Pentru a atinge ţintele ambiţioase de mediu avem nevoie de industrii solide, de inovaţie, de opţiuni multiple, nu de cămăşi de forţă legislative, a declarat, joi, la Forumul Mobilităţii Sustenabile şi Accesibile, eurodeputata Adina Vălean, care a fost şi comisar european pe Transporturi.
„Stabilitatea industriei auto europene s-a învârtit în jurul unui campion tehnologic: motorul pe combustie. Personal, cred că mulţi din această sală conduc o maşină cu un asemenea motor. Nu foarte nouă pe cât le-ar plăcea distribuitorilor de maşini din această sală, dar atât de bună pe cât au făcut-o producătorii de maşini europeni. Personal, şi ca politiciană susţinătoare a neutralităţii tehnologice, consider că motorul pe combustie a fost soluţia pe care industria şi consumatorii au ales-o într-un anumit moment, din mai multe opţiuni. Nici maşinile pe hidrogen, nici cele electrice nu sunt invenţii foarte recente. Nicio tehnologie nu deţine monopolul asupra viitorului şi deschiderea către toate opţiunile tehnologice, de la vehicule electrice la combustibili sintetici ne poate conduce la un nou campion tehnologic natural sau la mai mulţi campioni. De ce spun aceste lucruri? Le spun nu pentru că aş fi împotriva obiectivelor de climă. Ce vreau să spun este că pentru a atinge asemenea ţinte ambiţioase avem nevoie de industrii solide, de inovaţie, de opţiuni multiple, nu de cămăşi de forţă legislative”, a afirmat Vălean.
Fostul comisar european pe Transporturi a subliniat, totodată, că industria auto contribuie cu 7% la PIB-ul Uniunii Europene şi ilustrează spiritul de inovaţie al europenilor. Totodată, companiile din domeniu investesc anual aproape 73 de miliarde de euro în cercetare şi dezvoltare.
„Maşinile reprezintă pentru multe societăţi libertatea de mişcare, libertatea de iniţiativă, acces la oportunităţi economice, creşterea productivităţii şi sunt în aceeaşi măsură conectori culturali şi stimuli economici, mai ales într-o Europă atât de diversă geografic, civilizaţional şi economic. Aşadar, automobilul rămâne nu doar un instrument al mobilităţii, ci şi un catalizator al productivităţii şi al prosperităţii noastre colective. Chiar şi industria auto europeană nu e o ramură economică obişnuită. Angajează peste 13 milioane de oameni şi contribuie cu 7% la Produsul Intern Brut al Uniunii Europene. Dincolo de aceste cifre, industria auto ilustrează spiritul de inovaţie al europenilor. Companiile din domeniu investesc anual aproape 73 de miliarde de euro în cercetare şi dezvoltare, un nivel de finanţare pe care puţine alte sectoare îl pot egala. În acest context, niciodată nu a fost mai urgent să ne concentrăm eforturile pentru a menţine şi stimula competitivitatea industriei auto europene. Pentru asta este nevoie de o nouă strategie industrială pentru acest sector. În primul rând, trebuie să promovăm comerţul internaţional şi să diversificăm lanţurile de aprovizionare pentru a ne asigura că suntem mai puţin vulnerabili la provocările geopolitice şi economice. Acordurile comerciale cu pieţe emergente sunt esenţiale pentru a ne extinde influenţa globală”, a precizat Vălean.
Aceasta a admis faptul că, la ora actuală, piaţa europeană a maşinilor electrice se află în creştere, dar cu fluctuaţii.
„Am fost cinci ani comisar pentru Transporturi al Uniunii Europene şi parte din moştenirea mea legislativă este legislaţia privind infrastructura de reîncărcare electrică şi încărcare cu hidrogen. Am introdus obligaţii pentru statele-membre, am pus la dispoziţie fonduri pentru a transforma obligaţiile în realitate. Piaţa maşinilor electrice e în creştere, dar cu fluctuaţii. 2030 ar trebui să ne găsească în Uniunea Europeană cu 3,5 milioane de staţii funcţionale. Poate vom face asta. Există interes şi privat de investiţii, există şi fonduri naţionale sau europene, dar succesul acestei infrastructuri va depinde în final de capacitatea de a asigura energie curată, ieftină şi abundentă, de creştere a capacităţii reţelelor electrice şi de modernizare a lor. Întrebarea e dacă vom putea face asta”, a susţinut Adina Vălean.
În ceea ce priveşte noile tehnologii, demnitarul a adus în discuţie şi rolul Inteligenţei Artificiale la dezvoltarea industriei auto arătând că aceasta trebuie susţinută financiar prin programe specifice de cercetare şi dezvoltare dedicate inteligenţei artificiale, tehnologiilor pentru conducerea autonomă şi combustibililor alternativi.
„Printre altele, există o revoluţie a inteligenţei artificiale. De aceea, aşa cum industriile trebuie să se mişte cât mai agil, şi noi, legislatorii, trebuie să revizuim ceea ce ar fi prea împovărător pentru aceste industrii. Ba mai mult, aşa cum şi raportul Draghi afirma – trebuie să susţinem şi financiar industria auto prin programe specifice de cercetare şi dezvoltare dedicate inteligenţei artificiale, tehnologiilor pentru conducerea autonomă, combustibililor alternativi. Uniunea Europeană ar trebui să se uite, în următorul ciclu financiar multianual spre scheme de finanţare care să sprijine regiunile şi ţările producătoare de maşini, aşa cum este şi România. Ar fi util să revizuim şi regulamentele privind ajutoarele de stat sau să extindem cadrul temporar de crize şi de tranziţie şi dincolo de 2025, pentru a putea face posibile scheme de finanţare pentru transformarea industrială”, a punctat eurodeputata.
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile organizează, joi, o nouă ediţie a Forumului Mobilităţii Sustenabile şi Accesibile, la care vor fi prezenţi lideri din industria auto din 35 de ţări, lideri politici şi factori de decizie.
Fondată în anul 1994, APIA reuneşte, în prezent, cele mai importante companii din industria auto românească. Din 2022, Asociaţia a devenit Organizaţia Mobilităţii din România, dedicându-şi activităţile promovării şi susţinerii dezvoltării sustenabile.