Producătorul francez de motoare Safran a început testele într-un tunel aerodinamic, pentru proiectul său tehnologic ”RISE”, un design revoluţionar de motor destinat următoarei generaţii de avioane pentru curse pe distanţe medii, transmite Reuters.
Safran şi partenerul său GE Aerospace testează elementele de bază ale unui motor de avion cu pale deschise, capabil să reducă consumul de combustibil şi emisiile cu 20%, de la jumătatea deceniului următor.
Poziţionat ca un posibil succesor al modelului de motor ”LEAP”, folosit pe avioanele Boeing 737 MAX şi aproximativ jumătate din avioanele concurente Airbus A320neo, ”RISE” are pale de ventilatoare vizibile şi ar avea de două ori diametrul modelelor comparabile de astăzi, în căutarea eficienţei.
O parte cheie a viitoarei certificări este aşteptată să se concentreze pe gestionarea în siguranţă a oricăror defecţiuni ale lamei, deoarece ventilatorul frontal care asigură cea mai mare parte a forţei unui motor nu ar fi găzduit în carcasa convenţională familiară avioanelor de pasageri.
O machetă la scara de o cincime a conceptului ”Open Fan”, dezvăluită vineri reporterilor, se află într-un tunel vânt situat în afara Modane, în Alpii francezi, şi va fi supusă la 200 de ore de testare.
Tunelul de vânt S1MA a fost construit iniţial după planuri şi din piese din oţel capturate la sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial de pe un şantier de construcţii din Tirolul austriac, unde Germania nazistă încerca să exploateze progresele în propulsie şi aeronautică.
Planurile au inclus un sistem de camere de testare interschimbabile, fiecare cântărind 500 de tone, care se încadrează în tunelul masiv dreptunghiular pe şine şi care sunt încă utilizate astăzi.
Organizaţia de cercetare ONERA din Franţa spune că este cel mai mare tunel de vânt de acest tip, care implică accelerarea aerului către bariera fonică pentru a duplica sau depăşi vitezele de croazieră tipice.
Bazându-se exclusiv pe energia hidroelectrică, echivalentul a o miime din consumul total al Franţei, setul de tuneluri a testat avioane emblematice, de la Concorde la Airbus A380 şi generaţii de avioane franceze.
Viitorul său a fost pus sub semnul întrebării când a fost observată o tendinţă de scufundare, în urmă cu un deceniu, ceea ce a determinat o injecţie de fonduri franceze şi europene.
Compania CFM, cu sediul în Statele Unite, o societate mixtă între Safran şi GE Aerospace, este cel mai mare producător de motoare pentru avioane din lume, după numărul de unităţi vândute.
Este singurul furnizor de motoare pentru Boeing 737 MAX şi concurează cu unitatea Pratt & Whitney a companiei Raytheon Technologies, pentru selecţia de motoare pentru avioanele Airbus A320neo.