Profil de antreprenor

Alexandra Hash, omul din spatele celor mai recente hituri din box office-ul românesc

Filmul românesc revine în forță după „pauza forțată” din timpul pandemiei. România este singura țară care a înregistrat o creștere a boxoffice-ului în 2023, în încasările din cinematografe, față de perioada pre-pandemică. Reușita se datorează industriei de film locale, în frunte cu Vidra Productions, principalul producător de filme autohtone de public larg. Iar în fruntea Vidra Productions se află Alexandra Hash, CEO și producătorul celor mai recente succese cinematografice românești, „Tati Part Time”, „Teambuilding”, „Haita de acțiune” și „Miami Bici 2”. Cum au reușit ca din top 10 filme românești cu cele mai mari încasări la box office, șapte să fie produse de Vidra Productions, am aflat chiar de la Alexandra.

Putem să privim industria de film din România ca pe un business?

Industria de film, ca termen, cuprinde diverse tipuri de producții: de la scurtmetraje, filme de arta si autor, până la filme de public larg. Din punctul nostru de vedere, da, putem privi industria de film comercial ca pe un business, pentru că este un produs care se adresează publicului larg.

Cum se împacă arta cu afacerile?

Genul de filme pe care noi ne concentrăm, feel-good movies, sunt o împletire frumoasă între creație, umor, logică și structură. Suntem o echipă bine închegată la Vidra Productions și am reușit cu succes să găsim cei mai talentați oameni din industrie cu care să lucrăm pe fiecare departament, de la creație și producție, până la legal și financiar. Însă totul pornește de la rădăcină, iar la noi, Ștefan Lucian este mintea sclipitoare din spatele strategiei de business, Matei Dima este, printre multe altele, directorul de creație al fiecărei opere marca Vidra și subsemnata este motorul care le face pe toate să se întâmple. Deci creativitatea și afacerile se împacă perfect când ai oamenii potriviți în spate.

Ce înseamnă să fii producător de film, raportat la organigrama unei corporații de exemplu?

Raportat la corporație, producătorul unui film este CEO-ul, practic persoana care se asigură că se creează echipa perfectă pentru film, care face rost de bani, angajează capetele de departament și care aprobă bugetul și cum este el folosit și împărțit.

Cum ai ajuns în această poziție? Vine la pachet cu o pregătire  specială în termeni de cursuri sau tine de experiența acumulată

Producția filmului se poate studia și în facultate. Eu am început producând inițial spoturi, apoi producții online și ulterior am mers organic în film. Însă cel mai mult am învățat când „am fost aruncată în apă să învăț să înot”, adică direct pe set. Când l-am cunoscut pe Matei Dima ne-am dat seama că suntem pe aceeași frecvență în sub 2 secunde. Am rezonat în pasiunea pentru filme și pop-culture și fiecare dintre noi avea caracteristici complementare celuilalt. Nu a durat mult și am înființat Vidra Productions unde putem să dăm formă ideilor.

Cât de greu este să faci film în România? Ultimele cifre arată că tot mai multi oameni vor să vadă filme românești la cinema!

Mai nimic nu este greu dacă îți place și te pasionează. La început a fost mai dificil, pentru că nu aveam cu ce compara, nu exista o piață a filmelor autohtone de public, nu am avut susținere, ba dimpotrivă, eram arătați cu degetul că „stricăm o industrie” care nu funcționa prea bine. Însă de la film, la film, am învățat tot mai multe și acum navigăm cu succes printre problemele care ne iau chiar și pe nepregătite. Mă bucură mult că tot mai mulți români apreciază filmele locale. În 2018, adică înainte de Vidra, intrările la filme românești reprezentau 2% din box office-ul total. În 2023, după 10 co-producții Vidra lansate, procentul a urcat la 20%.

Care e „rețeta” succesului?

Cred că secretul succesului stă în pasiune, umor și o echipă bună.

Ai experimentat și o altă industrie dominată de bărbați: industria de vinuri din România. Care a fost secretul reușitei tale?

Nu privesc cam nimic alb sau negru, o industrie de bărbați sau femei etc. Pentru mine nu contează sexul, vârsta, nația care domină o industrie, mă setez doar ca atunci când îmi pun mintea să fac ceva, acel ceva trebuie să iasă excepțional. La fel și cu vinurile, îmi place mult terroir-ul României și am crezut și cred în continuare în potențialul lui, așa că am pus umărul și creierul la treabă. Așa s-au născut CrameRomania.ro și Revino.ro, care acum sunt conduse cu succes de partenera mea de atunci, Alina Iancu.

Când o să avem filme românești în competiție pentru Oscar, in the big leagues?

Întâi trebuie să ne punem la punct cu finanțările pe film în România să ne permitem să jucăm în liga mare. Așteptăm să vedem ce uși deschide noul oficiu de film și ce ajutor primește industria locală ca să putem visa la filme cu buget demne de Oscar. Mai avem puțin până acolo.

Cele mai recente știri

To Top