse, iar competitorul nostru cu care am concurat de peste 100 de ani – avem un respect imens unul pentru celălalt – aşa că aceasta este o concurenţă sănătoasă care aduce, de fapt, îngrijiri din ce în ce mai bune pacienţilor şi scade povara asupra societăţilor de asigurări de sănătate. Aşa că cred că este un câştig nu numai pentru cele două companii, ci şi pentru societate.”
Chiar dacă preţurile ar trebui să scadă, Novo Nordisk nu vede o încetinire a cererii globale.
„Cerinţele nesatisfăcute în diabetul de tip 2 şi obezitate cresc de zi cu zi, iar creşterea prevalenţei acestor ameninţări strâns legate de sănătatea globală a creat o cerere în creştere pentru terapiile noastre pe bază de GLP-1”, au declarat Jørgensen şi preşedintele Helge Lund în raportul de câştiguri de miercuri.
„Acest lucru ne-a permis să ajungem la mai mulţi pacienţi decât în orice alt moment din cei 100 de ani de istorie a noastră, contribuind la o creştere solidă a vânzărilor în America de Nord şi Operaţiuni Internaţionale.”
Compania a recunoscut, de asemenea, că acest lucru a dus la o presiune suplimentară asupra lanţului său de aprovizionare, provocând „constrângeri periodice” în întreaga sa gamă de produse în timp ce s-a străduit să ţină pasul cu cererea în 2023.
„Am răspuns investind masiv în extinderea capacităţii noastre de producţie, cu scopul de a deservi milioane de pacienţi în întreaga lume. Numai în 2023, am anunţat investiţii în valoare de peste 75 de miliarde de coroane daneze pentru extinderea site-urilor noastre de producţie din întreaga lume. Cu construcţia în desfăşurare acum pentru aceste proiecte, ne străduim să operăm facilităţile noastre existente 24 de ore pe zi, şapte zile pe săptămână, producând mai multe dintre medicamentele noastre care schimbă viaţa decât oricând”, au declarat preşedintele şi CEO-ul.
Novo Nordisk a declarat că a început să crească treptat oferta de Wegovy cu doze mai mici în SUA, după ce a restricţionat oferta de doze de început, încă din mai anul trecut.