Roxana Epure a absolvit Asistență Socială la Universitatea din Pitești, iar la începutul anilor 2000 a predat la universitate. Ulterior, s-a înscris la un master, în București, și a aplicat pentru un job de suport tehnic pentru o enciclopedie digitală franzuțească. Pe urmă a schimbat industria și s-a angajat în e-tourism. Pentru că întotdeauna a căutat nișe dinamice, care să-i ofere mereu ceva nou, s-a angajat apoi la CIEL, actuala NextUp. Aici, din angajat, din poziția de client relationship manager, a devenit co-owner și managing partner. Cum arată acum NextUp? Un business de zece milioane de lei în 2022 și, conform estimărilor, de 15 milioane de lei în 2023.
CIEL, care în 2022 a trecut prin plin proces de rebranding și a devenit NextUp, a apărut în 1991, din nevoia evidentă a pieței de a avea sisteme informatice pentru afacerile care urmau să apară. „Piața era goală atunci, dar și tehnologia oferea mai puțin decât azi. Tehnologia evoluează rapid, iar pentru noi a fost mereu o prioritate să implementăm cerințele clienților, să ținem pasul cu schimbările legislative, să adăugăm mereu funcționalități utile, să integrăm tool-uri cu sistemele noastre. Scopul este mereu să îi ajutăm pe antreprenori și echipele lor operaționale să câștige timp și bani”, explică Roxana Epure. Compania s-a dezvoltat urmând îndeaproape nevoile clienților. „Am schimbat mai multe limbaje tocmai pentru a le oferi clienților noștri perspectiva: când afacerilor lor cresc, să creștem și softurile, să le adaptăm nevoilor lor din ce în ce mai sofisticate. Acest lucru a dus anul trecut la un rebranding, care a venit firesc, natural, pentru că produsele pe care le-am dezvoltat crescuseră odată cu aceste afaceri. Acum ne adresăm afacerilor medii, care vor să facă pasul următor către creștere”, arată Roxana Epure ce a stat la baza noii identități de brand. În primul an ca NextUp, businessul a înregistrat o creștere de peste 50% a cifrei de afaceri și a numărului de noi clienți. „Creșterea se datorează investițiilor în produse și funcționalități noi, pragmatice, care să scutească timp prețios al echipelor operaționale. Implementăm automatizări oriunde putem, adoptăm tehnologii noi, totul pentru a scuti timp și energie.” În acest an, NextUp investește în produse noi, cu același scop. „Doar în produse noi investim probabil 1,5 milioane de lei în acest an. Investim, de asemenea, în softurile actuale, în două direcții: funcționalități și automatizări noi și, desigur, să le păstrăm actualizate din punct de vedere legislativ. Aceste investiții nu le pot previziona, resursele pe care le vom consuma depind de ce schimbări vor anunța guvernanții în săptămânile următoare”, spune managing parterul NextUp. Totuși, anul acesta, cu declarații noi, cu schimbări de formule de calcul pe la salarii, NextUp a investit deja aproximativ 3 milioane de lei.
Jucător pe o piață în continuă schimbare
Piața în care se dezvoltă NextUp este una dinamică, spune Roxana Epure. „Există multe schimbări de legislație care ne încurcă atât pe noi, cât și pe clienții noștri, ba chiar și autoritățile. Fără softuri performante este complicat pentru o organizație de dimensiuni medii să se descurce în condițiile de azi. Oamenii vor să respecte legea, se străduiesc să depună declarațiile cerute de legislativ la timp și pe cât se poate, corect. Doar că nu e așa de ușor precum ar trebui să fie. Pierdem cu toții mult timp, nervi și resurse ca să transmitem cifre ce nu folosesc nimănui, la nimic”. De asemenea, adaugă ea, piețele din regiune se dezvoltă în regimuri fiscale mai puțin birocratice decât la noi, cu o predictibilitate mai bună și în general cu o viziune strategică mai clară a guvernelor.
La ora actuală, cele mai accesate servicii NextUp sunt cele de suport la implementare și de customizare a funcționalităților pe specificul organizației. „Cel mai frecvent ni le cer antreprenorii din producție și servicii. Motivul este că acolo unde sunt gesturi și sarcini repetitive, nimeni nu vrea să consume timp uman. Acela e mai valoros pe sarcini pe care sistemele informatice nu le pot prelua, iar în contextul resursei umane greu de găsit, automatizările prin soft sunt o soluție eficientă.” Cum este să supraviețuiești într-o astfel de piață? „Greu, dar frumos. Dinamic, mereu avem de făcut ceva nou. Dacă rămânem fără idei, se asigură oficialii că vin cu propuneri creative de schimbări de legislație, superficial analizate eventual. Avem treabă mereu”, explică ea.
În opinia Roxanei Epure, afacerile românești sunt și au fost mereu afectate de schimbările de legislație „din scurt”: „Nu avem o strategie, nu avem o direcție, depunem declarații online la etajul 1/ghișeul 2. Pentru noi, producătorii de softuri, este provocator să implementăm legi care nu au norme de aplicare sau care nu țin cont de contexte concrete, din practică.”
Focus pe clienți
Pentru NextUp, piața este reprezentată de afacerile locale, medii, care vor să scaleze cu cifrele în față. „Clientul nostru este proprietarul de afacere care simte că e copleșit, care nu are viziune asupra organizației din toate unghiurile și nici în timp real. Cel care știa odată cifrele din experiență, însă acum a crescut și știe doar parțial cum stă. Care vrea să știe cum va termina anul. Care vrea să ia decizii uitându-se în raportul de cheltuieli și venituri. Care e sătul să facă nimicuri, el sau echipa, și să nu aibă timp de sarcini macro care ar schimba traiectoria organizației. Care amână preocupările strategice, care i-ar aduce creștere, pentru că e îngropat de cele operaționale”, arată managerul NextUp.
Cel mai bun sfat pe care l-a primit vreodată? „Respiră!”. „Și pentru mine, ‘Respiră’ este secunda de care am nevoie ca să intru în modul eficient: Analizează-Planifică-Urmărește. În business, intuiția e bună. La început. În creștere, ai nevoie de planificare, de analiză a indicatorilor, a rezultatelor. Nu te poți repezi în acțiune și să te aștepți la rezultate, să te urmeze echipa în mod eficient. Așa că respir, analizez și planific, îmi dau timp să fiu creativă și să găsesc soluții inovoatoare pentru mine, echipa și comunitatea noastră”, conchide Roxana Epure.